Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2016-09-04, 18:01
  #73
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Finansiering och plan

Finansiering av butiken sker genom det unika ICA-avtalet. Således handlar det inte om att välja någon utifrån tillgång på ekonomiskt kapital, utan det slutgiltiga valet av en handlare ska alltid falla på den bäst lämpade kandidaten för en specifik butik utifrån kravprofilen.

Driver ICA kiosker?
Citera
2016-09-06, 11:34
  #74
Medlem
Mister-Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Sälja smuggelöl/cigg, köpa stulna varor av pundare som man kränger i butiken. Så här gör min turk-kiosk iaf...

Och det vet du att de gör? Även om de gör det så tror jag knappast du vet om det
Citera
2016-09-06, 11:47
  #75
Medlem
Mister-Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyAssFuck
De gånger jag går in i kioskar så är det nästan alltid tomt på kunder. Och personalen hänger bak i "slapparrummet" så man får plinga eller ropa efter dem.
Hur kan de slita ut sig menar du?

Jag kan lova att det känns mycket bättre att jobba och har det lite stressigt under 8 timmar än att ha det "lugnt" men ändå är fast på jobbet 12 timmar per dag.
Kioskägarna kanske ha det "slappt" som du säger, men jag tror att de föredrar att jobba mindre timmar och få det stressigt än på det andra viset.
Citera
2016-09-06, 13:03
  #76
Medlem
Mister-Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Om kiosken drivs av ett invandrare/någon med invandrarbakgrund kan kiosken få bidrag från kommunen. Därefter kan politikerna skryta med att hur många utrikesfödda/de med utländsk bakgrund går till jobbet varje dag.

Skitsnack, ett sånt bidrag har jag aldrig hörts talat om och tror knappast det finns heller.
Citera
2016-09-06, 13:44
  #77
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-C
Och det vet du att de gör? Även om de gör det så tror jag knappast du vet om det

Jag köper min smuggelöl och cigg direkt från sandnegrerna i min " turk-nära" på hörnet. 20 spänn paketet är oslagbart. Tacka gud för invandringen och alla dess fantastiska fördelar.
Sen ska man icke förglömma spelmaskinerna bakom skynket i bakändan av butiken.
Citera
2016-09-06, 15:05
  #78
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-C
Och det vet du att de gör? Även om de gör det så tror jag knappast du vet om det

I Hbg nyligen så uppdagades det att 10 av 13 kontrollerade småbutiker sålde smuggelcigaretter. När insatsen gick in på dag två hade ryktet gått på stan och när polisen dök upp var cigaretthyllorna i många butiker helt enkelt tomma... Det är således mer regel än undantag. Kiosk/närlivs är en smutsig bransch.
Citera
2016-09-06, 19:32
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-C
Och det vet du att de gör? Även om de gör det så tror jag knappast du vet om det
Har ju självt köpt smuggelöl, 10st sunkstarköl för 120kr. Vad vet jag inte?
Citera
2016-09-06, 20:59
  #80
Medlem
Mycket av det man drar in är svart. Samt vinstmarginalen på kaffe är enorm. En kopp, 20 kr, kostar 2. Samma sak med baguetter och varmkorv.

Glass, cigaretter och bussbiljetter tjänar man ingenting på. Handlar folk med kort så går man t.o.m back. Mjukglass kan man däremot tjäna några kronor på.

Oftast så är det egen firma eller ett handelsbolag utan fack, så ägarna kan ta ut lön innan beskattning. Man skattar bara på vinsten. Så om det går +-0 så har du iaf en lön och ett arbete. Finns även en anledning till att en 50 cl cola kostar typ 23 kr på en kiosk.
Citera
2017-06-10, 20:30
  #81
Medlem
kompisen äger en kiosk.
E bara skit om du inte har de på nån superbra plats men då kostar kiosken flera miljoner
de flesta kiosker idag tjänar man nästintill ingen timlön på.

oftast är tobaken största delen av försäljningen och de e nästan ingen vinst alls per paket.
säljer du tillexempel lågpris cigg för 50spänn så har du runt 3kr i vinst. ska du då räkna den extra dyra kvittorullen för kort och vanligt kvitto plus kortavgift till banken eller än värre kreditkortsavgift till banken har du inget kvar. Banken käkar 50 % av din lilla vinst på tobaksköp.
du måste alltså sälja 100 paket tobak i timmen för att få in cirka 150spänn vilket ingen vanlig kiosk gör på långa vägar.
har du utgifter på 700 per dag i e liten sketen kiosk (allt inräknat) så behöver du sälja tobak för mer än 10000 per dag för att täcka utgifterna.Då har du ändå inte fått lön.
godis å sånt köper folk idag mest från stora butiker då de har enormt utbud.

Du kan i och försig välja att ha minimiköp med kort som en del gör vilket kan vara klokt.
Lite högre minimi köp på tobak och lite lägre på godis.

Men du kommer inte att tjäna nå pengar(om du nu inte köper en superkiosk som kostar flera miljoner och har superläge).
Bättre att jobba för nåt företag då får du pensionen betald och har tryggheten att komma hem kl 4 och inte kl 10.
Citera
2023-01-05, 17:42
  #82
Medlem
Mogaku-sans avatar
Jag hade inte haft något emot att få jobbat i en kiosk efter gymnasiet och därmed tjänat lite egna pengar. Hade hunnit både arbeta i kiosken ett par timmar varje dag och hjälpt till, samtidigt som jag pluggat på högskolan.

Att gå arbetslös mellan 19 år till 27 år var ingen höjdare. Många arbeten sökte jag också och hade mer än gärna jobbat i en kiosk under dom åren. Visst det hade ju inte blivit några miljoner men hade ändå haft något att göra på dagarna.

Längsta som jag har jobbat var 2 månader och det var samma år som jag fyllde 27 år. Uniflex lovade mig arbete för 6 månader men blev uppsagd efter bara 2 månader på grund av arbetsbrist.

Kiosker som går runt brukar ofta finnas kvar. Andra kanske helt enkelt stänger när ägaren går i pension eller bara säljs.
Citera
2023-01-05, 18:47
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Jag hade inte haft något emot att få jobbat i en kiosk efter gymnasiet och därmed tjänat lite egna pengar. Hade hunnit både arbeta i kiosken ett par timmar varje dag och hjälpt till, samtidigt som jag pluggat på högskolan.

Att gå arbetslös mellan 19 år till 27 år var ingen höjdare. Många arbeten sökte jag också och hade mer än gärna jobbat i en kiosk under dom åren. Visst det hade ju inte blivit några miljoner men hade ändå haft något att göra på dagarna.

Längsta som jag har jobbat var 2 månader och det var samma år som jag fyllde 27 år. Uniflex lovade mig arbete för 6 månader men blev uppsagd efter bara 2 månader på grund av arbetsbrist.

Kiosker som går runt brukar ofta finnas kvar. Andra kanske helt enkelt stänger när ägaren går i pension eller bara säljs.
Det finns fortsatt gott om kiosker i Sverige, de flesta i form av Pressbyrån eller en bensinmack. Problemet är att det måste vara hyffsat stor marginal på varorna och man måste sälja för många tusenlappar i timmen för att det ska räcka till att betala ut löner. En livsmedelsbutik däremot har låga marginaler men å andra sidan så säljer de stora volymer.

Trist att höra att du haft så stora svårigheter med att få arbetet. Vad har du arbetat med? Hur kommer det sig att du inte har lyckats med att behålla ett arbete längre tid än två månader. Har du haft svårt för att passa tider, varit sjuk ofta eller har du haft svårt med att ta till dig arbetsuppgifter och genomföra dem?

Ja förstår att det kan vara supersvårt att få komma på en anställningsintervju och få ett jobb om man saknar arbetslivserfarenhet och är 27 år. Men när man väl har fått in foten på ett företag så måste man anstränga sig ordentligt för att kunna fortsätta behålla arbetet. Att det kan uppstå arbetsbrist förstår jag men på något sätt får jag känslan att det bara är halva sanningen.

Tänker på en bekant som när han var 35 aldrig hade haft ett riktigt arbete och bara 2 års praktiskt gymnasium. Jag förstår inte varför någon skulle ens fundera på att anställa honom när det finns så många andra att anställa. Ju längre tid som man är borta från arbetsmarknaden ju svårare är det att få ett arbete. Hoppas därför att det kommer att gå bra för dig!
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback