Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-04, 01:29
  #1
Medlem
Jag tänkte börja släktforska och har bestämt mig för att använda programmet "Min släkt" samt abonnera på "Arkiv Digital". Förmodligen införskaffar jag mig även " "död-cd:n". Däremot klurar jag lite på om och i så fall vilka CD-skivor av " Sveriges befolkning" som kan vara lämpliga att skaffa!?

Jag har ju uppgifter om mina far-/morföräldrar som var födda mellan 1905 och 1922..och min tanke just nu är att bara forska i rakt nedstigande led. "Sveriges befolkning 1890" vore kanske lämpligast att skaffa om man nu ska skaffa någon av skivorna!?

Jag undrar också över abonnemangen av Arkiv Digital. Det finns ju dels "bas" och dels något som heter "Allt-i-ett" eller något liknande. Antar att "bas-abonnemanget" räcker gott för mig!?
Citera
2016-09-04, 03:21
  #2
Medlem
Vet inte, men skaffa en gratis trial på myheritage och liknande, men kom ihåg att avbryta sen.
Citera
2016-09-04, 19:47
  #3
Medlem
Jag har klarat mig utan dem, så jag skulle rekommendera att du avvaktar tills vidare. "Sveriges dödbok" är bra att ha när det gäller sentida släktingar som inte finns i Arkiv Digital.
Citera
2016-09-04, 19:51
  #4
Medlem
Och jag har varit nöjd med bas-abonnemanget av ArkivDigital.
Citera
2016-09-04, 23:33
  #5
Medlem
Tackar tackar för svar!

Då nöjer jag mig med att skaffa "Min släkt" och ta basabonnemanget av Arkiv Digital till att börja med. Jag avvaktar med "Sveriges befolkning" så länge..och kanske kan man t.o.m. skippa dem skivorna helt om det är så att något bibliotek här i Karlskrona-trakten har dem hemma. "Sveriges dödbok" väntar jag åtminstone med att skaffa till dess att jag har fått lite mer inblick i hur släktforskandet i Arkiv Digital faktiskt går till..men annars verkar den var något man kan komma att ha ganska stor nytta av känns det som. Nu hoppas jag att jag ska få tid att kunna sätta igång med det hela framåt slutet av veckan!

Är det förresten någon som kan rekommendera en intressant och matnyttig bok som behandlar/sammanfattar Sveriges historia (socialhistoria)..alternativt någon etnologisk bok? En gång i tiden läste jag en 20-poängskurs i just etnologi, men dem kunskaperna behöver nog delvis fräschas upp tror jag..
__________________
Senast redigerad av Blekingebon 2016-09-04 kl. 23:42.
Citera
2016-09-11, 20:51
  #6
Medlem
Har funderat på det här.

Hur långt kan man gå tillbaka oftast? 1700, 1500-tal? Innan dess är väl väldigt sällsynt? När började man föra sådan här data?
Citera
2016-09-12, 21:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevarass
Har funderat på det här.

Hur långt kan man gå tillbaka oftast? 1700, 1500-tal? Innan dess är väl väldigt sällsynt? När började man föra sådan här data?

1686 års kyrkolag ålade prästerna att genomföra husförhör och upprätta böcker på födda, vigda och döda i socknarna. I bästa fall kan man därför lätt ta sig till slutet av 1600-talet, men många kyrkoarkiv har dessvärre förstörts i bränder och dylikt under århundradena. För att komma längre tillbaka får man leta i skattelängder och domböcker, men det är (tycker i all fall jag) väldigt svårt.
Citera
2016-09-12, 21:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
1686 års kyrkolag ålade prästerna att genomföra husförhör och upprätta böcker på födda, vigda och döda i socknarna. I bästa fall kan man därför lätt ta sig till slutet av 1600-talet, men många kyrkoarkiv har dessvärre förstörts i bränder och dylikt under århundradena. För att komma längre tillbaka får man leta i skattelängder och domböcker, men det är (tycker i all fall jag) väldigt svårt.

Det går alltså bättre att hitta något längre bak om de inte alltid varit på rätt sida lagen
Citera
2016-09-12, 23:30
  #9
Medlem
Apologists avatar
Jag har haft lite problem med att hitta släktingar med de där skivorna för det finns vissa luckor på årtalen.
Jag har Sverige befolkning 1880, 1890 och 1970 exempelvis men om någon är född efter 1890 o dör före 1970 är det svårt att hitta information.
Även tidigt 1800 tal kan vara svårt men ibland har man tur.

Jag har länkat tillbaks till tidigt 1500tal i två linjer.

Skulle tipsa om Mormonernas sida där man söker släktingar, där verkar alla de här databaserna vara gratis. https://familysearch.org/search
Citera
2016-09-24, 07:35
  #10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevarass
Har funderat på det här.

Hur långt kan man gå tillbaka oftast? 1700, 1500-tal? Innan dess är väl väldigt sällsynt? När började man föra sådan här data?

Jag har några från 1590 men då är det speciella grupper som i detta fall skogsfinnar. De har blivit dokumenterade på annat sätt än genom kyrkböckerna.
Citera
2016-09-24, 07:48
  #11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Jag tänkte börja släktforska och har bestämt mig för att använda programmet "Min släkt" samt abonnera på "Arkiv Digital". Förmodligen införskaffar jag mig även " "död-cd:n". Däremot klurar jag lite på om och i så fall vilka CD-skivor av " Sveriges befolkning" som kan vara lämpliga att skaffa!?

Jag har ju uppgifter om mina far-/morföräldrar som var födda mellan 1905 och 1922..och min tanke just nu är att bara forska i rakt nedstigande led. "Sveriges befolkning 1890" vore kanske lämpligast att skaffa om man nu ska skaffa någon av skivorna!?

Jag undrar också över abonnemangen av Arkiv Digital. Det finns ju dels "bas" och dels något som heter "Allt-i-ett" eller något liknande. Antar att "bas-abonnemanget" räcker gott för mig!?

Jag har MyHeritage. Där ingår en sökfunktion som letar i ArkivDigitals databas. Det gäller då förstås bara för de personer som är digitalt sökbara. Men man får upp ADs bilder också.

Om ens släktingar redan finns med i andras släktträd på MyHeritage letas de upp så med en inmatning och lite tur så kanske du har hundra namn efter ett par dagar.

Skivorna 1890, 1900 och 1910 har jag haft nytta av. mellan 1910 och 1970 är det ju en lucka. Jag tog ett abonnemang från SVAR i början för att täcka in den tiden. Dödboken är ju ett måste.
Citera
2016-09-24, 10:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jag har några från 1590 men då är det speciella grupper som i detta fall skogsfinnar. De har blivit dokumenterade på annat sätt än genom kyrkböckerna.

Skogsfinnar? Berätta mer!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback