Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-01, 13:54
  #1
Medlem
Man-At-Armss avatar
Med läggmatcher och affärer med yakuza.

Två föredetta sumobrottare gick ut i media om läggmatcher inom sumobrottning, dekadent liv, skattefusk, nära kontakt med yakuza.
De båda männen ska ha fått hotfulla samtal och de hittades döda innan de skulle hålla en presskonferens om ämnet. Bägge dog med några timmars mellanrum av samma andningssvårigheter. Inget brottslig hade skett enligt polisen.

Någon som vet mer?

Ämnet på Svenska: Om boken: Freakonomics: En vildsint ekonom förklarar det moderna livets gåtor

Engelska: https://en.wikipedia.org/wiki/Match-...fessional_sumo
__________________
Senast redigerad av Man-At-Arms 2016-09-01 kl. 13:58.
Citera
2016-09-01, 14:01
  #2
Medlem
Kongruensbojds avatar
När dog de?
Citera
2016-09-01, 14:40
  #3
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
När dog de?
1996

Andra sumobrottare har blivit fällda för korruption och härvans allvar gjorde att en stor turnering avbröts i Osaka. Detta under 2011

https://en.wikipedia.org/wiki/Match-...fessional_sumo
Citera
2016-09-02, 04:25
  #4
Medlem
Domyojis avatar
Tankte forst... vad fan ar detta for nyhet som de inte pratat om pa tvn... men insag snabbt att det var nagot som hant for lange sedan.

Intressant dock, never the less. Finns en hel del diskussionsmaterial till bade sumo och yakuza att prata om kan jag tanka mig... vad ar dina tankar sjalv?
Citera
2016-09-02, 08:55
  #5
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Tankte forst... vad fan ar detta for nyhet som de inte pratat om pa tvn... men insag snabbt att det var nagot som hant for lange sedan.

Intressant dock, never the less. Finns en hel del diskussionsmaterial till bade sumo och yakuza att prata om kan jag tanka mig... vad ar dina tankar sjalv?

Hur involverad Yakuza är i Sumo och på vilket sätt, bara läggmatcher?. Hur politiker överlagg blundar för att sporten är korrupt, tycker jag är intressant med. Om det är så dvs.
Har sumobrottning blivit mer som wrestling från tittarnas perspektiv efter alla skriverier och mediebevakning i Japan?

Avslutar med citat och yotubeklipp:
Citat:
Popularized in Levitt's book Freakonomics, the study found that 70% of wrestlers with 7–7 records on the final day of the tournament (i.e., seven wins and seven losses, and one fight to go) won. The percentage was found to rise the more times the two wrestlers had met, and decrease when the wrestler was due to retire. The study found that the 7–7 wrestlers won around 80% of the time when statistics suggest they had a probability of winning only 48.7% of the time against their opponents. Like Benjamin, the authors concluded that those who already have 8 wins collude with those who are 7–7 and let them win, since the 8-win wrestlers had already secured their ranking.

https://en.wikipedia.org/wiki/Match-...fessional_sumo

The Numbers in Sumo Cheating: Freakonomics Movie
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback