Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-29, 21:15
  #1
Medlem
Hej,

Jag har utvecklat ett intresse för råvaruhandel med bear/bull-certifikat. Problemet är att de certifikat som erbjuds genom Nordnet inte är tillgängliga för handel utanför börsens normala öppettider. Detta blir ett bekymmer eftersom handeln i olja kan vara synnerligen aktiv och intressant, åtminstone så länge som USA-handeln är öppen.

Fråga: Hur gör ni andra som investerar i råvaror medelst certifikat? Kan någon eventuellt rekommendera en nätmäklare som fungerar bra och erbjuder handel mer eller mindre dygnet runt i dylika certifikat? Det är relativt modesta summor vi talar om för min del. Max 250kkr. Detta är mer en hobby och utövas därför helst om kvällarna efter arbetstid, vilket i dagsläget är omöjligt via Nordnet.(?) Jag är därför mån om att courtagebelopp osv. hålls inom rimliga nivåer.
__________________
Senast redigerad av Dumenarfet 2016-08-29 kl. 21:23.
Citera
2016-08-29, 23:44
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumenarfet
Hej,

Jag har utvecklat ett intresse för råvaruhandel med bear/bull-certifikat. Problemet är att de certifikat som erbjuds genom Nordnet inte är tillgängliga för handel utanför börsens normala öppettider. Detta blir ett bekymmer eftersom handeln i olja kan vara synnerligen aktiv och intressant, åtminstone så länge som USA-handeln är öppen.

Fråga: Hur gör ni andra som investerar i råvaror medelst certifikat? Kan någon eventuellt rekommendera en nätmäklare som fungerar bra och erbjuder handel mer eller mindre dygnet runt i dylika certifikat? Det är relativt modesta summor vi talar om för min del. Max 250kkr. Detta är mer en hobby och utövas därför helst om kvällarna efter arbetstid, vilket i dagsläget är omöjligt via Nordnet.(?) Jag är därför mån om att courtagebelopp osv. hålls inom rimliga nivåer.



Starta ett konto hos Interactive Brokers. Sätt in minst 10000 dollar. Få tillgång till terminshandel i USA. Köp råvaror, aktieindex, räntepapper, volatilitet med mera mer eller mindre dygnet runt förutom mellan 5 pm-6 pm CST och mellan 5 pm fredag till söndag kväll CST.

Kolla på cmegroup.com för att kolla på vad för terminer som finns. Bara i /CL (som är olja) handlades det omkring 1000*47*296231=13922857000 dollar i nominellt värde idag 29/8. Det är en gigantisk marknad som man kan hoppa in i om man har lite kapital.
Citera
2016-08-30, 05:40
  #3
Medlem
rebekks avatar
Slår ett slag för IG, sjukt smidig plattform enligt mig. Var tidigare Avanza-frälst, men har helt glömt varför nu. Öppet 23h/dygnet, schysta villkor för courtage och spread.

Testa att starta ett konto så får du ett demokonto där du kan testa dig fram och se hur det funkar tills du börjar skjuta skarpt
Citera
2016-08-30, 17:55
  #4
Medlem
Tack för tipsen! Jag ska definitivt kika på dessa alternativ.
Vad jag kan se så erbjuder inga av dessa kf eller isk? Jag är allergisk mot deklaration så om ni känner till någon som hanterar handel dygnet runt, där man kan göra sina investeringar via denna typ av konton så är det väldigt intressant.
Citera
2016-08-30, 18:07
  #5
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumenarfet
Tack för tipsen! Jag ska definitivt kika på dessa alternativ.
Vad jag kan se så erbjuder inga av dessa kf eller isk? Jag är allergisk mot deklaration så om ni känner till någon som hanterar handel dygnet runt, där man kan göra sina investeringar via denna typ av konton så är det väldigt intressant.

Nej det får väl ses som en baksida när det gäller IG. Är vanlig 30% skatt på vinst. Deklaration har jag aldrig gjort via handel hos dem (än), men tvivlar på att det bör vara allt för bökigt. Är också allergisk mot deklarationen, men har svårt att se hur det kan vara sådär superkrångligt i dagens digitala samhälle.
Citera
2016-08-30, 23:26
  #6
Medlem
IG o CMC lär vara smidiga att deklarera, allt sammanställt. Övriga CFD mäklare lär du få peta i hop en bilaga med alla affärer du gör.
Citera
2016-08-31, 14:38
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aremak
IG o CMC lär vara smidiga att deklarera, allt sammanställt. Övriga CFD mäklare lär du få peta i hop en bilaga med alla affärer du gör.

Väljer du utländsk CFD-aktör på t.ex. Malta lär det bli skattefritt.
Finns en miljard CFD-aktörer, så tag god tid på dig när du väljer
Citera
2016-09-01, 10:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumenarfet
Tack för tipsen! Jag ska definitivt kika på dessa alternativ.
Vad jag kan se så erbjuder inga av dessa kf eller isk? Jag är allergisk mot deklaration så om ni känner till någon som hanterar handel dygnet runt, där man kan göra sina investeringar via denna typ av konton så är det väldigt intressant.

Degiro har terminshandel och råvaru-ETFer i ISK. De har fortfarande inte fått klartecken för att handla i USA med terminer men de säger att de ska fixa det så man får väl hoppas att det håller sitt ord.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback