Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Mogna-Meloners avatar

Moderatormeddelande

Postat av Mogna-Meloner 2017-10-19, 14:12
Medlem
SAMEFRÅGAN

Ja, det är samer som utfört jaktbrottet och ja, det ingår djurplågeri. Så diskutera dessa tjuvskyttar och deras brott fritt ur hjärtat. Men tråden handlar INTE om vilka som är ursprungsbefolkning, trafikdödade renar, olika ersättningar från staten, din syn på samer och renar eller annat samiskt som inte har med brottet att göra. Inte heller halalslakt hör hemma i tråden eller hur du vill tortera/döda tjuvjägare och djurplågare. Otroligt men sant. Det finns med all säkerhet redan trådar här på Flashback där du kan diskutera samer, deras särställning, rennäringen, ersättningar etc. Så gnäll inte om du får en varning! För såna kommer definivt att utdelas till de som inte håller sig i renhägnet, utan istället trampar på i skoterspår utan slut.

/Mod
__________________
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-10-19 kl. 14:36.
2017-10-19, 14:26
  #482
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Den huvudmisstänkte säger att vem som helst kan använda telefonerna men det är utifrån de här händelserna och utifrån bevisningen så osannolikt att det inte ens förtjänar att kommenteras, säger åklagaren.

Citat:
När det gäller åtalet om jakthäleribrott mot mannen med myndighetsuppdrag så anser åklagaren att det är uppenbart att det inte handlar om något björnslagsmål på grund av repet runt käken och de avskuran öronen.
-
Citat:
Då är frågan hur en person med stor kunskap och erfarenhet agerar när man hittar ett dött djur i skogen.

Citat:
Jag finner det osannolikt bara skulle ha lagt ned björnhuvudet i en säck utan att se snöret och de avskurna öronen, säger åklagaren.

- Enligt naturbevakare är det första man gör är att undersöka dödsorsak och hur färskt det är, fortsätter åklagaren.

Citat:
Den huvudmisstänkte, 46-åringen, som står åtalad för sex fall av grovt jaktbrott, medhjälp till jaktbrott och anstiftan till jaktbrott samt grovt vapenbrott jag kommer att yrka på ett flerårigt fängelsestraff på fem år, säger Åse Schultz.

Citat:
När det gäller 73-åringen, den huvudmisstänktes pappa, som också har flera åtalspunkter (medhjälp till grovt jaktbrott, grovt jaktbrott och grovt vapenbrott . Jag yrkar på ett fängelsestraff på ett och ett halvt till två år.
Citat:
När det gäller den 37-årige mannen som står åtalad för grovt jaktbrott, jag yrkar på fängelse mer än två år
.

Citat:
Den enda som hon inte tycker ska ha fängelse är den 39-årige man som står åtalad för grovt jakthäleri genom att ha befattat sig med en död järv och vapenbrott:

– Jag kan tänka mig en villkorlig dom med böter eller samhällstjänst,
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...fangelsestraff

Ja, då får vi se vad domstolen kommer fram till, men det ska säkert överklagas till HR så vi får nog tyvärr se mer av det här svineriet.
Citera
2017-10-19, 14:29
  #483
Medlem
Straffed bör stanna på 4-5 månader på sin höjd, bevis bortom rimligt tvivel har ej bevisats enligt advokaterna.
Citera
2017-10-19, 14:58
  #484
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pref69
Ber om ursäkt, glömde bifoga handlingarna om "superjägarna".-) De hittar ni här, https://minfil.org/a025o1b5bc/jagarna.pdf

Bifogar detta till trådstarten.

/Mod
Citera
2017-10-19, 14:58
  #485
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Vad är det för vapenbrott det rör sig om? Varför har förövarna svenska namn?

Menar du varför de inte har samiska namn? Väldigt många samer har svenska namn. Ingemar Stenmark, Per Morberg, Roger Pontare, Björn Salming, Anja Pärson etc. Så även i detta fall.
Citera
2017-10-19, 17:58
  #486
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Menar du varför de inte har samiska namn? Väldigt många samer har svenska namn. Ingemar Stenmark, Per Morberg, Roger Pontare, Björn Salming, Anja Pärson etc. Så även i detta fall.

Många lappar har svenska namn, men ingen av det du räknar upp är väl fullblodslappar? Halvlappar, kvartslappar eller ännu mindre osv.

Sådant har ofta sin förklaring i att det innan 1880-talet gick att ta namn lite hur som helst, så många valde att försvenska efternamnet. På samma sätt tog även tattare/ziggisar svenska namn. Björk, Lindberg, Lindgren osv. De ziggisar som anlände senare kunde inte byta och därför lever exempelvis Caldaras, Taikon och andra klassiska namn vidare.

Sedan har man tvångsflyttat lappar inom Lappland vilket gett upphov till många konflikter. I Tärnabyområdet som exempel har det länge och fortfarande varit bråk om vilka som har rätt till renskötsel. Dit flyttade man Karesunadolappar för att det var för många renar och för lite betesområden. Där gav man dessa förflyttningar rätt att tränga undan de få som redan bedrev renskötsel. KOm ihåg att lapparna har verkar ha en medfödd konfliktgen som medför att dom alltid är i luven på alla andra.

Ja, det var en utvikning, men en del av förklaringen på varför en lapp kan heta Svensson trots att dom tidigare hade ett lappnamn.
Citera
2017-10-19, 19:00
  #487
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik
Straffed bör stanna på 4-5 månader på sin höjd, bevis bortom rimligt tvivel har ej bevisats enligt advokaterna.

Advokater säger ju alltid så. Vad tycker du?
Citera
2017-10-19, 20:33
  #488
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Advokater säger ju alltid så. Vad tycker du?

Jag är inte objektiv, jag hoppas de blir frikända.
Citera
2017-10-19, 20:39
  #489
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik
Jag är inte objektiv, jag hoppas de blir frikända.

Nej, vi är nog få som är objektiva när vi engagerar oss i ett rättsfall. Men oavsett vad du hoppas så kan du ju tro något annat. Man kan hoppas någon blir frikänd, men man ser att bevisen talar emot det och tror inte det kommer att gå bra. Så vad tror du om bevisen oavsett om du vill få de frikända?

Finns det en FUP i tråden?
Citera
2017-10-19, 22:09
  #490
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik
Du verkar vara helt snurrig??

Tänk dig att björn kan ta uppemot 50% av alla kalvar , en björnhona (GPS märkt)med ungar dödade 16 kalvar på 5 dagar i maj tex. Kungsörnen tar lätt kalvar och flyger iväg med dem av 800 renar med mortalitetssändare så blev 9 kalvar 3 vuxna tagna av kungsörn. Varg kan ej finnas i närheten av renar, vargens uthållighet jaktmetoder gör att renskötsel blir omöjlig (all varg ska likvideras). Järv, när snön är djup så kan en enda järv ställa till en massak i en renflock, 2 järvar dödade 30 renar i arjeplog (samebyn nekades skyddsjakt), 13 renar i soppero blev dödade av 1 järv.LO,Lo är det rovdjur som orsakar i särklass störst skada i form av antal dödade djur. Enligt
predationsstudier utgörs uppemot 90 % av lodjurens födointag i renskötselområdet av
ren
du är verkligen korkad, nog för att samerna är kända för att ha låg utbildning, men man behöver inte vara korkad för det. Du tar i ditt exempel upp 71 stycken dödsfall av renar som enligt dig ska vara orsakade av rovdjur. Men vad är 71 dödsfall satt i relation till hur många renar det finns? Bättre än så får du nog prestera om du ska kunna få sympatier från oss andra. Sen förutsätter jag att du bara i all hast glömde att hänvisa till en källa, för det du rabblade upp var väl inte hittepå?
Antar att du skrev fel, för det du menar var väl att varg inte kan finnas i närheten av samer?
Citera
2017-10-19, 22:13
  #491
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik
Ok, så man ska lämna skelettet till skattemyndigheterna fniss fniss, du har mest troligt ingen vapenlicens ej heller skjutit en björn ändock är du här som expert
stackars dig, du är verkligen korkad, nedanstående är kopierat från naturvårdsverkets hemsida:
"Besiktningsmän från länsstyrelsen besiktar fällda björnar och tar prover. Statens veterinärmedicinska anstalt kan med hjälp av dessa prover bestämma exempelvis ålder på björnen. Förvaltning och forskning samarbetar och många provdata som samlas in används inom björnforskningen. Vid licensjakt får jägaren behålla skinnet.".
Sen borde du veta att det inte finns några skattemyndigheter i landet, dessa togs bort för många år sedan, det heter numera skatteverket, inte ens det lyckades du med.
Citera
2017-10-19, 22:21
  #492
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
du är verkligen korkad, nog för att samerna är kända för att ha låg utbildning, men man behöver inte vara korkad för det. Du tar i ditt exempel upp 71 stycken dödsfall av renar som enligt dig ska vara orsakade av rovdjur. Men vad är 71 dödsfall satt i relation till hur många renar det finns? Bättre än så får du nog prestera om du ska kunna få sympatier från oss andra. Sen förutsätter jag att du bara i all hast glömde att hänvisa till en källa, för det du rabblade upp var väl inte hittepå?
Antar att du skrev fel, för det du menar var väl att varg inte kan finnas i närheten av samer?


Det finns ett inlägg med källorna , ska leta upp dem till dig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback