Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-06, 02:59
  #13
Avstängd
frifarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tikkie
Fast du lutar dig mest mot antaganden. "En längre person är mer förutsägbar"? Kvalificerat skitsnack. Kreativitet i ringen har ingenting med längden att göra. Att samtidigt hävda en generell regel om att korta automatiskt kommer med en högre explosivitet visar ytterligare en bristande erfarenhet. Det enda du har knäckt är äggen till morgonmackan, tror jag....

OnT: längd i mån av räckvidd är en fördel. Det är ingen jättefördel men absolut tvingar det den förmodat kortare fightern att tänka till lite. I jakten att komma nära inpå kroppen krävs emellanåt att våga lita på sina reflexer genom att vänta in ett slag, ducka och sedan gå in. Absolut kan man forcera ändå men en rutinerad individ kan då svara med långa jabbar o crossar samt motsvarande med ben om vi talar om bentekniker. För mig som ofta är lite kortare innebär det att jag får ändra mina bentekniker. Jag gillar att sparka högt men mot en längre motståndare så kan det snabbt bli en farlig taktik- det tar trots allt längre tid att sparka än slå.

Med det sagt så gäller räckviddsfördelen när vi talar om två för övrigt lika vältränade personer. Samma tekniska kompetens, samma flås, samma allt (något orimligt men ändå), då kommer räckvidden fälla avgörandet. Men det är absolut inte omöjligt och exemplen är många på folk som löser det.
kan nog garantera att mer än ägg är knäckt här under åren som jag va aktiv och skriver vad jag har för erfarenheter och hur det brukar vara rent generellt i de man möter , klart att lång slaglängd påverkar och att man får ta mycket stryk om man möter en duktig sådan fighter , men att en sådan skulle per automatik vara bättre på grund av sin längd är bullshit jag snackar ren boxning , både i och utanför ringen IRL
Citera
2016-09-06, 14:10
  #14
Avstängd
TheFemiNaziSlayers avatar
Räckvidd har stor betydelse. Om du har t-rex armar är du fucked i all kampsport.
Citera
2016-09-06, 23:24
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Om man kollar på t.e.x Klitschko-bröderna ser man att deras kortare motståndare har svårt att komma åt dom eftersom dom kan utnyttja sin längd så effektivt och bara stöter bort dom med sina långa armar. När Wladimir tillslut mötte en längre motståndare (Tyson Fury) förlorade han. Att slå uppåt är svårare än att slå neråt skulle jag tro.

Vid lika kroppsvikt så skulle jag av egen erfarenhet säga att en längre men smalare/svagare boxare har en viss fördel mot en kortare och starkare. Åtminstone slipper man jobba lika aggressivt när man har bättre räckvidd. Men det är inte alls avgörande, såvida motståndaren inte är både kortare och lättare. Då ska han i regel ha klart bättre teknik för att vinna.

Några saker att tänka på, bara från personlig erfarenhet:

Det är inte så mycket längden som armlängden som avgör. Denna kan skilja rejält mellan två som är lika långa. Ofta tänker man inte på det förrän man är uppe i ringen, och då kan man få sig en överraskning

Bland relativa nybörjare skulle jag tvärtom säga att den kortare starkare boxaren har fördel. Antagligen för att man lär sig slå tunga slag innan man blir bra på att behålla distansen med fotarbete etc.

Att slå uppåt/neråt är väl typ lika svårt. Däremot tycker jag nog att man parerar slag lite lättare när dom kommer uppifrån, från en längre boxare. Jag skulle säga att man ser vinkeln snäppet bättre. Räckviddsfördelen bygger på att man lyckas hålla distansen, och neutraliseras rätt rejält i närkamp.

Vore för övrigt intresserad att höra från dom här som kört både boxning och kickboxning el liknande: Är räckviddsfördelen större i "sparksporter" som jag misstänker? Eller är det ungefär samma som i boxning?
Citera
2016-09-07, 00:05
  #16
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Det är lite märkligt vad många verkar ha föreställningen att längd och reach ger såna fördelar.Fightingintelligens handlar ju delvis om hur man hanterar detta.Tex McGregor nu i sin sista match ger ju upp en hel del räckvidd till Diaz men han löste det utmärkt i de två första ronderna speciellt.Rena skolexemplet faktiskt.Mästaren i lätt tungvikt DC är alltid bakom sin motståndare när det gäller räckvidd men han fightas smart.Mike Tyson var 178 cm lång och mötte ofta boxare +190cm.
Jon Jones vet hur man nyttjar sin längdfördel men han är även en unik fighter som är så väldigt mycket mer än bara räckvidd.

Mike Tyson visade att en mindre boxare mycket väl kunde hävda sig mot längre motståndare. Man skall inte heller glömma att en kortare motståndare har en fördel genom att denne kan placera in en uppercut underifrån. Det finns hos dom flesta boxare ett "hål" i garden där man effektivt kan hitta in. En bra placerad uppercut innebär oftast att John Blund kommer på besök och att matchen är över utan att man behövt ödsla massor med energi.
Citera
2016-10-18, 22:05
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Mike Tyson visade att en mindre boxare mycket väl kunde hävda sig mot längre motståndare.

Mike Tyson var också bästa boxaren i världen i sitt esse. Har nog mer med det att göra. Generellt vinner den med längre längd och räckvidd (brukar gå hand i hand) om allt annat är hyfsat lika.
Citera
2016-10-19, 00:22
  #18
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majorapa
Långa armar måste väl nästan alltid vara en fördel.
Att kunna träffa motståndaren från ett avstånd där man själv är säker kan ju inte vara en nackdel.
Förutom när det kommer till skadebenägenhet, skulle jag vilja påstå. Långa, smala armar går sönder lättare, och det är jävligt lätt hänt att ens långa jabb fastnar i en motståndares krok med hyperextension och ajaj som resultat.

MVH han som levde på sin jabb och numer har en förstörd vänsterarm
Citera
2016-10-19, 01:21
  #19
Medlem
En längre boxare har naturligtvis fördelar.
Om han sedan kan utnyttja dem är en annan sak,för det krävs skolning.
En lång boxare med en bra jabb och en väl skolad uppercut har klar fördel emot en mindre boxare.
Titta till exempel på Lennox Lewis karriär eller varför inte specifikt Buster Douglas i matchen emot Tyson.
Citera
2016-10-19, 04:06
  #20
Medlem
Överste-Rövhåls avatar
Bara en av många fördelar.
Citera
2016-10-19, 04:56
  #21
Medlem
JA men en viktig bit är att man samtidigt måste vara tillräckligt
stark för att kunna hålla sluggerboxarna ifrån sig - o här brister
det ofta.

Bra exempel på det positiva i detta.

Patrizio Oliva - lång för klassen o samtidigt extra långa armar
o enorm kondition och vältränad o stark nog att hålla slugger-
boxarna ifrån sig.
Citera
2016-10-19, 05:08
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Mike Tyson visade att en mindre boxare mycket väl kunde hävda sig mot längre motståndare. Man skall inte heller glömma att en kortare motståndare har en fördel genom att denne kan placera in en uppercut underifrån. Det finns hos dom flesta boxare ett "hål" i garden där man effektivt kan hitta in. En bra placerad uppercut innebär oftast att John Blund kommer på besök och att matchen är över utan att man behövt ödsla massor med energi.


Självklart är räckvidd och längd bara plus, tänk om Tyson hade varit en eller två decimeter längre med samma kroppbyggnad och muskelmassa oj oj.......
Citera
2016-10-19, 09:52
  #23
Medlem
Mike Tyson parasiterade på en svag tungviktsklass bestående av nedknarkade bokstavsmästare.
Den bäste han mötte fram tills han sprang på Holyfield var Michael Spinks...som egentligen ju var lätt tungviktare och absolut gjord för Tysons stil.

Evander Holyfield hade besegrat Mike Tyson i vilken era som helst.Detsamma gäller boxare som Lennox Lewis och föralldel George Foreman.En prime Larry Holmes besegrar också Tyson.
Mike Tyson kvarstår som den överskattade boxaren hos okunskapens generation.
Citera
2016-10-19, 12:12
  #24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Mike Tyson parasiterade på en svag tungviktsklass bestående av nedknarkade bokstavsmästare.
Den bäste han mötte fram tills han sprang på Holyfield var Michael Spinks...som egentligen ju var lätt tungviktare och absolut gjord för Tysons stil.

Evander Holyfield hade besegrat Mike Tyson i vilken era som helst.Detsamma gäller boxare som Lennox Lewis och föralldel George Foreman.En prime Larry Holmes besegrar också Tyson.
Mike Tyson kvarstår som den överskattade boxaren hos okunskapens generation.

Tyson är i teknisk bemärkelse vida överlägsen Foreman. Explosivare också. Holyfield tror jag att Tyson hade klått under 80-talet. Men Lennox Lewis hade nog blivit för svår i alla epoker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback