Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-01, 16:01
  #1
Medlem
klybans avatar
Är det så stora problem i denna hastighet?
http://www.aftonbladet.se/bil/article23440556.ab

Personligen så tror jag det enda sättet att sänka olyckerna ordentligt, det är att bygga bort olyckorna.
Men det är jag det, andra?
Citera
2016-09-01, 16:49
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Är det så stora problem i denna hastighet?
http://www.aftonbladet.se/bil/article23440556.ab

Personligen så tror jag det enda sättet att sänka olyckerna ordentligt, det är att bygga bort olyckorna.
Men det är jag det, andra?
Korkat att göra det till något generellt, det bidrar bara till att urholka det lilla förtroende för hastighetsbegränsningarna som finns kvar.

Exvis råder det idag 40 här: https://www.google.se/maps/@55.61358...7i13312!8i6656

Om man har 40 i diverse medeltida stadskärnor är det en helt annan sak. Men i ytterområden, med dubbla filer? Enbart ett sätt att plocka Svensson på pengar.
Citera
2016-09-01, 18:04
  #3
Medlem
Majoriteten av olyckor sker väl på 70-110 väger eller?
Citera
2016-09-01, 18:26
  #4
Moderator
tobess avatar
Kunde man ju ge sig fan på att det var någon ur rödvinsvänstern som kommit med förslaget

Varför inte på samma gång sänka till 0 km/h? Då är man garanterad "nollvision" i trafiken.

Man får ju göra en avvägning mellan att ha ett fungerande, modernt, samhälle och ett visst antal döda i trafiken. Visst är det fullt möjligt att uppnå noll döda i trafiken, men det blir då på bekostnad av möjligheten till fri rörlighet.

Man spenderar redan i dagsläget förhållandevis långa tider i trafiken. Om något borde hastigheterna höjas på vissa områden, inte sänkas. I takt med att bilarna blir både bättre och säkrare så borde det rimligen vara fullt möjligt.
Citera
2016-09-01, 18:40
  #5
Medlem
klybans avatar
Finns det någon statistik vart folk dör i trafiken, hastighet och sätt?
Vet ju efter man puffa att bilar skull stanna vid övergångsstället när en gångare kom.
Så ökade ju dessa olyckor rätt bra.
Den såkallade Zebra-lagen, som väl inte var någon direkt lag, utan bara en påminnelse i vad som gällde.

Men se siffror på detta, vore intressant, och se om det finns någon substans i detta.
Jag vidhåller att man ska bygga sig mot enl nollvisionen främst.
Än ha en utopisk tanke som inskränker trafiken istället.
Den senare är väl billigare, det är väl därför man tar den vägen.
Citera
2016-09-01, 18:54
  #6
Medlem
Ghandis avatar
omg, det har dom ju gjort för länge sedan. hela städer e ju 40. o vissa ställen 30.

genom samhällen e d 40. inget nytt. är redan så. otroligt korkat o felaktigt gjort.
Citera
2016-09-01, 19:12
  #7
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
omg, det har dom ju gjort för länge sedan. hela städer e ju 40. o vissa ställen 30.

genom samhällen e d 40. inget nytt. är redan så. otroligt korkat o felaktigt gjort.
Nä, det har dom inte gjort, där handlar det om ändrade hastigheter på vissa sträckor.
Vem vet, vissa städer kanske mer ändrat i andra.
Men här handlar det om att alla 50km/h sträckor ska bli 40km/h sträckor, dvs ändrad grundhastighet i tätort(eller vad man nu ska kalla det).
Det är fundamental skillnad på dessa två.
Citera
2016-09-01, 19:46
  #8
Avstängd
Sett till Stockholm tycker jag 30km/h vore mer rimligt då man oavsett tvingas stanna vid nästa rödljus

Att generellt införa en 40-gräns i övriga tätorter känns fel. Varför ska man liksom passera Umeå i 40km/h?
Citera
2016-09-01, 20:04
  #9
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Sett till Stockholm tycker jag 30km/h vore mer rimligt då man oavsett tvingas stanna vid nästa rödljus

Att generellt införa en 40-gräns i övriga tätorter känns fel. Varför ska man liksom passera Umeå i 40km/h?
Du missförstår, det handlar om att ändra bashastigheten i tätort till 40km/h, ifrån den som vi har idag som är då 50km/h.
Och inte ändra allt inom tätort till 40km/h.
Så alla 10km/h, 20km/h och 30km/h kommer finnas kvar, skulle gissa att inte ens vissa 50km/h vägar kommer försvinna.
Då det är bara att ändra ifrån bashastigheten till önskad hastighet.
Citera
2016-09-01, 20:08
  #10
Medlem
Det enda rätta om man menar allvar med nollvisionen är att sänka hastigheten till 0.

Tack för mig.
Citera
2016-09-01, 20:11
  #11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina
Det enda rätta om man menar allvar med nollvisionen är att sänka hastigheten till 0.

Tack för mig.
Då springer väl dom på varandra och skallar varandra och dör istället
Citera
2016-09-01, 20:12
  #12
Medlem
Prodelins avatar
Ingen bryr sig vad dom sitter ner och bestämmer, låt dom hålla på, de har ingen respekt som myndighet längre, jag kör efter sunt förnuft och skiter fullständigt i vad Trafikverket beslutar.

Vi hade 1500 trafikpoliser i tjänst för två år sen på vägarna, det finns drygt 300 kvar i hela Sverige. de har ingen möjlighet kolla längre, statsapparaten Sverige har gått i konkurs, istället sitter man och stiftar sjuka lagar som är irrationella.

Ska man ha ett samhälle med regler och lagar som respekteras av medborgarna ska dom vara vettiga, Trafikverket har gått en och samma väg hela tiden och till slut skiter man i det.

I övrigt kan jag säga det sitter en kvinna som GD för Trafikverket, kanske säger lite om de galna beslut de tar hela tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback