Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-03, 21:35
  #1
Medlem
När jag fiskade idag var det flera fiskar som plumpade upp från vattnet. Men ingen tog tag i betet som man använde. Jag använde ett krok, ett sådant som blänker i vattnet. Som är alltså menad till att locka till sig fiskar.

Men jag fick lite tankar på att använda något till krokarna i alla fall. Om det nu skulle öka chansen till att få napp. Skulle fiskar kunna lukta till sig föda, så som mask eller något?
Citera
2016-09-03, 22:02
  #2
Avstängd
Dodsknarkarnazis avatar
Vilken fisk försökte du fånga?

När jag fiskar makrill så har jag blänkande drag men oftast också lite tease typ småfisk som går att köpa eller räkor. Vanlig hederlig sill funkar också.

Är det havsfiske vi talar?
Citera
2016-09-03, 22:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dodsknarkarnazi
Vilken fisk försökte du fånga?

När jag fiskar makrill så har jag blänkande drag men oftast också lite tease typ småfisk som går att köpa eller räkor. Vanlig hederlig sill funkar också.

Är det havsfiske vi talar?
Nä, jag är beredd på att fånga all sorts fisk. Mört, till stora gäddor.

Jag använder blänkande drag..
Citera
2016-09-04, 00:04
  #4
Medlem
Jag är intresserad av att fånga mört, egentligen all sorts fisk. Men i nuläge så är jag mest intresserad av att fånga några mörtar.

Vad för sorts bete skall man använda då?

Använder en blänkande drag.
Citera
2016-09-04, 00:06
  #5
Medlem
Höjas avatar
Mört tar du på mask eller majs. Flötmete dvs.

Tror att fiskarna som hoppar runt ditt blänkande drag är småfisk som blir rädd.
Citera
2016-09-04, 00:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Höja
Mört tar du på mask eller majs. Flötmete dvs.

Tror att fiskarna som hoppar runt ditt blänkande drag är småfisk som blir rädd.
Hm..

Så det finns ingen chans alls att jag skulle få napp med mitt blänkande drag?

Jag frågade i affären att jag var intresserade av ett bete som kan fönga både stora och små fiskar. Och det visade persobalen mig vilken bete jag skall använda. Och den kroken behövde man inte sätta i någon mask eller något sa han.

Utan man får napp i alla fall. Tack vare att det blänker, och det är det som intresserar fiskarna, sa personalen....
Citera
2016-09-04, 00:17
  #7
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hm..

Så det finns ingen chans alls att jag skulle få napp med mitt blänkande drag?

Jag frågade i affären att jag var intresserade av ett bete som kan fönga både stora och små fiskar. Och det visade persobalen mig vilken bete jag skall använda. Och den kroken behövde man inte sätta i någon mask eller något sa han.

Utan man får napp i alla fall. Tack vare att det blänker, och det är det som intresserar fiskarna, sa personalen....
Blänkande drag (fiskliknande) lockar till sig rovfiskar, fiskar som äter andra fiskar. Mörten som art är inte en predator, utan är längre ner i näringskedjan. Den är även aningen mindre och därför svår att få med drag, utan tas lättast med ett vanligt flötmete.

Däremot är drag (blänkande krokar) bra för gäddor, som även blir större.
Citera
2016-09-04, 15:44
  #8
Medlem
Allmänt svar:
Ja, fiskar har i regel mycket bra luktsinne.

Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag är intresserad av att fånga mört, egentligen all sorts fisk. Men i nuläge så är jag mest intresserad av att fånga några mörtar.
Vad för sorts bete skall man använda då?
Använder en blänkande drag.

Mört fiskas företrädesvis genom enkelt flötmete. Maggot torde vara mest effektivt – men de slukar också mask, deg, bröd, majs etc.
__________________
Senast redigerad av SprayLord 2016-09-04 kl. 15:47.
Citera
2016-09-04, 21:20
  #9
Medlem
jag tycker nog jag har fått en kiten uppgång i fisket sedan jag började använda en sån där doftstick på dragen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback