Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-29, 18:20
  #1
Medlem
Adobes avatar
Hej, jag har ett engelskt tangentbord (utan tangenterna å, ä och ö) och skulle behöva fixa så det går att få fram dessa bokstäver, gärna med knapptryckningar.
Är i England och finns inget svenskt tangentbord att köpa.
Har ni tips på metod man kan få fram å, ä och ö? (använder min mobil just nu ifall ni undrar varför jag just i tillfället skriva bokstäverna).
Windows 7 är det vi har.

Tack i förhand.
Citera
2016-08-29, 18:24
  #2
Medlem
SilentVictorys avatar
Finns under kontrollpanelen sen språk.

Finna inte svensk layout redan inlagt så kan du ladda ner det.
Kan vara så att språkpaketet ligger i en fil under windows update, så du kan behöva söka fram alla nedladdningsbara filer.

Har ingen dator framför mig just nu, men det finns där. Gjort samma sak själv med en engelsk dator.
__________________
Senast redigerad av SilentVictory 2016-08-29 kl. 18:26.
Citera
2016-08-29, 18:26
  #3
Medlem
Vill du kunna skriva längre texter på svenska utan att krångla med att använda alt+numpad så lägger du lämpligen in den svenska tangetbordslayouten också så du kan växla mellan engelsk och svensk.

Här är alt-koderna om du vill använda dem: http://sydaby.eget.net/emig/emig/scands.htm
Citera
2016-08-29, 19:06
  #4
Medlem
Adobes avatar
Vi har ändrat keyboard layout men det spelar ej stor roll då tangentbordet ej har å, ä, ö.
Testat installera sharpkey men verkar ej finnas å,ä,ö att välja där heller.
Har ni tips på annat?
Såg denna sida swedish.typeit.org, om det vore möjligt med sådant fast direkt på Windows 7 vart man än skriver. Möjligt?
Citera
2016-08-31, 18:28
  #5
Medlem
x12s avatar
Du kan ju aldrig ändra i windows så de fysiska tangenterna ÅÄÖ magiskt framträder på en brittisk tastatur, hur du än tittar så kommer det fortfarande se brittiskt ut, men det kan mappas om.

Gå in på kontrollpanelen, "regional settings", ändra till svenskt tangentbord så hamnar ÅÄÖ på de vanliga tangenterna ändå. Kolon, vinkeltecken, pipe, klammer m.fl kommer flytta runt litegranna, det är flera tangenter som sitter olika, så det blir en vanesak att hitta rätt.

Vill du att det ska stå ÅÄÖ på på tangenttopparna får du helt enkelt ta fram klisterlappar eller tippex och rita dit det. Ett smidigare alternativ är kanske att beställa en tastatur med svensk layout och få den skickad till dig.

Annars finns också OSK (On Screen Keyboard). Gå på start, run, skriv OSK och enter. Får klicka på ÅÄÖ när du behöver dem, blir som på en surfplatta.
Citera
2016-09-01, 10:15
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Kod:
[]\ = Å Ä Ö

{}| = å ä ö
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2016-09-01 kl. 10:18.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback