Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-02, 08:44
  #1
Medlem
Börjat få en hel del spam mail. Men idag fick jag ett annorlunda.

Låt säga att min hemsida heter. www.minhemsida.se i wordpress.

Fick idag mail från office@minhemsida.se

Hur är detta möjligt? Måste jag gå in och ändra lösenord på webbsida? mail?
Citera
2016-09-02, 08:53
  #2
Medlem
321js avatar
Jag har samma fråga. Hur går det till när spammare skickar mejl till mig från min egen hotmail adress?
Citera
2016-09-02, 09:32
  #3
Medlem
Konstigt att hotmail inte skyddat mot sådan spoofing Men äger man en egen domän så behöver man göra vissa åtgärder för att minska risken att någon spoofar avsändare i domänen. Om man publicerar SPF (Sender policy framework) i domänen så kan epostserverar som tar emot epost med t ex office@example.com som avsändare se om det kommer från förväntad server/rar och kan slänga brevet annars.

Det gäller förstås att konfigurera SPF rätt annars kommer epost som man vill ha att försvinna.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sender_Policy_Framework
Citera
2016-09-02, 10:18
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broder112
Börjat få en hel del spam mail. Men idag fick jag ett annorlunda.

Låt säga att min hemsida heter. www.minhemsida.se i wordpress.

Fick idag mail från office@minhemsida.se

Hur är detta möjligt? Måste jag gå in och ändra lösenord på webbsida? mail?

Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Jag har samma fråga. Hur går det till när spammare skickar mejl till mig från min egen hotmail adress?

Vad hindrar att jag skriver kungens adress som avsändare på ett vanligt brev? Inget. E-post funkar på samma sak.

Hominem har get mer detaljer på hur man skyddar sig. Men jag vill tillägga att kablar köra både SPF och DKIM.

Dock så kommer du fortfarande att få spam där du själv står som avsändare eftersom man brukar ändra displayname till en e-postadress. Det hindrar man i sina antispamregler.
Citera
2017-05-02, 02:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broder112
Börjat få en hel del spam mail. Men idag fick jag ett annorlunda.

Låt säga att min hemsida heter. www.minhemsida.se i wordpress.

Fick idag mail från office@minhemsida.se

Hur är detta möjligt? Måste jag gå in och ändra lösenord på webbsida? mail?
Bara för att du fått ett mail från minhemsida.se så innebär det inte att det kommer därifrån. Med smtp kan man ange vilken avsändaradress som helst. Kolla email headern så ser du varifrån det kommer
Citera
2017-05-04, 10:47
  #6
Medlem
Det vanligaste, då de flesta faktiskt har SPF-records, är att man inte alls utger sig från att skicka från din domän, utan bara sätter fake@dindomän.se som display name i mailet, och har någon helt annan avsändare egentligen.
Citera
2017-05-04, 19:57
  #7
Moderator
vhes avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Nätverk: mjukvara
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback