Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-28, 21:15
  #1
Medlem
Karembeus avatar
I en artikel i dagens Dalarnas Tidningar så rapporteras det om någonting som egentligen varit ett faktum under en längre tid: Polisväsendet kollapsar.

Följande står att läsa i artikeln (http://www.dt.se/dalarna/falun/polis...-det-kollapsar) :

– Det är inte så att vi inte har några poliser överhuvudtaget men vi har ändå passerat gränsen nu. Poliser kommer att sjukskriva sig, säga upp sig och be om inre tjänst om det fortsätter så här. Man måste börja fundera och spinna på en ny fördelning för snart har vi inga spelare kvar, det kollapsar.

Av någon anledning så har det tydligen varit extra många grova våldsbrott i Dalarna denna sommar:

– Vi tvingas prioritera brottsfall och i och med detta sänka ambitionsnivån. Dessutom har vi haft ovanligt många grova våldsbrott i Dalarna nu under sommaren.
– Det har varit en besvärlig sommar för oss där resursbristen är väldigt påtaglig. Det kommer förhoppningsvis bli bättre långsiktigt men problemet är att det tar för lång tid, vi kan inte bara vänta i tre år på att nya poliser blir färdigutbildade, vi kommer behöva hjälp innan dess.


Hur ser framtiden ut? Kommer det här drabba hela Sverige?
Citera
2016-07-28, 21:22
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
I en artikel i dagens Dalarnas Tidningar så rapporteras det om någonting som egentligen varit ett faktum under en längre tid: Polisväsendet kollapsar.

Följande står att läsa i artikeln (http://www.dt.se/dalarna/falun/polis...-det-kollapsar) :

– Det är inte så att vi inte har några poliser överhuvudtaget men vi har ändå passerat gränsen nu. Poliser kommer att sjukskriva sig, säga upp sig och be om inre tjänst om det fortsätter så här. Man måste börja fundera och spinna på en ny fördelning för snart har vi inga spelare kvar, det kollapsar.

Av någon anledning så har det tydligen varit extra många grova våldsbrott i Dalarna denna sommar:

– Vi tvingas prioritera brottsfall och i och med detta sänka ambitionsnivån. Dessutom har vi haft ovanligt många grova våldsbrott i Dalarna nu under sommaren.
– Det har varit en besvärlig sommar för oss där resursbristen är väldigt påtaglig. Det kommer förhoppningsvis bli bättre långsiktigt men problemet är att det tar för lång tid, vi kan inte bara vänta i tre år på att nya poliser blir färdigutbildade, vi kommer behöva hjälp innan dess.


Hur ser framtiden ut? Kommer det här drabba hela Sverige?

Kanhända kommer löfven att ge mandat åt förortsgängen att själva upprätthålla ordning och säkerhet i de värsta kaosområdena, så att riktiga polisen har tid att skriva parkeringsböter och ta emot anmälningar om stulna cyklar...
Citera
2016-07-28, 21:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Av någon anledning så har det tydligen varit extra många grova våldsbrott i Dalarna denna sommar:

Hm.

Ja, Dalarna har haft en salig utveckling.

Ja, det kommer komma fler distrikt som kommer att packa ihop.

Snart kommer poliser börja titta andra hållet när civila löser problemen själva (sker redan, jag vet. Men det kommer öka).
Citera
2016-07-28, 21:52
  #4
Medlem
silverkungens avatar
Dags för vissa grupperingar att fixa anarki. För ur kaos kommer ordning!
Citera
2016-07-28, 21:57
  #5
Medlem
Jag skulle vilja föreslå att man snabbutbildar en ny nivå inom polisväsendet. Typ som sjukvården har biträden och undersköterskor.
Alla ute att försöka hålla ordning behöver inte vara s.k. legitimerade. Man kan förbättra ordningsvaktsutbildningen. Dessa ordningsmän- vakter skulle ha poliser att tillkalla i svårare fall.

Det har klagats mycket över att man måste sänka nivån på antagningarna till polishögskolan. Dessa med sänkt nivå kunde gå kortare utbildning till nya ordningsmän.
Lönenivån ligger redan i paritet med denna föreslagna utbildning. " Legitimerade " poliser måste komma upp till runt 40 000/ mån.

Detta må vara OT, men ett förslag till hur polisen ska undvika kollaps. De måste ta hjälp av väktare och ordningsvakter i nuläget.
Citera
2016-07-28, 22:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Jag skulle vilja föreslå att man snabbutbildar en ny nivå inom polisväsendet.

Man har haft detta förr. Beredskapspolisen lades ned av Regeringen och Rikspolischefen 2012 för att man bedömde att det inte fanns något framtida behov. Kan vara polisväsendets största bedömningsmisstag det senaste decenniet.
Citera
2016-07-28, 23:27
  #7
Medlem
S.Kandals avatar
Jag tror att inte en helt obetydlig del av polisens problem är att de, förutom överbelastning, behöva trippa på tå och vakta sin tunga. De är censurerade av ledningen och folket börjar tröttna, tro fan att även polismannen på gatan känner frustration.

Ett litet exempel från verkligheten.

Minns Ni kvinnan på cykel i Borgholm som utsattes för ett våldtäktsförsök för ca två veckor sedan. Polisen gick ut med ETT signalement, de pratade skånska. Idag rapporterar TT följande:

– Man har inget att arbeta vidare med. Man har gjort de åtgärder man behövt, men inget spaningsresultat alls trots både yttre och inre spaning. Så det är nerlagt, säger Ewa-Gun Westford, presskommunikatör på Polisen region syd till TT.

"Man har gjort de åtgärder man behöver" I helvete säger jag, om polisen direkt gått ut med ett vettigt signalement hade jag köpt det resonemanget, nu är det patetiskt och för jävla illa.
Citera
2016-07-29, 08:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
I en artikel i dagens Dalarnas Tidningar så rapporteras det om någonting som egentligen varit ett faktum under en längre tid: Polisväsendet kollapsar.
...


Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Jag tror att inte en helt obetydlig del av polisens problem är att de, förutom överbelastning, behöva trippa på tå och vakta sin tunga. De är censurerade av ledningen och folket börjar tröttna, tro fan att även polismannen på gatan känner frustration.
...

Tillsättningen av Dan Eliasson, en "politisk extremist", som högste chef för polisen, har alltid haft syftet att politiskt omskola polisen.

Det har gått hand i hand med ett flertal omorganisationer och förändringar som att lägga polisutbildningar på Södertörns Flumskola. Där får elever i huvudsak politisk skolning för det är inte kemi och fysik de läser.

Källan till den här typen av artiklar är de poliser som motsätter sig omskolningen. Poliser som försöker stå emot kravet från Dans PK-drev att behandla människor olika.

För ett par år sedan var PK-poliser i minoritet. Rättvisa och hög moral kom ofta före. Det är detta som Dan Eliasson försöker förändra genom att få gamla poliser att sluta och massanställa nya poliser med "rätt värdegrund". (Kom ihåg att all antagning sker på intervjuer, och vilka svar som levereras.)

Vi kommer se många sådana här protestartiklar tills de gamla gardet rensats ut eller gått i pension. Därefter kommer vi ha en politisk organisation precis som STASI i DDR. (Eller en korrupt organisation som Miamis poliskår på 80-talet.)

Kanske hemligstämplades allt samarbete Sverige hade med STASI just därför att alla våra politiker gick deras kurser för att lära sig hur de skulle skapa en likadan organisation? Ett DDR där PK-människor tog sitt PK-ansvar och rapporterade sin granne?

Dan Eliasson har gjort sig känd för att aldrig ge sig och köra stenhårt rakt in i motståndet. Han kommer inte ge sig så länge han lever. Han kommer att se till att alla chefer, och deras undersåtar, hela vägen ner till polismannen på gatan. Delar hans politiskt mycket tydliga och ofta uttalade åsikt.
Citera
2016-07-29, 08:32
  #9
Medlem
Sighajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Kanhända kommer löfven att ge mandat åt förortsgängen att själva upprätthålla ordning och säkerhet i de värsta kaosområdena, så att riktiga polisen har tid att skriva parkeringsböter och ta emot anmälningar om stulna cyklar...

Mer troligt att han hittar ett religöst samfund som kan upprätthålla lag och ordning (inte svensk lag då, men ändå)..
Citera
2016-07-29, 08:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Man har haft detta förr. Beredskapspolisen lades ned av Regeringen och Rikspolischefen 2012 för att man bedömde att det inte fanns något framtida behov. Kan vara polisväsendets största bedömningsmisstag det senaste decenniet.

Jag är inte så insatt i hur beredskapspolisen fungerade. Jag tänkte att mina nya polisfunktioner skulle arbeta dagligen och bli den nya polisfunktionen. Snabbt och lätt skulle det gå att genomföra.
De legitimerade poliserna har vi redan. Bara att tillsätta kortutbildade undergrupper som de legitimerade skulle basa över. Så fungerar det i sjukvården. Jag var legitimerad när det fanns sjukvårdsbiträden. Typ - 60 tal. Utmärkt.
Jag skall skriva till Ygeman om detta.
Citera
2016-07-29, 09:32
  #11
Medlem
lilladinyas avatar
Kortubildade poliser med våldsrätt är det DUMMASTE JAG NÅGONSIN HÖRT. Hur skulle det se ut om varje gatupolis i vårt penisformade land betedde sig som dörrvaktarne i huvudstaden? Katastrof. Det blir våldseskalering. Alltså man tar sig för huvudet vilken fruktansvärt dålig ide.
Citera
2016-07-29, 09:37
  #12
Medlem
lilladinyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plzkthx
Därefter kommer vi ha en politisk organisation precis som STASI i DDR.

Vill bara säga att Stasi var ju en extremt välskött och fungerande organisation, sett till sitt syfte. Så det vore ju ganska bra att ha en polisorganisation i Sverige som var lika välskött och organiserad som Stasi. Bättre betyg finns nog inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback