Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-24, 14:49
  #1057
Medlem
Hamnkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dothedew
Men är du efterbliven? Han/hon sa så som en pik till dig att man kan påstå lite vad som helst. Självklart var det inte hon.

Jaha, år 2017 är det väldigt rare att vara sarkastisk. Today I learned.
Citera
2017-10-24, 14:51
  #1058
Medlem
Hamnkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dothedew
Men är du efterbliven? Han/hon sa så som en pik till dig att man kan påstå lite vad som helst. Självklart var det inte hon.

Åh, du smarte man som kan se sarkasm utan glasögon! Jag skrev ett långt inlägg förut som blev borttaget. Hör inte av dig om du är dum i huvudet. Kram!
Citera
2017-10-28, 18:07
  #1059
Medlem
HP-hjalpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franzjager1
Blir intressant att se om det påverkar normeringen på något vis. Om nu så mycket färre fusk har skett, vilket inte behöver vara fallet.

Detta är något vi diskuterar och analyserat länge. Det är som tur är inte som någon tänkte, att de 10000 färre som skrev i år skulle vara fuskare. Det skulle såklart påverka normeringen nämnvärt. Vi uppskattar det vara ungefär en promille av de som gör provet som fuskar.

Om detta inte är lugnande i sig så sker normeringen dels efter hur provskrivarna skriver, men också med hjälp av en kontrollgrupp. Att en promille fuskar kommer alltså inte påverka normeringen märkbart. I synnerhet inte då genomsnittsfuskaren inte får mer än 1.7. Alltså något som flera tusen får.

Det är alltså ingen som behöver vara ledsen över att normeringen skulle bli sämre pga fusk
Citera
2017-11-01, 22:04
  #1060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HP-hjalpen
Detta är något vi diskuterar och analyserat länge. Det är som tur är inte som någon tänkte, att de 10000 färre som skrev i år skulle vara fuskare. Det skulle såklart påverka normeringen nämnvärt. Vi uppskattar det vara ungefär en promille av de som gör provet som fuskar.

Om detta inte är lugnande i sig så sker normeringen dels efter hur provskrivarna skriver, men också med hjälp av en kontrollgrupp. Att en promille fuskar kommer alltså inte påverka normeringen märkbart. I synnerhet inte då genomsnittsfuskaren inte får mer än 1.7. Alltså något som flera tusen får.

Det är alltså ingen som behöver vara ledsen över att normeringen skulle bli sämre pga fusk

Absolut, aldrig att så många fuskar. Antar man dock att de 10 000 färre som skriver följer resultatkurvan kommer det när färre skriver också bli färre som får de högsta poängen.

Som du säger, fuskarna är däremot koncentrerade bland de högsta resultaten.

Nu verkar fusket dött av en del, dels för det fokus det fått, och dels för att det blivit jockigare och brottsligt. Men hade det varit lika många fuskare som under toppen och 10 000 färre som skrivit hade det nog blivit ännu svårare att få toppresultat.

Med så många fuskare som slutat blir det nog tvärtom, enklare.
__________________
Senast redigerad av Franzjager1 2017-11-01 kl. 22:07.
Citera
2017-11-24, 09:32
  #1061
Medlem
HP-hjalpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franzjager1
Blir intressant att se om det påverkar normeringen på något vis. Om nu så mycket färre fusk har skett, vilket inte behöver vara fallet.


För att återkoppla till denna fråga, som vi kan se på årets normering så har fuskandet inte påverkat normeringen. Plottar du gränserna för i höst mot tidigare prov så kan vi se att de ligger i en samlad klunga. Det är helt enkelt för många som skriver provet och för få fuskare för att det skulle påverka. Hade det blivit 300+ fuskare hade vi antagligen kunnat märka något lite. Vi får också komma ihåg att få beställer toppresultat, fuskarna sprids ofta ut rätt blandat mellan 1.5-1.9
Citera
2017-12-09, 22:49
  #1062
Medlem
Jag har skrivit det här provet många gånger nu och jag slutar aldrig bli förbryllad över hur slappa provledarna är. De är så upptagna med sin egen del; att informera och passa tiderna, att ID-kontrollen får mindre fokus. Fakelegget skulle kunna vara gjort av en potatis och ändå gå igenom.

På senare tid brukar de i förbifarten säga att man ska ha sin ID-handling synlig vid bordet hela tiden, till och med på rasterna, men jag har ännu inte blivit varnad när jag inte följt denna regel.

Vad tycker ni? Är provledarna för slappa eller har jag bara haft turen att ha med några särdeles inkompetenta amatörer att göra med?
Citera
2017-12-10, 00:17
  #1063
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinbefruktaren
Jag har skrivit det här provet många gånger nu och jag slutar aldrig bli förbryllad över hur slappa provledarna är. De är så upptagna med sin egen del; att informera och passa tiderna, att ID-kontrollen får mindre fokus. Fakelegget skulle kunna vara gjort av en potatis och ändå gå igenom.

På senare tid brukar de i förbifarten säga att man ska ha sin ID-handling synlig vid bordet hela tiden, till och med på rasterna, men jag har ännu inte blivit varnad när jag inte följt denna regel.

Vad tycker ni? Är provledarna för slappa eller har jag bara haft turen att ha med några särdeles inkompetenta amatörer att göra med?

Man vet inte innan provet vilken provledare man får, på senaste tid har jag haft slappa provledare i ung ålder <24 och som är mer inne i sina mobiler under provtiden, 1-2 gånger per pass går de förbi våra bord. Det är säkert väldigt enkelt att fuska med en hörsnäcka, men man vet som sagt aldrig vilken provledare man får, kan vara en person som hatar fusk och försöker vara jobbig mot de som skriver fusket och aldrig sätter sig utan analyserar alla provdeltagare och hur nervösa de ser ut.
Citera
2018-01-19, 12:25
  #1064
Medlem
Så hur gick det för höstens fuskare? Det blev ganska tyst här....kunde ni kringgå UHRs åtgärder?
Citera
2018-01-19, 19:30
  #1065
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HP-hjalpen
I synnerhet inte då genomsnittsfuskaren inte får mer än 1.7.

Haha. Varför är fuskarna så jävla värdelösa? Ärlig fråga..
Citera
2018-01-23, 01:28
  #1066
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Haha. Varför är fuskarna så jävla värdelösa? Ärlig fråga..
Menar du resultatmässigt? Jag tänker att det inte behövs mer för många kunder.
Citera
2018-01-23, 01:54
  #1067
Medlem
HP-hjalpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lex.L
Så hur gick det för höstens fuskare? Det blev ganska tyst här....kunde ni kringgå UHRs åtgärder?

Inga problem här iallafall, de har inte infört några åtgärder som kan stoppa fusket direkt. UHR hade kunnat mejla oss direkt så hade vi kunnat komma på en lösning för hela intagningssystemet.

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Haha. Varför är fuskarna så jävla värdelösa? Ärlig fråga..

Majoriteten av alla linjer kräver mindre än 1.7, varför betala för mer än vad man behöver?
Citera
2018-02-02, 15:51
  #1068
Medlem
Citat:
Domen är den första i sitt slag i Sverige att fälla någon för fusk på högskoleprovet.

Till skillnad från tingsätten kommer hovrätten fram till att den åtalade mannen bevisligen använt sig av otillåtna hjälpmedel. Mannen, i 20-årsåldern, fälls därmed för så kallad osann försäkran i samband med provtillfället hösten 2016. Han döms till dagsböter.

Mannen ertappades aldrig på bar gärning, utan döms utifrån en bedömning som gjorts av framförallt provsvar och facit. Just det här provet utformades i syfte att försvåra fusk, och avvek från standardupplägget. I mannens provsvar förekom bland annat en extrem avvikelse mellan två av provets olika verbala delar.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...vet-i-unik-dom

SVEA HOVRÄTT
Avdelning 04
DOM
2018-02-02
Stockholm
Mål nr: B 4502-17

Citat:
1. Hovrätten ändrar tingsrättens dom på följande sätt.
a) Hovrätten dömer RW för osann försäkran enligt 15 kap. 10 § första
stycket brottsbalken (2016-10-29) till 50 dagsböter om vardera 100 kr.
b) RW ska betala en avgift på 800 kr enligt lagen (1994:419) om
brottsofferfond.
.....

Intressant dom. Mannen döms baserat på statistika beräkningarna.
Citat:
Enligt de sannolikhetsberäkningar som presenterats i
promemorian "Fusk vid högskoleprovet 2016" är en sådan avvikelse mellan provpassen extrem.
Det är endast en provdeltagare på 100 miljoner som förväntas uppnå ett sådant värde.

Citat:
Till detta kommer uppgifterna i den kompletterande promemorian från UHR om RW
resultat på högskoleprovet åren 2013-2015. Jämförelsen visar att ökningen
från 2013 till 2015 är liten men att det däremot är mycket stor skillnad mellan
resultaten 2015 och 2016. Det framgår också att hans resultat i de verbala delarna vid
de tidigare provtillfällena knappast skiljt sig åt från resultaten i de kvantitativa delarna.
Detta stärker slutsatsen att provresultatet tillkommit med hjälp av otillåtna hjälpmedel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback