Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-31, 08:37
  #1
Medlem
Freddealfs avatar
Tjena,
Min pappa har bra utbildning, han är utbildad civilekonom och civilingenjör. Han fick precis reda på att han måste börja jobba i en annan stad än Stockholm annars så blir han avskedad. Vi kan inte flytta från Stockholm. Problemet är att han fyller 60 i år. Hur svårt är det att få ett bra jobb i den åldern? Han tjänade väldigt bra jämfört med svenska befolkningen. Tror ni det finns någon chans att han kan få ett nytt välbetalt jobb även fast han snart är 60?

mvh
Citera
2016-08-31, 08:50
  #2
Medlem
Ettan^s avatar
Finns ju olika typer av anställningsstöd nu för tiden. För personer som är äldre (55+) kan arbetsgivaren få dubbla arbetsgivaravgiften i kompensation om de anställer din far. Dock förutsätter det att han har varit arbetslös i 6 månader, tror jag det var, och stödet räcker dubbelt så länge som han varit arbetslös.

Det kan räcka för att få en del arbetsgivare att lätta lite på bromsarna. Annars finns ju bemanningsföretag som kanske inte är lika kinkiga med ålder.

Men jag tror att det är rätt många företag som kan tänka sig att anställa äldre nu för tiden, speciellt om det är kontorsjobb. Snart jobbar vi väl ändå till minst 67 så han har ju ganska många år kvar, med tanke på hur snabbt folk byter jobb nu för tiden tror jag inte hans ålder är ett jätteproblem. Hade varit värre om han var 64 eller något. Men klart att han kommer få ligga i lite om han inte har jäkligt bra erfarenhet och kunskap om något speciellt som gör honom attraktiv på arbetsmarknaden.
Citera
2016-08-31, 09:55
  #3
Medlem
Sinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddealf
Tjena,
Min pappa har bra utbildning, han är utbildad civilekonom och civilingenjör. Han fick precis reda på att han måste börja jobba i en annan stad än Stockholm annars så blir han avskedad. Vi kan inte flytta från Stockholm. Problemet är att han fyller 60 i år. Hur svårt är det att få ett bra jobb i den åldern? Han tjänade väldigt bra jämfört med svenska befolkningen. Tror ni det finns någon chans att han kan få ett nytt välbetalt jobb även fast han snart är 60?

mvh
Frågar du för hans skull eller för din egen? Det är ju en stor fördel om han har ett upparbetat kontaktnät som kan hjälpa honom.
Citera
2016-08-31, 10:06
  #4
Medlem
Freddealfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinne
Frågar du för hans skull eller för din egen? Det är ju en stor fördel om han har ett upparbetat kontaktnät som kan hjälpa honom.

För min familjs skull, vi bor i Danderyd utanför Stockholm väldigt dyrt här. Sen så är det ju bra att ha en bra lön innan pensionen. Han var chef för ett område i företaget. Han har kontakter inom consulting, då han hade en consulting firma innan. Men brukar inte bli lika bra löner där.
Citera
2016-08-31, 10:07
  #5
Medlem
Freddealfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Finns ju olika typer av anställningsstöd nu för tiden. För personer som är äldre (55+) kan arbetsgivaren få dubbla arbetsgivaravgiften i kompensation om de anställer din far. Dock förutsätter det att han har varit arbetslös i 6 månader, tror jag det var, och stödet räcker dubbelt så länge som han varit arbetslös.

Det kan räcka för att få en del arbetsgivare att lätta lite på bromsarna. Annars finns ju bemanningsföretag som kanske inte är lika kinkiga med ålder.

Men jag tror att det är rätt många företag som kan tänka sig att anställa äldre nu för tiden, speciellt om det är kontorsjobb. Snart jobbar vi väl ändå till minst 67 så han har ju ganska många år kvar, med tanke på hur snabbt folk byter jobb nu för tiden tror jag inte hans ålder är ett jätteproblem. Hade varit värre om han var 64 eller något. Men klart att han kommer få ligga i lite om han inte har jäkligt bra erfarenhet och kunskap om något speciellt som gör honom attraktiv på arbetsmarknaden.

Stort tack för svaret! Ska prata med farsan när han kommer hem!

Mvh
Citera
2016-08-31, 14:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Finns ju olika typer av anställningsstöd nu för tiden. För personer som är äldre (55+) kan arbetsgivaren få dubbla arbetsgivaravgiften i kompensation om de anställer din far. Dock förutsätter det att han har varit arbetslös i 6 månader, tror jag det var, och stödet räcker dubbelt så länge som han varit arbetslös.

Det kan räcka för att få en del arbetsgivare att lätta lite på bromsarna. Annars finns ju bemanningsföretag som kanske inte är lika kinkiga med ålder.

Men jag tror att det är rätt många företag som kan tänka sig att anställa äldre nu för tiden, speciellt om det är kontorsjobb. Snart jobbar vi väl ändå till minst 67 så han har ju ganska många år kvar, med tanke på hur snabbt folk byter jobb nu för tiden tror jag inte hans ålder är ett jätteproblem. Hade varit värre om han var 64 eller något. Men klart att han kommer få ligga i lite om han inte har jäkligt bra erfarenhet och kunskap om något speciellt som gör honom attraktiv på arbetsmarknaden.

Anställningsstöd är väl mest bara för lagutbildade personer och okvalificerade jobb?!

För 50 plussare är det generellt mycket svart att söka ny anställning, oavsett utbildningsniva. Och för en pa 59 torde det vara extremt knepigt. Men chansen finns, i och för sig.
Citera
2016-08-31, 14:46
  #7
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Nu är detta endast min åsikt men han borde söka sig till en konkurrent i samma bransch. Skulle det inte gå direkt så borde han säga ja till flytt. Det kan vara så att det inte finns något jobb till honom på den orten som arbetsgivaren säger men att de räknar med att han säger nej till flytt. Skulle han ändå behöva flytta så är det bättre att han gör detta tillfälligt tills han fått ett nytt jobb då det är lättare att få ett jobb när man redan har ett jobb.
Citera
2016-09-01, 01:45
  #8
Medlem
GoFuckADucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Anställningsstöd är väl mest bara för lagutbildade personer och okvalificerade jobb?!

För 50 plussare är det generellt mycket svart att söka ny anställning, oavsett utbildningsniva. Och för en pa 59 torde det vara extremt knepigt. Men chansen finns, i och för sig.
Inte alls, det lättare för en 50 åring att få jobb en än 20 åring. Många kollar arbetslivserfarenhet och det är värt mycket för många arbetsgivare.
Citera
2016-09-01, 01:46
  #9
Avstängd
notropics avatar
Jobb som han kan få enligt kommunen är tex i cykelaffär, städare eller samhall.
Citera
2016-09-01, 02:18
  #10
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddealf
Tjena,
Min pappa har bra utbildning, han är utbildad civilekonom och civilingenjör. Han fick precis reda på att han måste börja jobba i en annan stad än Stockholm annars så blir han avskedad. Vi kan inte flytta från Stockholm. Problemet är att han fyller 60 i år. Hur svårt är det att få ett bra jobb i den åldern? Han tjänade väldigt bra jämfört med svenska befolkningen. Tror ni det finns någon chans att han kan få ett nytt välbetalt jobb även fast han snart är 60?

mvh
Givetvis omöjligt att säga något om specifikt din pappas möjligheter, vi vet ju inget mer än de lilla du berättat, inte ens vad han specifikt jobbar med. Men generellt sett så borde en person med hans meriter ha väldigt goda möjligheter i Stockholm. Åldern är dock en osäkerhetsfaktor, så viktigt att han kommer i gång direkt och söker, och nyttjar sina kontakter så mycket det går.

Citat:
Ursprungligen postat av notropic
Jobb som han kan få enligt kommunen är tex i cykelaffär, städare eller samhall.
Varför skulle han få jobb i en cykelaffär, när hans meriter är inom ett helt annat område?

Samhall är inget man kan söka, det är något som Af anvisar till om man har en funktionsnedsättning och inte får jobb på den reguljära arbetsmarknaden.
Citera
2016-09-01, 13:47
  #11
Avstängd
notropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny

Varför skulle han få jobb i en cykelaffär, när hans meriter är inom ett helt annat område?

Samhall är inget man kan söka, det är något som Af anvisar till om man har en funktionsnedsättning och inte får jobb på den reguljära arbetsmarknaden.

Jag vet idiot. Nu är de såhär att jag jobbar på AF. En gubbe i hans ålder kommer aldrig få ett jobb motsvarande hans meriter och kunskaper. Eftersom företagen inte anställer äldre mer då de kommer bli dyrt dels för att han måste ersättas om 6 år när han går i pension och sen att man hellre vill ha en ung hungrig person som kan stanna inom företaget längre än 6 år.

Vi på AF hänvisar personer som hans pappa till nonsens jobb som cykelaffär osv.
Citera
2016-09-01, 16:18
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoFuckADuck
Inte alls, det lättare för en 50 åring att få jobb en än 20 åring. Många kollar arbetslivserfarenhet och det är värt mycket för många arbetsgivare.

Nej, inte för en 50 plussare. Och absolut inte för en 59-aring...all arbetslivserfarenhet till trots.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback