Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-10-24, 16:57
  #25
Medlem
freeriderXIIs avatar
Finns det någon nu aktiv regissör/manusförfattare utöver Mel Gibson som kan sägas vara en skapare av i alla fall en del provästliga filmer?


Som Apocalypto av Gibson.
Citera
2018-10-25, 10:15
  #26
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Finns det någon nu aktiv regissör/manusförfattare utöver Mel Gibson som kan sägas vara en skapare av i alla fall en del provästliga filmer?


Som Apocalypto av Gibson.
Exakt vad är det som är "provästligt" med filmen "Apocapypto"???

Visst, nu var det förvisso många år sedan jag såg den sist, men jag kan ändå minnas något annat "västligt" i den förutom avslutningens lilla uppvisning av de invaderande Conquistadorerna, i färd med att stiga i land och löpa amok med hela sin provästliga övertygelse.

---

Du bör nog leta bland de äldre filmerna, som tex den kolonialistglorifierande "Khartoum" från 60-talet.
Samma tema i "Four Feathers" förvisso, men inte fullt lika brittiskpatriotiskt.

Har du förresten hört talas om den berömda lilla dikten "The Charge of the Light Brigade" av Tennyson?
Det finns en Film också, som baseras på händelse dikten glorifierar.
Samma namn - "The Charge of the Light Brigade"

https://www.imdb.com/title/tt0062790/
Citera
2018-11-01, 00:55
  #27
Medlem
Tenedors avatar
Sjukt skum trådstart. Ungefär 104% av Hollywoods filmer uppfyller kriterierna. Kristen extremism är också vanlig. Vill du leva i din bubbla ska du absolut se Hollywood-film. Funkar det inte rekommenderar jag Hitlers tal. Undvik bra film, sånt gillar du nog inte.
Citera
2018-11-01, 15:53
  #28
Medlem
freeriderXIIs avatar
Jag har inget problem med att se antivästliga filmer heller det är kul med omväxling.

Men har det gjorts någon ny film där judarna är the bad guys?


Och inte bara muslimer och vita kristna.



Ondska och godhet hittar man överallt var man än söker.

Nordkoreaner dyker upp som skurkar ibland också men nästan aldrig judar.
Och det har väl att göra med dels det tragiska som skedde under andra världskriget och att många av de stora filmbolagen ägs och leds av judar.

Att det inte gjorts någon stor svensk film om Karl XII är för att det dels vore dyrt
men också av pk-skäl. Snapphanar och drottning Kristina kan man dock göra filmer och serier om eftersom de var mindre Sverigepatriotiska.



Här ett citat av Marlon Brando utryckt från en längre intervju där han också berömmer judarna på många sätt.


Citat:
Brando: And then Sam Goldwyn and all of the rest of them. Metro Goldwyn Mayer, they—Hollywood is run by Jews. It is owned by Jews—and they should have a greater sensitivity about the issue of—of people who are suffering. Because they’ve exploited—we have seen the—we have seen the [deleted] and greaseball, we’ve seen the Chink, we’ve seen the slit-eyed dangerous Jap, we have seen the wily Filipino, we’ve seen everything but we never saw the kike. Because they knew perfectly well, that that is where you draw the—wagons around—

Världen är komplex och alla grupper förtjänar kritik. Det är till och med nyttigt.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2018-11-01 kl. 16:09.
Citera
2018-11-01, 16:14
  #29
Medlem
freeriderXIIs avatar
Ännu har det inte gjorts någon stor film om Karl Martell segraren vid Poiters/Tour det är synd.




Han räddade Västerlandet från de muslimska horderna år 732 efter Kristus.
Citera
2018-11-02, 12:43
  #30
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Ännu har det inte gjorts någon stor film om Karl Martell segraren vid Poiters/Tour det är synd.




Han räddade Västerlandet från de muslimska horderna år 732 efter Kristus.
Det har väl inte gjorts någon film om Karl den store ens ju, så varför då göra film på Martell ?

Praktiskt taget ingen som vet vem det är eller bryr sig nämnvärt om hans upptåg.


Om det är riddare som krigar mot medeltida saracener du är ute efter så kan jag rekommendera storfilmen "Kingdom of Heaven."
Handlar om Korstågen och belägringen av Jerusalem, men förmodligen en av filmhistoriens absolut mest, bäst, spektakulära skildring av "Det Sanna korset."
Varje gång jag ser den scenen, när den kristna armén tågar fram i diset i fjärran, och det enda man ser är det blänkande "Sanna korset" som höjer sig över dem, så får jag gåshud ...
Det är en så mäktig scen.

Och filmen är en av mina absoluta favoriter bland storfilmer.
Citera
2019-01-22, 16:41
  #31
Medlem
freeriderXIIs avatar
Kanske att någon får släppa en White Panther (lion eller tiger), fast det skulle nog i god antivit pk-anda bli en White trash film med inavlade bönder som super till frukost.





Citera
2019-01-23, 09:31
  #32
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Kanske att någon får släppa en White Panther (lion eller tiger), fast det skulle nog i god antivit pk-anda bli en White trash film med inavlade bönder som super till frukost.
Det finns ju ingen "White Panther" som du vet.
Men det finns en "Thor" osv, mfl.

Det fanns förresten en svensk serietidning på 90-talet som hette "Svenska serier."
I den bidrog ofta amatörer med sina egna alster, och bland dessa fanns det en svensk superhjälte.
Jag minns inte vad han kallades, Sverigemannen eller nåt sånt kanske ...

Han rände runt med en trikå med svenska flaggans färger, och hade ett svärd och en käp.
Jag har för mig att han grep in mot någon som roade sig med att skjuta ihjäl skördande svenska bönder.
Det var kanske en känd grafitti-målare som var tecknaren - "Pike" kallade han sig. Från Oxie närmare bestämt.



Men, en sådan superhjälte hade kanske passat din smak ???

Eller varför inte Gustav Vasa-mannen ??
Vars superkraft hade varit att kunna skida hela Vasaloppet utan att behöva dricka varm blåbärssoppa.
Citera
2019-07-09, 14:03
  #33
Medlem
freeriderXIIs avatar
Vilket ämne tycker ni skulle kunna passa en provästlig film?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback