Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-02, 12:38
  #1
Medlem
Gurkmeja verkar ha många goa effekter på kroppen, i synnerhet kombinerat med svartpeppar då.

Men eftersom NSAID:erna bevisligen har en "nedstängande" effekt på proteinsyntesen/muskeltillväxten, så borde väl även Gurkmeja ha det i egenskap av åtminstone NSAI om det inte klassas som läkemedel.

De vanliga inflammationshämmande preparaten som används av gemene man - ibuprofen, diklofenak, naproxen osv. ( Ipren, Bamyl, Voltaren T, Eeze, Pronaxen), tas ju oftast i liten dos och kortare perioder.
Gurkmeja används dagligen och under låååååång tid, vilket borde generera en större påverkan på muskeltillväxten.

Någon som vet om det gjorts någon studie på detta?
Citera
2016-09-03, 09:39
  #2
Medlem
Tucanes avatar
Hittar ingen vettig studie dessvärre.

Använder dock själv gurkmeja dagligen under pågående deff, för att det tydligen ska främja insulinkänslighet och verka anitketabolt. Har inte märkt av några som helst negativa effekter mot hur det var innan, mår snarare bättre och har ftf samma muskelmängd/styrka/energinivåer

Huruvida gurkmejan gör egentlig skillnad vet jag inte, men det är för billigt för att inte vara auto-include imo.

Mvh Tucane
Citera
2016-09-05, 12:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tucane
Hittar ingen vettig studie dessvärre.

Använder dock själv gurkmeja dagligen under pågående deff, för att det tydligen ska främja insulinkänslighet och verka anitketabolt. Har inte märkt av några som helst negativa effekter mot hur det var innan, mår snarare bättre och har ftf samma muskelmängd/styrka/energinivåer

Huruvida gurkmejan gör egentlig skillnad vet jag inte, men det är för billigt för att inte vara auto-include imo.

Mvh Tucane

- Om du har samma muskelmängd och styrka som tidigare, så är det väl frågan om det inte är muskelhämmande ; )
Citera
2016-09-05, 12:37
  #4
Medlem
Fenjal888s avatar
Det finns en hel uppsjö av "superfoods", där gurkmeja är en av dessa. Antagligen är det otroligt svårt att hitta en rättvis studie, men jag har extremt svårt att tro att det skulle hämma träningen i någon mening. Troligtvis positivt att använda både under deff och bulk, eller av gemene man.
Citera
2016-09-05, 13:44
  #5
Avstängd
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Det finns en hel uppsjö av "superfoods", där gurkmeja är en av dessa. Antagligen är det otroligt svårt att hitta en rättvis studie, men jag har extremt svårt att tro att det skulle hämma träningen i någon mening. Troligtvis positivt att använda både under deff och bulk, eller av gemene man.
Jag håller nog inte med.
C vitamin anses av vissa eventuellt vara kontraproduktivt eftersom antioxidanter och antiinflammatoriska ämnen skulle kunna störa processerna som leder till träningsadaptionen.
Så i princip kan man lika bra undvika superfoods för att vara på den säkra sidan.
Eller så gör man vad man vill.
Citera
2016-09-05, 14:57
  #6
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Jag håller nog inte med.
C vitamin anses av vissa eventuellt vara kontraproduktivt eftersom antioxidanter och antiinflammatoriska ämnen skulle kunna störa processerna som leder till träningsadaptionen.
Så i princip kan man lika bra undvika superfoods för att vara på den säkra sidan.
Eller så gör man vad man vill.

Det finns inte en enda studie där C-vitamin visas skadligt för någonting. Experiment har gjort på sexsiffriga doser (i milligram).
Citera
2016-09-07, 10:19
  #7
Medlem
Tucanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av percapita
- Om du har samma muskelmängd och styrka som tidigare, så är det väl frågan om det inte är muskelhämmande ; )

Nyckelord deff, vilket innebär att jag förbränner fett genom kaloriunderskott. Det är fysiskt omöjligt att gå upp i muskelmassa under de förutsättningarna... det bästa man kan åstadkomma är att man behåller musklerna:-)

Mvh Tucane
Citera
2016-09-07, 10:40
  #8
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tucane
Nyckelord deff, vilket innebär att jag förbränner fett genom kaloriunderskott. Det är fysiskt omöjligt att gå upp i muskelmassa under de förutsättningarna... det bästa man kan åstadkomma är att man behåller musklerna:-)

Mvh Tucane

Nja du kan faktiskt gå upp i muskelmassa om du har stenkoll på vad du gör. Som t.ex ola wallengren när han gjorde sin VLCD-diet.
Citera
2016-09-07, 15:24
  #9
Medlem
Tucanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nja du kan faktiskt gå upp i muskelmassa om du har stenkoll på vad du gör. Som t.ex ola wallengren när han gjorde sin VLCD-diet.

Intressant:-) Lyssnade lite på hans cast... Inget för mig i nuläget dock, är alldeles för hungrig och deffar på 3200 kcal:-D
Citera
2016-09-07, 18:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tucane
Nyckelord deff, vilket innebär att jag förbränner fett genom kaloriunderskott. Det är fysiskt omöjligt att gå upp i muskelmassa under de förutsättningarna... det bästa man kan åstadkomma är att man behåller musklerna:-)

Mvh Tucane

Forskning har visat att du kan bygga muskelmassa genom stort intag av protein även under kaloriunderskotts perioder.
Citera
2016-09-07, 20:40
  #11
Medlem
Tucanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntresa
Forskning har visat att du kan bygga muskelmassa genom stort intag av protein även under kaloriunderskotts perioder.

Hmm, ja där ser man... då kan jag ju bara hoppas att jag gjort iaf lite leangains de senaste 6 månaderna:-) Trodde det var exklusivt för nybörjare/otränade.

Mvh Tucane
Citera
2016-09-07, 20:51
  #12
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tucane
Hmm, ja där ser man... då kan jag ju bara hoppas att jag gjort iaf lite leangains de senaste 6 månaderna:-) Trodde det var exklusivt för nybörjare/otränade.

Mvh Tucane

Antar att det är du på din avatar och det ser ut som du vet vad du gör, så helt fel ute är du nog inte!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback