Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-12-06, 23:27
  #1
Medlem
om jag skulle vilja anilta nån att bygga upp ett server för mej, ett sånt rack server o såna saker, hur mycket tycker ni e lämplig pris för timme att betala dem ?
Citera
2005-12-07, 00:18
  #2
Moderator
tobess avatar
-> Köpråd & Tips

/Moderator
Citera
2005-12-07, 00:21
  #3
Medlem
Balthazaer-s avatar
Vad menar du egentligen?

Att någon ska bygga ett skåp för rackmontering av datorer?
Att någon ska bygga en rackmonterbar dator?
Att någon ska installera en köpt rackmonterbar dator i ett köpt rackskåp?
Citera
2005-12-07, 00:48
  #4
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaDaMan
om jag skulle vilja anilta nån att bygga upp ett server för mej, ett sånt rack server o såna saker, hur mycket tycker ni e lämplig pris för timme att betala dem ?

Är det rådande IT-konsulttaxa Du är ute efter, eller?

Exakt vad är det som skall göras?

Företag eller "privat"?
Citera
2005-12-08, 18:10
  #5
Medlem
ok jag säger så här då,

jag vill anställa nån som ska köpa o bygga en rackserver åt mej, jag vet inte vad som ingår i det jobbet men jag snackar om hela kittet.

dem som sysslar med såna jobb, va tar dem i timmen ungefär,

om jag säger så här , jag behöver en snabb o bra server för utgående trafik, ett för ingående och ett för bilder, fråga mej inte varför just så, för det e lämpligast för det som jag har tänkt göra, summan för det skulle landa på nånstans mellan 70 - 100 tusen kr, kanske det e oxå blåsning men jag bryr mej inte om det, och sa har vi ju jobbet, att sätta ihoppa dem, få det att fungera, kanske fixa till ett bra ventillation i rummet o allt som ingår o omger ett bra server!

min fråga är, hur lång tid skulle detta ta o p åett ungefär va skulle det kosta!
han sa att det skulle ta ca en vecka o han ville ta 900 i timmen men kunde gå ner till 300 i timmen svart, jag tycker att det låter som en ren blåsning, det e därför jag fråga dem lite mer erfarna så ja gvet hur det ligger till

tack för eran svar
Citera
2005-12-08, 20:21
  #6
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaDaMan
ok jag säger så här då,

jag vill anställa nån som ska köpa o bygga en rackserver åt mej, jag vet inte vad som ingår i det jobbet men jag snackar om hela kittet.

dem som sysslar med såna jobb, va tar dem i timmen ungefär,

om jag säger så här , jag behöver en snabb o bra server för utgående trafik, ett för ingående och ett för bilder, fråga mej inte varför just så, för det e lämpligast för det som jag har tänkt göra, summan för det skulle landa på nånstans mellan 70 - 100 tusen kr, kanske det e oxå blåsning men jag bryr mej inte om det, och sa har vi ju jobbet, att sätta ihoppa dem, få det att fungera, kanske fixa till ett bra ventillation i rummet o allt som ingår o omger ett bra server!

min fråga är, hur lång tid skulle detta ta o p åett ungefär va skulle det kosta!
han sa att det skulle ta ca en vecka o han ville ta 900 i timmen men kunde gå ner till 300 i timmen svart, jag tycker att det låter som en ren blåsning, det e därför jag fråga dem lite mer erfarna så ja gvet hur det ligger till

tack för eran svar


Gängse konsulttaxa för det jobbet är nog c:a 600-800 per timme (+ moms.) fakturerat. Vill Du ha det gjort omgående får Du däremot nog räkna med 900 eftersom december är högkonjunktur i konsultbranschen. De finns de som erbjuder sig att göra liknande för 400 också, men då skulle i alla fall jag inte lita på kvalitén, eller så saltar de antalet timmar för att få det att gå ihop.

Tiden är väldigt svår att bedöma, då måste man veta mycket mera om detaljerna.

Köp nu bara inte tjänsten på löpande räkning, då kan Du kallt räkna med att antalet timmar drar iväg. Se till att ni skriver kontrakt på ett fast pris där Du specificerar vad som skall fungera och hur. Skriv också in ett färdigdatum med vitesklausul. Undvik att bli för teknisk i skrivningarna, det förvillar bara.

300 i timmen svart motsvarar ju en månadslön på i runda slängar 100 000:- så det var sannerligen dyrt!
Citera
2005-12-10, 13:22
  #7
Medlem
ok tack så mycket med hjälpen,
Citera
2005-12-10, 13:44
  #8
Medlem
Millencolins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaDaMan
om jag skulle vilja anilta nån att bygga upp ett server för mej, ett sånt rack server o såna saker, hur mycket tycker ni e lämplig pris för timme att betala dem ?


Du menar alltså en filserver eller?
Citera
2005-12-10, 13:50
  #9
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaDaMan
ok tack så mycket med hjälpen,

Jag kanske skulle tillägga att prisbilden gäller för seriösa och välrenommerade konsultbolag som lämnar garanti på sina jobb.

Enmansfirmor kan mycket väl göra lika bra jobb till ett lägre pris (beroende på lägre omkostnader) men om man inte känner dem personligen så är det svårt att avgöra om de är seriösa och har tillräcklig kompetens.

P.S. För de av er som tycker att det verkar dyrt så skall ni veta att det ÄR dyrt att driva företag in det här landet, mycket beroende på en inkompetent regering. D.S.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback