Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-02, 08:03
  #1
Medlem
Ja, frågan som jag undrar då hur man på bäst sätt övar upp sitt kroppsspråk och då specifikt på ett "naturligt sätt" som hänger ihop med sättet man talar på.

Sanningen är att jag är totalt stel eller att det rättare sagt det kommer inte naturligt och även om jag försöker härma ifrån kända tal eller liknande så känns det ansträngt och inte som något naturligt. Det är även krävande mentalt då jag hela tiden måste styra kroppen till den grad att jag faktiskt får ett halvdant kroppsspråk som i viss mån förstärker det jag säger.

Många skådisar har t.ex olika kroppsspråk och kan imitera diverse kroppsspråk som ser realistiska ut.

Det jag undrar är om det är något som lärs ut på några kurser eller liknande inom teater?

Ps : Jag är medveten om att det förmodligen kommer naturligt för många men det hindrar inte det faktum att det är fysiska rörelser som i praktiken bör vara enkelt att lära sig och att faktiskt göra det till en vana.
Citera
2016-09-02, 08:33
  #2
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrashigPsycho
Det jag undrar är om det är något som lärs ut på några kurser eller liknande inom teater?
Ja, självklart. Att kunna förställa sig på ett övertygande sätt är just det skådespelare behöver vara duktiga på. Du kan ansöka till i princip vilken kurs som helst – från method acting till chubbuck-tekniken.

Berätta gärna hur det gick för dig om ett år eller två. De är ofta billiga också, ibland bara 50 000:- för två terminer.
Citera
2016-09-02, 08:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Ja, självklart. Att kunna förställa sig på ett övertygande sätt är just det skådespelare behöver vara duktiga på. Du kan ansöka till i princip vilken kurs som helst – från method acting till chubbuck-tekniken.

Berätta gärna hur det gick för dig om ett år eller två. De är ofta billiga också, ibland bara 50 000:- för två terminer.

Det fanns ett namn för det! Tack så hemskt mycket. År har jag inte tid med men kurser skall jag faktiskt kolla på. Om jag bara lär mig grundteknikerna så bör det gå lätt till då jag har ganska bra koll på min motorik.

Fann en del litteratur om ämnet också och beställde samtliga böcker som rekommenderades.

Är du själv kunnig inom "method acting"?
Citera
2016-09-02, 23:29
  #4
Medlem
PiusXIIIs avatar
De bästa skådespelarna tycker jag är de som inte har så mycket kroppsspråk.
Citera
2016-09-13, 18:55
  #5
Medlem
Hallå

Kul frågeställning. Jag tror att stelhet när man spelar ofta har en både psykisk och fysisk förklaring.

I ditt fall verkar det som att du tänker mycket på hur du ser ut när du spelar, det är därför som du känner att du måste härma kända skådisar.

Om då ditt huvud är fullt med tankar om vad publiken tycker om dig, om du är snygg/talangfull/speciell eller vad det än må vara just du vill att de ska tycka om dig, har du ingen plats i skallen för att leva dig in i rollen och tänka karaktärens tankar. Då blir resultatet att rörelserna inte är grundade i karaktärens tankar utan i dina egna.

För att råda bot på det måste du göra två saker. Först och främst lägga ner mycket jobb på karaktären. För det andra ta reda på varför du tänker på hur publiken uppfattar dig.

Om du tycker det här verkar vettigt kan jag gärna berätta mer ingående.

Ang. Det fysiska kan jag råda dig att träna både på gym och andra klasser som yoga och dans.

Som sagt kan gärna utveckla om du vill vetablera mer.
Citera
2016-09-22, 21:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briljans
Hallå

Kul frågeställning. Jag tror att stelhet när man spelar ofta har en både psykisk och fysisk förklaring.

Hej! Något fysisk/psykisk förklaring är det inte tal om då jag är fullt förmögen att kunna utföra det även fast det inte sker "naturligt" eller ser riktigt naturligt ut så att säga.

Citat:
I ditt fall verkar det som att du tänker mycket på hur du ser ut när du spelar, det är därför som du känner att du måste härma kända skådisar.

Jag spelar inte teater, men annars är det korrekt ja. Jag är bra på att urskilja detaljer och jag märker hur folk uppfattar mig respektive någon som utför ett tal där kroppsspråket är rikt så att säga. Det känns och ter sig mer "seriöst" än när någon är oberörd och är stel/still. Därav min nyfiken på hur vissa skådisar kan agera och hantera diverse OLIKA kroppsspråk som fyller olika syften.

Citat:
Om då ditt huvud är fullt med tankar om vad publiken tycker om dig, om du är snygg/talangfull/speciell eller vad det än må vara just du vill att de ska tycka om dig, har du ingen plats i skallen för att leva dig in i rollen och tänka karaktärens tankar. Då blir resultatet att rörelserna inte är grundade i karaktärens tankar utan i dina egna.

För att råda bot på det måste du göra två saker. Först och främst lägga ner mycket jobb på karaktären. För det andra ta reda på varför du tänker på hur publiken uppfattar dig.

Det finns ingen publik om du inte menar vanliga människor och jag bryr mig inte om vad andra tycker eller tänker om mig så det har ingen betydelse. Det fetade däremot har betydelse. Jag vill ge ett visst intryck och även om det går bra med mitt vanliga tal så vill jag få till det där lilla extra som andra som kan talets konst.

Citat:
Om du tycker det här verkar vettigt kan jag gärna berätta mer ingående.

Ang. Det fysiska kan jag råda dig att träna både på gym och andra klasser som yoga och dans.

Som sagt kan gärna utveckla om du vill vetablera mer.

Min fysik är i toppform och jag ser det inte direkt som fysiskt ansträngande att "prata" med kroppsspråket där i sig är det jobbigt mentalt att hela tiden fokusera på att få till kroppsspråket samtidigt som man faktiskt talar.

Utveckla allt om du vill! Jag har redan ett par böcker och skall gå en kurs nästa år men tar tacksamt emot personliga tips om så gives.
Citera
2016-12-19, 10:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrashigPsycho
Ja, frågan som jag undrar då hur man på bäst sätt övar upp sitt kroppsspråk och då specifikt på ett "naturligt sätt" som hänger ihop med sättet man talar på.

Sanningen är att jag är totalt stel eller att det rättare sagt det kommer inte naturligt och även om jag försöker härma ifrån kända tal eller liknande så känns det ansträngt och inte som något naturligt. Det är även krävande mentalt då jag hela tiden måste styra kroppen till den grad att jag faktiskt får ett halvdant kroppsspråk som i viss mån förstärker det jag säger.

Många skådisar har t.ex olika kroppsspråk och kan imitera diverse kroppsspråk som ser realistiska ut.

Det jag undrar är om det är något som lärs ut på några kurser eller liknande inom teater?

Ps : Jag är medveten om att det förmodligen kommer naturligt för många men det hindrar inte det faktum att det är fysiska rörelser som i praktiken bör vara enkelt att lära sig och att faktiskt göra det till en vana.

Totalt off topic nu, men vart flyttade du när du lämnade Sverige??
Citera
2017-01-22, 19:45
  #8
Medlem
Drick mycket vatten och försök finna stämningen i pjäsen. Håll ett öga vad dem andra skådespelarna gör och agerar och härma det dem gör om du har slut på ideér.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback