Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-04, 11:25
  #1
Medlem
Freddoss avatar
Tjena!

Är det någon som bor här eller har erfarenhet från att släkting/vän har skickat en eller två stockar snus till er i paket utan att fått problem?

1 eller 2 stockar kan ju knappast klassas som smuggling ^^
Citera
2016-09-04, 13:30
  #2
Medlem
Nej det kan jag inte tänka mig
Citera
2016-09-10, 02:15
  #3
Medlem
bengalus avatar
Har en polare som beställer online
Han är ju inte svensk eller något men han började snusa som tips från mig då han rökte ganska intensivt och då rekommenderade jag snus och han testade det
Han beställer typ 3 stockar i månaden eller något sådant.
Citera
2017-03-19, 19:28
  #4
Medlem
abborrmasters avatar
Vilken sida då?
Alla sidor jag går in på tar det stopp i beställningsprocessen när jag väljer adress till EU-land.
Citera
2017-03-19, 23:03
  #5
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abborrmaster
Vilken sida då?
Alla sidor jag går in på tar det stopp i beställningsprocessen när jag väljer adress till EU-land.
Nja med tanke på att EU-Länder har ett förbund som gäller all handel av och med Snus så har jag svårt att tro att ni hittar någon LÄMPLIG sida som skickar Snus till Nederländerna (även om dom historiskt sätt var före oss med läpp-Snus).
Jag hittar inga uppgifter om vad Nederländerna anser vara "privat bruk" men något säger mig att dom har en gräns på 500g. Överstiger man det får man betala böter.
När det gäller försändelse med post så skulle jag därför inte överstiga en stock.
-Men jag vet att jag pratat med en kille på ett annat forum för något år sedan så att jag ska kolla vad han säger (men 500g käns bekant).
Kan glida från ditt ämne och säga att jag Vet att många länder ligger lägre (och att några få länder faktiskt har noll gräns, du får då böta för allt Snus även den dosa du har i fickan).
Citera
2017-03-20, 21:50
  #6
Medlem
abborrmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Nja med tanke på att EU-Länder har ett förbund som gäller all handel av och med Snus så har jag svårt att tro att ni hittar någon LÄMPLIG sida som skickar Snus till Nederländerna (även om dom historiskt sätt var före oss med läpp-Snus).
Jag hittar inga uppgifter om vad Nederländerna anser vara "privat bruk" men något säger mig att dom har en gräns på 500g. Överstiger man det får man betala böter.
När det gäller försändelse med post så skulle jag därför inte överstiga en stock.
-Men jag vet att jag pratat med en kille på ett annat forum för något år sedan så att jag ska kolla vad han säger (men 500g käns bekant).
Kan glida från ditt ämne och säga att jag Vet att många länder ligger lägre (och att några få länder faktiskt har noll gräns, du får då böta för allt Snus även den dosa du har i fickan).

Därför jag frågade var han hittat. Vill oxå.

Gränsen går väl vid försäljning.. Därav kan du ju ta in hur mkt du vill och sedan fylla frysen, likt hur Erik o Mackan körde in ett ton sprit från Tyskland för personligt bruk.
Citera
2017-03-21, 02:14
  #7
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abborrmaster
Därför jag frågade var han hittat. Vill oxå.

Gränsen går väl vid försäljning.. Därav kan du ju ta in hur mkt du vill och sedan fylla frysen, likt hur Erik o Mackan körde in ett ton sprit från Tyskland för personligt bruk.
Nja riktigt så är det inte. Vart gränsen för "eget bruk" går är upp till varje enskilt EU-land att avgöra. Missminner jag mig inte så har Sverige 1,5kg (den gränsen är oerhört generös och jag tror att den mest är till för att den måste finnas).
Men just det där med att olika stater/länder har sina egna max gränser gör att det är lätt att begå misstag.
__________________
Senast redigerad av TobaksHasse 2017-03-21 kl. 02:18.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback