Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-24, 06:28
  #37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
En variant som jag tror är unik för flashback:
(FB) Svart partiledare i Sverige: Har ni satt i halsen än, sverigedemokrater?


Hej, vill du berätta för språkforumet varför hon är en husneger?


Inte för att jag vill ta ställning i frågan som sådan, men det där är nog endast ett exempel på ett invektiv. Syftet med sådana omdömen är oftast att vara mer överdrivna än precisa.
Citera
2017-03-24, 06:50
  #38
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Daterad, i betydelsen inaktuell, gammalmodig.
Citera
2017-03-24, 07:50
  #39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Daterad, i betydelsen inaktuell, gammalmodig.

Slå gärna upp daterad i SAOL. Där står det:

Citat:
datˌerˌad adj. föråldrad

http://www2.svenskaakademien.se/sven...natet/ordlista

I SAOL som tillägg till Ut- finns följande:

Citat:
-DATERAD, p. adj. [av eng. outdated] inte längre aktuell, (alldeles) föråldrad l. daterad.

»l. daterad« betyder »eller daterad«.
__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2017-03-24 kl. 07:52.
Citera
2017-03-24, 09:39
  #40
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Inte för att jag vill ta ställning i frågan som sådan, men det där är nog endast ett exempel på ett invektiv. Syftet med sådana omdömen är oftast att vara mer överdrivna än precisa.
Jo. Visst. Fast det intressanta är ju hur ett invektiv med speciella politiska konnotationer används i ett annat sammanhang, eller med en annan betydelse än vanligt. Jag är nyfiken på hur han tänker helt enkelt. Jag tror det är ett särskilt flashbackfenomen som kanske bara finns här. Hade han bara kallat henne lakritstroll eller något hade jag ju inte frågat om det.

Annat nyspråk http://svt.se/kultur/husblatte
__________________
Senast redigerad av Finisterre 2017-03-24 kl. 10:10.
Citera
2017-03-24, 09:53
  #41
Medlem
mahutma_homos avatar
Folk som inte kan skilja på de och dem. De skriver nästan alltid dem. "Dem gick till dem andra." Jag brukar skriva dom istället.

Folk som inte kan skilja på han och honom. De skriver nästan alltid han. "Jag vill skjuta han."

Folk som skriver mkt, lr, eller liknande efterblivna förkortningar. Jag föreställer mig alltid att det är en 14-årig tjej som skriver då.

Folk som skriver mej och dej. Samma där, fjortisstavning. Jag vet att det ska anses korrekt nu men det är det fanimej inte.
Citera
2017-03-24, 11:18
  #42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Jo. Visst. Fast det intressanta är ju hur ett invektiv med speciella politiska konnotationer används i ett annat sammanhang, eller med en annan betydelse än vanligt.

Invektiv är invektiv och de är ofta inte sagda för att analyseras.

Citat:
Ursprungligen postat av mahutma_homo
Folk som inte kan skilja på de och dem. De skriver nästan alltid dem. "Dem gick till dem andra." Jag brukar skriva dom istället.

Det finns en helt egen tråd att diskutera detta:

(FB) Den stora tråden om "de" och "dem". (/Mod.)
Citera
2017-03-24, 11:56
  #43
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osthuvud
Det är snarare fel stavning än fel användning av ord, men jag irriterar mig på folk som skriver namn för språk, invånare och dess adjektiv med stor bokstav. Jag vill inte citera några exempel eftersom jag tycker inte om att prata illa om andra, men ni vet vad jag menar. Och jag ser sådana stavningar ganska ofta.

Jag ser ofta detta på vapenforumet och lite på de politiska forumen. Ibland kan man se användare som skriver engelska namn på kemikalier på kemiforumet också.
Citera
2017-03-24, 12:27
  #44
Medlem
nerdnerds avatar
"Logiskt"

Hakar ofta upp mig på hur det ordet används. Det betyder ju ändå lite mer än att någon person bara tycker att något är allmänt vettigt.
Citera
2017-03-24, 12:35
  #45
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
En variant som jag tror är unik för flashback:
(FB) Svart partiledare i Sverige: Har ni satt i halsen än, sverigedemokrater?


Hej, vill du berätta för språkforumet varför hon är en husneger?

För mig är det en inkvoterad svart person (eller neger om man så önskar) som fått sin plats för att den övriga majoriteten vill visa tolerans och öppenhet.
__________________
Senast redigerad av Pastellfisk 2017-03-24 kl. 12:45.
Citera
2017-03-24, 14:39
  #46
Medlem
Annacondas avatar
ETA: Hoppsan, jag såg inte Pastellfisks svar ovan innan jag började detta inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
En variant som jag tror är unik för flashback:
(FB) Svart partiledare i Sverige: Har ni satt i halsen än, sverigedemokrater?


Hej, vill du berätta för språkforumet varför hon är en husneger?
Jag har tolkat husneger som det engelska token black, dvs en svart person som får vara med i en grupp (vita) bara för att gruppen vill visa hur de minsann gillar mångfald (och inte skall anklagas för rasism).

http://www.urbandictionary.com/defin...rm=token+black
A black male or female used by major media to create the illusion of diversity.
Hey Epstein, don't forget the token black in the dance routine for the video. You know what kind of problems that could cause.
__________________
Senast redigerad av Annaconda 2017-03-24 kl. 14:42.
Citera
2017-03-28, 14:21
  #47
Medlem
Frawjons avatar
Ett ord som verkar vara skapat här är kalkrygg. Det verkar vara en misstolkning av ordet syltrygg. Kalk är nästan vad en rygg ska bestå av. En rygg består mest av kalcium, även om kalciumfosfat är den förening som utgör största delen.
Citera
2017-03-28, 14:27
  #48
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Ett ord som verkar vara skapat här är kalkrygg. Det verkar vara en misstolkning av ordet syltrygg. Kalk är nästan vad en rygg ska bestå av. En rygg består mest av kalcium, även om kalciumfosfat är den förening som utgör största delen.
Har aldrig hört det ordet varken här eller någon annan stans och en sökning här gav endast ditt inlägg som resultat. En googling ger i princip bara träff på Paulo Roberto.

Syltrygg är däremot ett utmärkt ord som ska användas oftare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback