• 25 630 online
  • 1 139 047 medlemmar
  • 59 001 565 inlägg
2016-09-01, 14:44
Medlem
xfiler76s avatar
Jaha nu är det dags
http://www.idg.se/2.1085/1.664620/fi...kadestand-film

kommer snabbt att tänka på en gammal partiledares skitsnack
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ip...cle11565348.ab

i artikeln överst står att 2000 kr kommer det kosta och att dom i höst
har tänkt höja denna summa. Jag kan inte förstå mig på kostnad alls faktiskt
hur kan dom motivera att ladda ned EN Film ska kosta 2000 kronor i skadestånd
vad är det jag har tagit?

Ja ja detta var ju väntat vpn & seedbox kommer väll antagligen funka än så länge.
Jag kan dock inte förstå hur man kan motivera dels summan och dels att detta är ett
privat företag som ska göra dessa "indrivningar" kanske kommer HD och knackar på dörren snart?
Citera
2016-09-01, 14:50
Medlem
Ericsson93s avatar
spridningskollen.se

Tjenare. Fått nys om något som heter spridningskollen.se, hörde reklam från dem på nätet.
Efter lite studerande på deras hemsida så känns det som att mycket av de dem säger inte stämmer.

EX. fråga 2+3 i deras FAQ.
"2. HUR MÄRKER SPRIDNINGSKOLLEN ATT JAG DELAT FILER ONLINE?

Film- och TV-bolag som äger rättigheterna till en särskild filmtitel eller TV-serie kan anlita Spridningskollen för att ta reda på om deras verk sprids illegalt på nätet. Med hjälp av en särskild programvara identifierar Spridningskollen de IP-adresser som används för att ladda ner filmen eller TV-serien och vilken internetleverantör som tillhandahåller IP-adressen. Därefter stämmer vi av med internetleverantören vem som haft IP-adressen vid tillfället för fildelningen och skickar ett brev med krav om ersättning till denna person. Beloppet är lägre än vad svenska domstolar dömt fildelare att betala historiskt, så man kan betrakta det som en sorts förlikning. Betalar du summan så drar rättighetsinnehavaren tillbaka sina krav och båda parter undviker en kostsam och tidskrävande rättegång."

"3. ÄR DET VERKLIGEN LAGLIGT ATT GENOMFÖRA EN SÅDAN KONTROLL SOM SPRIDNINGSKOLLEN GÖR?

Ja, den information som samlas in av Spridningskollen finns öppet tillgänglig på nätet. Utan att genomföra den här typen av kontroller är det svårt för en rättighetsinnehavare att få reda på om filmer eller TV-serier sprids otillåtet och vem som i så fall sprider verken."

Detta stämmer väl till viss del. Men exempelvis; "Därefter stämmer vi av med internetleverantören vem som haft IP-adressen vid tillfället för fildelningen". Detta vet jag med 100% säkerhet att det inte stämmer. internetleverantören har INGA som helst tvång att lämna ut informationen till dem. Det är bara polisen (eller svensk myndighet) som har rätt att kräva detta.

Sedan lite längre ner kan man läsa;

"7. MÅSTE JAG BETALA ERSÄTTNINGEN?

Ja, enligt upphovsrättslagen ska den som olagligt sprider filmer eller TV-serier ersätta rättighetsinnehavaren för den skada som det medfört. Upphovsrättslagen bygger på internationella konventioner och EU-lagstiftning. I Sverige finns det flera domar där spridning av upphovsrättsskyddade verk lett till att den åtalade dömts till att betala skadestånd."

Dem säger att du MÅSTE betala, vilket inte heller stämmer. Du måste verkligen inte betala till dem?!
Det dem försöker styrka denna lögn med är att det har funnits fall där folk har blivit skadeståndsskyldiga, men det är ju efter en rättegång...

Jag tycker detta känns som ett jävla bluffbolag som genom lögner försöker driva in mer pengar till filmbolagen.... Sen kanske tanken i sig är bra. Det kan man ju diskutera

Någon som har mer info om detta bolag?
Ha det gott

EDIT: Detta är en kommentar från en av de som jobbar på spridningskollen.se

Känns seriöst....

"Är det inte integritetskränkande att ni övervakar svenskars surfvanor på nätet på det här sättet?
– Helt krasst så är det så att om man ger sig in i leken får man leken tåla. Begår man ett brott får man stå ut med att bli granskad i högre grad än andra."
Källa http://www.idg.se/2.1085/1.664620/fi...kadestand-film
Senast redigerad av Ericsson93 2016-09-01 kl. 14:56.
Citera
2016-09-01, 15:02
Medlem
Atrocituss avatar
Kan jag som privatperson starta ett eget företag som går ut på att spionera på butikssnattare, om de stjäl någonting ur butiken skickar jag hem en faktura till dem med en hitte-på-summa på säg 10.000 kr? Rena guldgruvan ju!
Citera
2016-09-01, 15:04
Medlem
xfiler76s avatar
ja det borde du kunna om du har affärs innehavarens tillåtelse
jag ser ingen skillnad med detta fall.
Citera
2016-09-01, 15:12
Medlem
_-?-_s avatar
Jag tänkte printa ut ett par hundra bluffakturor i Spridningakollens namn och skicka ut dessa till random ungdomar som är över 18 år.
Borde vara ganska många som betalar när det hela blir mera känt
Citera
2016-09-01, 15:12
Medlem
okok1s avatar
Går det ens bevisa att någon laddat ner? Finns det något fall? För en rättegångskostnad om man förlorar kostar några hundratals tusen.

Detta företag producerar inga varor eller tjänster, utan de har köpt rättigheterna till filmer och nu agerar som någon skadeståndsindrivare till verksamhet. Detta är fan sjukt! Skulle detta fungera som ny marknad hoppas jag på någon motreaktion.
Citera
2016-09-01, 15:30
Medlem
Gouls avatar
det verkar som att det är på tiden att man kollar upp hur man gör med VPN. har förstått att man ska blir "anonym" med ett sånt.
Citera
2016-09-01, 15:31
Medlem
En fråga från en som har noll koll...

Om detta är på riktigt, hur kommer det fungera i praktiken.

Om jag laddar ner nån serie från typ pirate bay, riskerar jag då att få "böter"?

Hur kommer man isåfall undan, kan man "skydda sig" på ngt sätt?

MVH
En serienörd
Citera
2016-09-01, 15:35
Medlem
Kan privata aktörer verkligen skicka ut böter?
Det låter lite konstigt att ett företag kan både döma och utdela straff åt någon som inte har ingått ett kontrakt med företaget.

Hur vet dom försten vem i hushållet som begått brottet, vem ska få boten?

Hur är detta rättssäkert?
Citera
2016-09-01, 15:35
Medlem
xfiler76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Går det ens bevisa att någon laddat ner? Finns det något fall? För en rättegångskostnad om man förlorar kostar några hundratals tusen.

Självklart eftersom det går som civilrättsmål så är beviskraven inte lika hårda och det är relativt enkelt att bevisa här finns en hel del http://5101.se/
Detta företag producerar inga varor eller tjänster, utan de har köpt rättigheterna till filmer och nu agerar som någon skadeståndsindrivare till verksamhet. Detta är fan sjukt! Skulle detta fungera som ny marknad hoppas jag på någon motreaktion.

nja dom har egentligen bara deras tillåtelse dom köper ju inte rättigheterna. Någon motreaktion med tanke på dom partier vi har här i Sverige har ja svårt att se.
Citera
2016-09-01, 15:44
Medlem
xfiler76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wacattack
En fråga från en som har noll koll...

Om detta är på riktigt, hur kommer det fungera i praktiken.

Om jag laddar ner nån serie från typ pirate bay, riskerar jag då att få "böter"?

Hur kommer man isåfall undan, kan man "skydda sig" på ngt sätt?

MVH
En serienörd

ja du riskerar att få böter, genom att kolla ip adressen med leverantören så kan dom få fram ägaren till abonnemanget och därefter bara skicka ut ett skadeståndskrav. Det går att använda vpn än så länge, samt en vettig leverantör.
Citera
2016-09-01, 15:47
Medlem
det är bara till att skita i att betala om man mot förmodan skulle få hem ett sådant brev.

Bevisbördan ligger på företaget - och de har noll och nada att komma med.
Citera