Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-31, 09:28
  #1
Medlem
Funderar på en sak... Om man tar en hårddisk med Windows operativ och sätter som slave i en annan dator med t.ex. USB-kabinett ser man ju alla filer (har själv gjort det i äldre operativ).
Men kommer man att kunna se och komma åt en användares personliga filer, t.ex. Hämtade filer, Favoriter, Min musik, Mina Dokument?
Citera
2016-08-31, 09:37
  #2
Medlem
oldeubois avatar
Ja, det fungerar som i tidigare Windows.
Citera
2016-08-31, 09:49
  #3
Medlem
Egentligen vet jag inte heller hur det funkade i tidigare med personliga filer (eftersom jag aldrig har sparat filer där) men svaret är alltså att man kommer åt rubbet om man kopplar disken som slave i en annan dator?
Citera
2016-08-31, 11:53
  #4
Avstängd
konstapels avatar
Det funkar så i alla operativsystem. Fysisk tillgång går aldrig att skydda sig emot hundraprocentigt. Det man kan göra är att kryptera diskarna, då blir det lite svårare.
Citera
2016-08-31, 12:04
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjuochenhalvtum
Funderar på en sak... Om man tar en hårddisk med Windows operativ och sätter som slave i en annan dator med t.ex. USB-kabinett ser man ju alla filer (har själv gjort det i äldre operativ).
Men kommer man att kunna se och komma åt en användares personliga filer, t.ex. Hämtade filer, Favoriter, Min musik, Mina Dokument?

Sålönge personen inte aktiverat EFS (inbyggd funktion i Windows) eller annan kryptering: Ja.
Citera
2016-08-31, 20:49
  #6
Medlem
OK, misstänkte att det var så. Tänkte bara kanske om det fanns nån kryptering på just dom personliga filerna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback