Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-30, 09:24
  #1
Medlem
I en artikel av Neil MacFarquhar i New York Times påstås att det i Sverige i samband med att försvarsmininster Peter Hultqvist reste runt i Sverige och propagerade för värdlandsavtalet med NATO så möttes han av fantastiska historier om allt hemskt som skulle hända om Sverige gick med. Enligt artikeln kom historierna via omfattande desinformation på Internet.

Citat:
a flood of distorted and outright false information on social media, confusing public perceptions of the issue. The claims were alarming: If Sweden, a non-NATO member, signed the deal, the alliance would stockpile secret nuclear weapons on Swedish soil; NATO could attack Russia from Sweden without government approval; NATO soldiers, immune from prosecution, could rape Swedish women without fear of criminal charges.
http://www.nytimes.com/2016/08/29/wo...tion.html?_r=0

Jag måste säga att jag höjde på ögonbrynen när jag läste detta. Visserligen är jag helt övertygad om att Ryssland för propagandakrig för att påverka opinionen i andra länder. Kanske gör de det till och med i större omfattning än andra stormakter, vad vet jag, men det som förvånade mig var påståendet om desinformationens omfattning.

Det talas om floder av desinformation som förvirrat opinionen i Sverige.
Var då?
Jag läser hyfsat med alternativmedia och känner inte igen beskrivningen. Jag gjorde lite sökningar men hittar inget särskilt alarmerande.

En artikel i DN talar om två fall av desinformation varav den ena snabbt avlägsnades från Twitter medan den andra tydligen skvalpat runt en del. Dock är händelsen ett år gammal:
Peter Hultqvist utsatt för rysk lögnattack

Svenska Freds tog upp frågan om kärnvapen i Sverige vilket bland annat nämndes i SvD. Svenska Freds farhågor är enligt Peter Hultqvist inte välgrundade:
Citat:
Bland andra organisationen Svenska freds har varnat för att Sverige kan användas som bas för Natos militära aktiviteter i såväl krig som fred och att kärnvapenavskräckning är en central del i försvarsalliansens strategiska koncept.
http://www.svd.se/hultqvist-s-sprids...tion/i/senaste

Även om Svenska Freds har fel är det väl rimligt att diskutera alla eventualiteter? Det är väl knappast desinformation att vända på alla stenar inför ett viktigt försvarspolitiskt avtal?

Summa summarum enligt mig är att det verkar vara New York Times som håller på med lite desinformation och till skillnad från de två fallen som nämns i DN är de en stor och inflytelserik tidning. Eller har jag fel, har jag helt enkelt missat floden av desinformation om Nato som skall ha sköljt över Sverige?
Citera
2016-08-30, 09:32
  #2
Avstängd
tja, inte vet jag. men senaste jag hörde var att Putin efter att ha förbjudit GMO, nu har som ambition att ställa om Rysslands jordbruk till ekologiskt. hur kan man inte gilla killen?

antar att denna postats innan här på FB, men postar den igen, apropå USA:

https://www.youtube.com/watch?v=qwzvh9At67U
Citera
2016-08-30, 09:40
  #3
Medlem
arbetets avatar
DN (och övr. MSM) varnar för desinformation. Är inte det vad man kallar för oxymoron?
Citera
2016-08-30, 11:58
  #4
Medlem
Men har det varit någon särskild storm på Twitter eller någon liten våg av bloggartiklar eller är allti gripet ur luften? Två fall är ju ingenting. Det skrivs ju mängder med strunt på internet.

Jag tänkte bara om jag missat något som i vart fall liknar en liten våg.
Citera
2016-08-30, 12:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLastName
tja, inte vet jag. men senaste jag hörde var att Putin efter att ha förbjudit GMO, nu har som ambition att ställa om Rysslands jordbruk till ekologiskt. hur kan man inte gilla killen?

antar att denna postats innan här på FB, men postar den igen, apropå USA:

https://www.youtube.com/watch?v=qwzvh9At67U

Fast nu var ju inte Putin själva ämnet här utan huruvida det finns någon substans i påståendena om en flod av desinformation på nätet angående Sverige och Nato.
Citera
2016-08-30, 15:05
  #6
Medlem
SeverianTheLames avatar
Man måste ha hål i huvudet om man inte tror att hela DN är desinformation.

Allt bajs är skit, oavsett vem som bajsat.
Citera
2016-08-30, 15:24
  #7
Medlem
I NY times finns det ju citat från svenska försvarsministerns taleskvinna. Marinette Nyh Radebo.(hon verkar dessutom länka till artikeln på sin twitter...)

Citat:
They were all false, but the disinformation had begun spilling into the traditional news media, and as the defense minister, Peter Hultqvist, traveled the country to promote the pact in speeches and town hall meetings, he was repeatedly grilled about the bogus stories.

“People were not used to it, and they got scared, asking what can be believed, what should be believed?” said Marinette Nyh Radebo, Mr. Hultqvist’s spokeswoman.

Jag förmodar att hon faktiskt har påstått det som sägs i NY times och att Peter Hultqvist känt sig grillad och jagad i sverige?

De måste vara väldigt skickliga på desinformation den där ryssen ,för jag har inte märkt någonting av det som påstås i NY times...
__________________
Senast redigerad av Sius 2016-08-30 kl. 15:27.
Citera
2016-08-30, 15:54
  #8
Medlem
svettigafettsvinets avatar
När befolkningen ifrågasätter makten så hittar makten på helt implausibla och osammanhängande konspirationsteorier för att förklara det.

Exampel. Alla invandringskritiska inlägg i alla kommentarsfält i alla tidningar beror inte på legitim oro hos befolkningen för invandringen utan ett handfull ondsinta betalda rasist troll som sitter i en källare och postar spam dag och natt. Det är kanske till och med Putin som betalar dem med rubel ur egen ficka.
__________________
Senast redigerad av svettigafettsvinet 2016-08-30 kl. 15:57.
Citera
2016-08-30, 16:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
När befolkningen ifrågasätter makten så hittar makten på helt implausibla och osammanhängande konspirationsteorier för att förklara det.

Exampel. Alla invandringskritiska inlägg i alla kommentarsfält i alla tidningar beror inte på legitim oro hos befolkningen för invandringen utan ett handfull ondsinta betalda rasist troll som sitter i en källare och postar spam dag och natt. Det är kanske till och med Putin som betalar dem med rubel ur egen ficka.

Även om det finns ett visst inslag av humor i ditt inlägg så har det helt klart beröringspunkter med verkligheten. Ett av de mest flagranta exemplen är t.ex. Isobel Hadley-Kamptz artikel i SvD angående Nyheter Idags avslöjande om hur DN mörkade förra årets sexövergrepp under We Are Sthlm. Det är ju en rätt lång historia och man kan hårklyva lite om det exakta händelseförloppet men att DN mörkade och Nyheter Idag uppmärksammade det hela råder det knappt någon tvekan om.

Då lanserar Isobel Hadley-Kamptz den fantastiska teorin att det kanske är Putin som styr Nyheter Idag.
Citat:
Det är också här man måste stanna kvar i det där steget. För vi vet i dag hur Ryssland satsar på att destabilisera omvärlden genom ryktesspridning på nätet. Vi känner till deras betalda trollarmér, som sprider såväl direkt Putin-propaganda som mer subtila rökridåer.
http://www.svd.se/ryska-propagandame...-sig-i-sverige

Nyheter Idag utnämns också till stor högerpopulistisk propagandasajt av Isobel. Det är väl lite att ta i? Nyheter Idag är inte helt lätt att klassificera, den är t.ex. inte en knähund till SD som Avpixlat och ibland har de visat en och annan video från Russia Today. Men att Putin skulle ligga bakom sajten låter faktiskt rätt orimligt. Det låter som desinformation och foliehatt...
Citera
2016-08-30, 16:32
  #10
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Man kan sammanfatta det som så att alla kritik mot makten beror på att det finns konspiration av troll som är betalda av Putin.

Men om medborgarna påstår att makten konspirerar mot dem och inte vill deras bästa så är det galna konspirationsteorier.
Citera
2016-08-30, 22:54
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Då lanserar Isobel Hadley-Kamptz den fantastiska teorin att det kanske är Putin som styr Nyheter Idag.
Anders Lindberg på Aftonbladet har antytt samma sak: http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle22979009.ab

Det roliga med Anders Lindbergs uttalande är att en finsk rapport om Rysslands desinformationskampanjer i olika länder menar att i Sverige är Aftonbladet kultur är den mest rysskramande redaktionen av alla.

Smålandsposten skriver:
Citat:
Men särskilt en redaktion utmärker sig på ett extremt sätt, och det är Aftonbladets kulturavdelning som följde två teman i bevakningen. Dels kritiserades den svenska officiella politiken hårt, vilket utvecklades till en slags kampanj mot dåvarande utrikesminister Carl Bildt (M), dels vidareutvecklades de ryska berättelserna om ett Ukraina styrt av fascister.

http://www.smp.se/ledare/rysslands-rost-i-sverige/

Hela rapporten från Finlands utrikespolitiska institut: http://www.fiia.fi/fi/publication/588/fog_of_falsehood/
Citera
2016-08-31, 20:52
  #12
Medlem
Jänkarna är inte rätt nationalitet att anklaga andra länder för propaganda.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback