Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-03, 14:07
  #1
Medlem
När jag säger gräs, så menar jag det gräs som växer på ens trädgård. T.ex Gräsmatta.

Pratar inte om narkotikan, jag pratar inte om cannabis växten.

Så frågan är - Hur skulle en människa om den åt gräs. Varför skulle en människa må dåligt av det? Vad innehåller gräs, som får en människa att må dåligt. Kan det ge allvarliga konsekvenser?

Hur kommer det sig djur som, kossor och hästar kunna äta det utan att få besvär?
Citera
2016-09-03, 14:10
  #2
Medlem
HGs avatar
När det för några år sedan var hungersnöd i Nordkorea så blev folk tvungna att börja äta gräs. Detta funkade inte eftersom människans matsmältningssystem inte är gjort för att endast kunna bryta ner gräs.

Så, att äta gräs funkar inte!
Citera
2016-09-03, 14:13
  #3
Medlem
smyrras avatar
De går inte du blir sjuk som fan kossor och hestar är bra på at äta gräs
Citera
2016-09-03, 14:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
När det för några år sedan var hungersnöd i Nordkorea så blev folk tvungna att börja äta gräs. Detta funkade inte eftersom människans matsmältningssystem inte är gjort för att endast kunna bryta ner gräs.

Så, att äta gräs funkar inte!
Så vad innehåller gräs som gör att människans matsmältningssystem inte klarar av gräs?

Vad kan det ge för konsekvenser?
Citera
2016-09-03, 14:34
  #5
Medlem
Gymnasten1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Så vad innehåller gräs som gör att människans matsmältningssystem inte klarar av gräs?

Vad kan det ge för konsekvenser?
Cellulosa. Människor saknar de enzymer, kallade cellulaser, som krävs för att bryta ner cellulosa och extrahera dess energi. Möjligen möjligen skulle den lunna ge en viss mättnadskänsla kopplad till själva distensionen i magsäcken, liknande att dricka stora mängder vatten.
Citera
2016-09-03, 14:39
  #6
Medlem
Vi äter många olika växter i familjen gräs, men främst är det ju fröna vi äter förstås de innehåller ju mest näring.
Citera
2016-09-03, 14:40
  #7
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Borde man inte kunna jäsa gräs och äta det sen?

Jag lägger inga värderingar i smak utan bara nedbrytningsprocessen och hur vi ev. skulle kunna ta tillvara på näringen.
Citera
2016-09-03, 14:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Borde man inte kunna jäsa gräs och äta det sen?

Man kan göra öl, whiskey, rom m m.
Citera
2016-09-03, 14:47
  #9
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Så vad innehåller gräs som gör att människans matsmältningssystem inte klarar av gräs?

Vad kan det ge för konsekvenser?

Alldeles för hög grad av cellulosa i gräs som vårt mastsmältningssystem (enzymer) inte kan bryta ner.

Inte ens två på den här bollen ;-)
Citera
2016-09-03, 14:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Alldeles för hög grad av cellulosa i gräs som vårt mastsmältningssystem (enzymer) inte kan bryta ner.

Det gäller väl inte gräsfröna? Det har jag svårt att tänka mig.
Citera
2016-09-03, 14:56
  #11
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Man kan göra öl, whiskey, rom m m.

Precis. Ovanpå det har vi givetvis vete, korn osv som i regel också jäses eller processas kraftigt innan vi använder det.
Citera
2016-09-03, 14:59
  #12
Medlem
Vi människor har svårt att byta ned vanligt gräs jag tror vi får i oss i väldigt liten % av näringen. Medan djur som äter gräs har magar som lättare tar upp näring från gräs. Så finns det olika grässorter, vetegräs och fler jag inte kan namn på

Att äta gräs kan ha sina hälsofördelar men gäller att ha en balans i vad man äter så man inte äter för mycket av en källa! Då jag tror att människor behöver lite av djurriket och växtriket speciellt när man växer !

Vi har även svårigheter att bryta ned nötter i viss mån och kan underlätta att blötlägga dem några timmar innan förtäring. Bra att veta
__________________
Senast redigerad av Babyspenat 2016-09-03 kl. 15:04.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback