Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-05, 21:40
  #193
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare

Och jag håller inte med dig. Om det är praktiskt möjligt att genomföra det med tolk ser jag inga hinder.

Som det ser ut just nu så är det inte praktiskt genomförbart, det finns risk för fusk, inspektören skall göra en direkt bedömning i bilen, finns inget utrymme för en tolk, det är direkt kommunikation som gäller. Dessutom så godkänns man direkt efter avslutad körning, finns inget utrymme för efterhandskontroll av film och ljudupptagning. Det är verkligheten och har fungerat bra hittills, finns ingen anledning att ändra på någonting bara för att Abdel inte kan förstå enkla instruktioner på svenska, bland annat när trafikinspektören berättar vad hen vill att Abdel ska göra och köra.

En direkt kommunikation är viktig bland annat av trafiksäkerhetsskäl, finns knappast utrymme för språkförbistring och feltolkningar av inspektörens ord. Om man tycker att det inte spelar någon roll så har man missförstått tänket med förebyggande trafiksäkerhetsarbete och nollvisionen.
Citera
2016-09-05, 22:09
  #194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Som det ser ut just nu så är det inte praktiskt genomförbart,
Jag betvivlar att du är kompetent att avgöra det.
Citat:
det finns risk för fusk,
Risk för fusk finns alltid, och jag har redan nämnt hur man kan minska risken på flera sätt.

Citat:
inspektören skall göra en direkt bedömning i bilen, finns inget utrymme för en tolk, det är direkt kommunikation som gäller.
Möjligt. Skulle gärna höra en trafikinspektör ge sin syn på saken.
Citat:
Dessutom så godkänns man direkt efter avslutad körning, finns inget utrymme för efterhandskontroll av film och ljudupptagning.
Om fusk förekommit återkallas körkortet. Inte svårare än så. Tolken skulle kunna bli fälld för tjänstefel.

Citat:
Det är verkligheten och har fungerat bra hittills, finns ingen anledning att ändra på någonting bara för att Abdel inte kan förstå enkla instruktioner på svenska, bland annat när trafikinspektören berättar vad hen vill att Abdel ska göra och köra.
Klart att det finns en anledning. Det skulle underlätta för vissa. Om du inte tycker att det är tillräckligt är en annan sak, men anledning finns det.

Citat:
En direkt kommunikation är viktig bland annat av trafiksäkerhetsskäl, finns knappast utrymme för språkförbistring och feltolkningar av inspektörens ord. Om man tycker att det inte spelar någon roll så har man missförstått tänket med förebyggande trafiksäkerhetsarbete och nollvisionen.
Det här är nog det enda vettiga skäl du har kommit med. Dock är det så under en uppkörning att det är du själv som har ansvaret. Du ska inte boka en uppkörning innan du är redo. Inspektörens jobb är inte att hindra olyckor och undervisa. Det är att kontrollera dina kunskaper. Jag vet inte hur din uppkörning gick till, men inspektören sa aldrig något som krävde snabba reaktioner från min sida.
Citera
2016-09-05, 22:24
  #195
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare


Det här är nog det enda vettiga skäl du har kommit med. Dock är det så under en uppkörning att det är du själv som har ansvaret. Du ska inte boka en uppkörning innan du är redo. Inspektörens jobb är inte att hindra olyckor och undervisa. Det är att kontrollera dina kunskaper. Jag vet inte hur din uppkörning gick till, men inspektören sa aldrig något som krävde snabba reaktioner från min sida.

Bara för att det inte hände dig så kan det hända andra. Många kuggas, de var inte redo. Det finns en anledning till att vissa personer kuggas under uppkörningen, trafikinspektören kan avbryta uppkörningen om det är direkt livsfarligt att färdas i bilen, av ren självbevarelsedrift, det handlar inte om att undervisa, det är sunt förnuft.
Citera
2016-09-06, 12:41
  #196
Medlem
calamatos avatar
Kan väl tycka att det är en självklarhet att både tala Svenska och även bli förstådd, håller förövrigt med om att tolk när man ska köra upp inte ska kunna användas. Risken är att börjar en så börjar alla och det kan komma att missbrukas då alla brorsorna plötsligt inte kan nån Svenska.
__________________
Senast redigerad av calamato 2016-09-06 kl. 12:43.
Citera
2016-09-06, 22:15
  #197
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det blir inte fel om du kan läsa instruktionerna på skyltarna.

Allt kan bli fel om man är nervös, det är naivt att tro något annat...
Citera
2016-09-06, 22:15
  #198
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Ja, ok om det subventioneras så.

Sen detta inlägg har nu Stefan Löfven lovat CSN-lån för körkort, blir ju en vettig lösning då CSN-lån har jävligt bra ränta.
Citera
2016-09-17, 22:44
  #199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belfast-
Nu förstår jag att du är ett troll, men du inser inte att man ofta måste byta fil vid vägbyggen?

Jag tror inte att du har körkort.

Jo, men de skyltarna är ju symboler. Texterna handlar ju bara om att det kan vara köbildning, vilken period bygget pågår, rekommendation att om möjlig välja annan väg och liknande. För själv omledningen används ju orangea pilar som man kan följa även man inte fattat vad det sår och pavsett händer ionget trafikfarligt utan bara att man hamnar någonstans än man tänkt sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback