Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-24, 16:29
  #13
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Om ens släktingar redan finns med i andras släktträd på MyHeritage letas de upp så med en inmatning och lite tur så kanske du har hundra namn efter ett par dagar.


Första gången jag fick hjälp på MyHeritage så hittade den ca 10 nära släktingar.

Tror man kan ha upp till 200personer utan att betala.

Men andra gången jag fick hjälp av MyHeritage så hittade den 100 personer som inte var nära släkt till mig utan typ mormors kusins mans mamma m.m.
Lite fult av MyHeritage att försöka fylla ut släktträdet med obetydliga personer bara för att man ska välja o betala för abonnemang.
Citera
2016-09-25, 01:47
  #14
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevarass
Skogsfinnar? Berätta mer!

I slutet på 1500-talet och i början av 1600-talet erbjöd kungen land till personer från främst Savolax i nuvarande Finland. Finland var en del av Sverige då.

De var svedjebönder så de brände ner skog och odlade i askan och fick bra skördar några år tills de måste bränna ner mer skog.
De fick land i bl.a Finnskoga i Värmland och Finnmark i Dalarna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skogsfinnar

En person från Finland, Carl Axel Gottlund (1796–1875) blev så engagerade i deras öde så han for omkring i finnmarkerna och intervjuade folk där och upptecknade släktförhållanden. Det kan vara lite osäkert ibland då de flyttade mellan Norge och Sverige.

Citat:
Carl Axel Gottlund (1796-
1875) gjorde som ung
student studieresor i
Dalarnas, Hälsinglands,
Värmlands och Norges
finnskogområden under
åren 1817 och 1821.
Deras finska namn var släktnamn medan man i Sverige använde patronymikon.

Den äldste jag har i mitt träd (Inte släkt) är:
Paavo (Påhl) (Påvel) Olofsson Suhoinen (1594 - Ungefär 1683)

Sonen:
Olof Påhlsson Påvelsson Suhoinen (1621 - 10 aug 1706)

Släkten Suhoinen verkar ha varit väldigt framgångsrik.

Björn Skifs, Dan Andersson, Gunnar Myrdal, Sven-Göran Eriksson, Leif Boork och Tage Erlander.

Populärhistoria:
http://popularhistoria.se/artiklar/n...ska-odeskogar/
http://www.finnbygden.se/fp/Skogsfinnarna.pdf

Upptecknade namn:
http://www.finnfalla.se/forsk/finnamn/finskanamn.htm
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2016-09-25 kl. 02:12.
Citera
2016-09-25, 02:00
  #15
Medlem
AndersM79s avatar
Har inte forskat själv, men känner en del som gör det, och genom dessa kan jag ge följande råd:

1. Ta god tid på dig och var noggrann. Tro inte du blir klar på en eftermiddag.
2. Tro inte blint på att allt i kyrkböckerna stämmer. Om t.ex. äldsta dottern blev på smällen med någon strykare så kunde föräldrarna säga att ungen var deras för att rädda dotterns framtid.
3. En bra start är att förhöra alla nu levande släktingar om mor- och farföräldrars namn och födelseorter, fråga efter gamla betyg, kontrakt och andra papper som kan finnas sparade i något album eller så. Dessa dräller av viktig startinformation.
4. Tappa inte sugen när det uppdagas att halva släkten visar sig varit straffångar eller mördare, det är ju bara spännande...
__________________
Senast redigerad av AndersM79 2016-09-25 kl. 02:04.
Citera
2016-09-25, 02:25
  #16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Första gången jag fick hjälp på MyHeritage så hittade den ca 10 nära släktingar.

Tror man kan ha upp till 200personer utan att betala.

Men andra gången jag fick hjälp av MyHeritage så hittade den 100 personer som inte var nära släkt till mig utan typ mormors kusins mans mamma m.m.
Lite fult av MyHeritage att försöka fylla ut släktträdet med obetydliga personer bara för att man ska välja o betala för abonnemang.

Du avgör ju själv vad du ska ha med i ditt släktträd. En del släktforskarprogram anser att fyrmänningar tillhör samma släkt.
Citera
2018-04-17, 12:01
  #17
Medlem
PeterNosters avatar
Nu är det ju gratis att leta i Digitala forskarsalen (tidigare SVAR). SVAR håller på med 1930 och ska vara klart i år. Arkiv Digital har ju skannat folkräkningarna 1950 och 1960 som fyller upp mellan 1910 - 1970. Dessa ges dock inte ut på skiva på grund av PUL så du behöver prenumerera på AD för att komma åt dem.

Skivorna är bra för att komma igång och snabbt komma ner till kyrkböckerna.

OT:

Har beställt DNA-test via MyHeritge. Blev lite överraskad att man måste betala tull för två topsar som man ju ska skicka tillbaks till MH dock med lite saliv på. Postnord ska dessutom ha 75:- för tulldeklarationen.
Citera
2018-04-17, 19:48
  #18
Medlem
Baalzamons avatar
Arkiv digitals folkräkningar 1950 och 1960 gör det barnsligt enkelt att komma igång. Gärna ihop med Sveriges dödbok, som fanns att hitta på piratebay när den sidan var aktuell.

Andra bra gamla arkiv är de över respass, skattelängder och arvskiften. Svårläst men ibland är det enda möjligheten att komma längre bakåt. Just jordägande har ju varit ganska väldokumenterat riktigt långt tillbaka.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback