Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-01, 14:06
  #2545
Medlem
http://www.aftonbladet.se/sportblade...-hangig-en-tid

Stina sjuk och hemskickad från lägret i Sognefjell. Hoppas att detta utreds grundligt. Stina och Sverige har inte råd med överträning under träningsåret.
2017-06-05, 21:22
  #2546
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
http://www.aftonbladet.se/sportblade...-hangig-en-tid

Stina sjuk och hemskickad från lägret i Sognefjell. Hoppas att detta utreds grundligt. Stina och Sverige har inte råd med överträning under träningsåret.

Kom nyss besked om att hon tränat för hårt och måste dra ner på träningen.
2017-06-05, 22:02
  #2547
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusDumbledore
Kom nyss besked om att hon tränat för hårt och måste dra ner på träningen.

Läste också en artikel om det precis. Hoppas att man tar det försiktigt med Stina nu.
2017-06-05, 22:22
  #2548
Medlem
Kanske spekulerar helt fel nu men det låter ju nästan som ätstörningar, "obalanser i kroppen" är en fin omskrivning. Nåväl det är långt till säsong.
2017-06-06, 00:51
  #2549
Medlem
KamratBlomquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Kanske spekulerar helt fel nu men det låter ju nästan som ätstörningar, "obalanser i kroppen" är en fin omskrivning. Nåväl det är långt till säsong.

Personligen tror jag inte vi behöver vara särskilt oroliga. Precis som du säger så är det långt till säsong (och ännu längre till OS) och det finns mycket tid att få till en optimal försäsong. T.ex. Ustiugov råkade förra säsongen ut för en period av överträning under sommarträningen men lyckades ändå göra en grym säsong. Värre är det nog om överträningen kommer i ett senare stadie som för t.ex. Petter Northug förra säsongen.
2017-06-07, 19:04
  #2550
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Det har ju gnällts lite över tävlingsprogrammet. Bland åkarna, och då främst kvinnliga halvspritners, att man tagit bort 5 km, vilket jag tycker är det enda som är bra med programmet. Men själv anser jag att bristen på OS-distanser är det som behöver rättas till och för att vara lite konstruktiv presenterar jag nu mitt eget OS-program.

Kuusamo (tour): Sprint K; 10/15 F intervall; 10/15 K jaktstart
Ett stort problem med vc-programmet är det bara innehåller en enda intervallstart i fristil, men däremot en drös jaktstarter i samma teknik istället. Det löser vi här genom att byta teknik på distansloppen, dessutom bör intervallstarten skapa störst tidsavstånd så får att jämna ut teknik-rättvisan sätter jag det enda fristilsloppet där.
Lillehammer: 20/30 skiathlon, Sprint K
Årets enda skiatlhon blir förstås kvar, den uppmärksamme ser att den förlängts till 20 km för damerna. Sen var jag lite inne på att byta ut sprinten mot en stafett men sparar det till senare.
Davos: 10/15 K intervall, Sprint F
I och med att det nu kommer tillkomma lite fristilsintervaller så byter jag här teknik till klassiskt, det går att lösa med stakfria zoner. Årets första fristilssprint får vara kvar.
Toblach: 10/15 F intervall, Sprintstafett F
Att världsmästaren Pellegrino inte skulle en enda sprint på hemmaplan är en skymf, så därför plockar jag in en sprintstafett här åtminstone. Tyvärr ryker gammaldagsjaktstarten, men det här programmet har jaktstarter så det räcker.

Tour de ski
Lenzerheide: Sprint F, 10/15 K intervall, 10/15 F jaktstart
Oberstdorf: Sprint K, 10/15 F masstart
Val di Fiemme: 10/15 K masstart, 10/10 F jaktstart (final climb)
Finns ingen anledning att ändra för ändrandes skull. Kanske kunde man trixa en tremil i Lenzerheide istället för två kortare lopp. Tour de ski förstör ens möjligheter i massor att skapa en program på det stora hela.

Planica: Sprint K, 20/30 F intervall
Jag plockar bort Dresden (men fan vill se en stadssprint på smutsig snö inför 120 fulla tyskar) och tidigare lägger både Planica och Seefeld en vecka. Vi byter också teknik på intervallstarten och förlänger den till det dubbla.
Seefeld: Sprint F, 4*7,5 /4*10 km stafett
Avslutar europadelen med för-VM i Seefeld. Att testa sprintbanan är alltid en bra idé och dessutom kastar jag in årets enda stafett som ger möjlighet att testa flera olika slingor. Den uppmärksamme ser att även här har damerna får mer meter att jobba med.
Changchung/Sapporo: 10/15 F intervall, Sprint K
Jag gör ett break på en vecka och lägger genrepet sista helgen innan OS som brukligt. Mina Asiengeografiska kunskaper är inte jättestarka så exakt ort har jag inte bestämt, men någonstans inte alltför långt ifrån OS-orten. Intervall och sprint i OS-teknikerna väntar.

OS: Pyeongchang
Jag tror ju verkligen inte att man kommer ändra en massa i OS-programmet, men om man fick önska så skulle det sett ut såhär (fast då hade jag fått göra om en hel del i vc-programmet också)
Lö-Sö: 10/15 F intervall
Tisdag: Sprint K
To-Fr 10+10 /15+15 skiathlon, fast med intervallstart (klassiskt inleder denna gång, fristil inleder i nästa mästerskap)
Lö-Sö: 4*7,5 /4*10 km stafett (fristil inleder denna gång, klassiskt inleder i nästa mästerskap)
Ons: Sprint F (för vem fan bryr sig om sprintstafett)
Lö-Sö 30/50 km K INTERVALLSTART (för att citera en person; ”Jag hatar masstart”)

Lahtis: 10/15 K intervall, Sprint F
Inga ändringar där, självklart ska världsmästaren få köra sin favoritdistans på hemmaplan.
Drammen/Oslo: Sprint K, 30/50 F intervall
10 år efter Södergrens utklassningsseger och Kallas andraplats är det åter dags för intervallstart i årets största lopp
Falun (tour): Sprint F; 20/30 K masstart; 10/15 F jaktstart
Jag förlänger masstarten, det är trots allt årets sista tävlingshelg och sen har de hela sommaren på sig att vila. Det får de allt orka!

4 intervallstarter i fristil, varav en förlängd, lyckades jag få in innan OS. Dessutom en stafett. Dessutom en revolution på OS-programmet där det nu finns något för alla. Om man bara kan spurta finns det nu sprint i båda tekniker och om man inte kan spurta finns det intervallstart i båda tekniker. Är man allround finns en nu sorts skiathlon och stafetten kommer byta teknikordning så att även riktigt vassa klassiska spurtare får chansen att bli hjältar vartannat mästerskap. Dessutom har då damerna får förlängda distanser lite här och var. Det finns säkert fler förbättringar att göra (försök gärna själva) men på det stora hela är jag ganska nöjd med hur det blev.
2017-06-22, 18:25
  #2551
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Glad midsommar alla skidvänner
Säsongen är över och den nya kan börja diskuteras i den nya tråden
(FB) Längdskidsäsongen 2017/2018

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback