Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-11, 14:59
  #13
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xdr
Vad är problemet med att köra med slanglöst? För att jag ska punka en slanglös setup krävs det mer eller mindre att jag krashar hela däcket. Vilket har hänt några gånger. Kan tänka mig att det funkerar alldeles utmärkt i stadsmiljö.

Så om man cyklar efter de har grusat cykelvägarna så klarar slanglöst att hålla trycket trots att det går hål på däcket?
Citera
2016-11-17, 10:29
  #14
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Så om man cyklar efter de har grusat cykelvägarna så klarar slanglöst att hålla trycket trots att det går hål på däcket?

Om grus/halkbekämpning orsakar punktering så har du fel däck. Jag har på mina senaste 500 mil på cykel haft 1 punktering och det berodde på för lite luft. Fick genomslag och klämde slangen.
Citera
2016-11-17, 10:45
  #15
Medlem
mr.toolboxs avatar
använder mig av Schwalbe Marathon (GreenGuard) och de har funkat än så länge. det värsta man kan ha är billiga racer däck utan mönster. continentals gp 4000s2 håller även bra på grus på grund av att de är så starka.
Citera
2016-11-22, 19:57
  #16
Medlem
xdrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Så om man cyklar efter de har grusat cykelvägarna så klarar slanglöst att hålla trycket trots att det går hål på däcket?

De jag har använt har gjort det. Det pyser lite, sen tätar vätskan. Det måste väl vara ovanligt med så stora håla att de inte tätas av slanglöstvätska på pendling.
Citera
2017-02-19, 08:46
  #17
Medlem
Finns inte... ALLA däck går att "punktera", skillnaden är om det är luft som sipprar ut eller om däcket faller i bitar. I vilket fall som helst blir dom obrukbara.
Citera
2017-02-19, 08:59
  #18
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har ett lite grövre bakdäck från Kenda som cykelhandlaren slängde på på min cykel. Dom var lite grövre och 'punkteringsfria'. Har bara använt dom i sommar, det är när kommunen sandar som dom sätts på prov på riktigt.

Jag bor mitt i stan och använder cykeln mycket här och cyklar ofta på morgonen även på helger och då är det ju en del glaskross men nästan alla punkteringar jag fått har varit när gruskrosset från kommunen slängts ut. Dom i kombination med barmark är dåligt.
Innan jag hade punkteringsfria hade jag vanliga däck. När jag fick 3 punkteringar på en vecka bytte jag till ett punkteringsfritt bakdäck från spectra. Inte en punka på 2-3 år.
Men i somras var det utslitet, då sattes det kenda jag har nu dit istället.

Framdäcket får vara vanligt däck, har typ aldrig haft punka fram.
Jag har cyklat till jobbet hela vintern, nån halvmil per dag plus extraturer så klart 'hit och dit' och det har varit barmark nästan varje dag men massa vasst grus från kommun.
Däcken har hållit!
Citera
2017-02-19, 21:28
  #19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auchentoshan
Om grus/halkbekämpning orsakar punktering så har du fel däck. Jag har på mina senaste 500 mil på cykel haft 1 punktering och det berodde på för lite luft. Fick genomslag och klämde slangen.

Cykelbanorna är ju inte helt släta och groparna syns ju inte så bra i mörkret och kör man ned i en sådan så slår man in vasst grus i vilka däck som helst. Hast haft sådan punktering i vinter på ett av vinterdäcken.
Citera
2017-02-20, 20:38
  #20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Finns inte... ALLA däck går att "punktera", skillnaden är om det är luft som sipprar ut eller om däcket faller i bitar. I vilket fall som helst blir dom obrukbara.

http://www.smartasaker.se/sv/artikla...cykeldack.html som bifogades tidigare i tråden, hur ska du punktera de när dem inte har luft?
Citera
2017-02-20, 21:17
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninnisss
http://www.smartasaker.se/sv/artikla...cykeldack.html som bifogades tidigare i tråden, hur ska du punktera de när dem inte har luft?
Notera citationstecken runt "punktera".
Även helgjutna hjul går sönder.
Citera
2017-04-14, 10:15
  #22
Medlem
Kalle81s avatar
biltema har slangar som är lite mer punkteringssäkra ska prova en sån i år,återkommer om jag få punktering eller om jag inte får punktering.
Citera
2017-04-14, 11:02
  #23
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
biltema har slangar som är lite mer punkteringssäkra ska prova en sån i år,återkommer om jag få punktering eller om jag inte får punktering.

Köpte något linkande på clasohlson för några år sedan.

http://www.clasohlson.com/se/Punkter...ng/Pr318412000

Gummit är tjockare på ytterdelen av slangen som ligger emot själva däcket. De har faktiskt hållit väldigt bra. Dom är ju definitivt tyngre än vanliga slangar men märker ingen skillnad i rullmotstånd. Cyklar mycket året om och blir även många mil mtb på steniga och kvistiga skogsstigar.

Läser man recensionerna så verkar kvalitén lite ojämn men mina har fungerat utmärkt!
Citera
2017-04-16, 03:59
  #24
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Köpte något linkande på clasohlson för några år sedan.

http://www.clasohlson.com/se/Punkter...ng/Pr318412000

Gummit är tjockare på ytterdelen av slangen som ligger emot själva däcket. De har faktiskt hållit väldigt bra. Dom är ju definitivt tyngre än vanliga slangar men märker ingen skillnad i rullmotstånd. Cyklar mycket året om och blir även många mil mtb på steniga och kvistiga skogsstigar.

Läser man recensionerna så verkar kvalitén lite ojämn men mina har fungerat utmärkt!

Köpte sådana för nåt år sen.. Fick punktering första 10 milen med dem :/
Gruset här i staden är (var) dock jävligt elakt, sylvass stenkross. Så på våren när gruset låg kvar men isen hade smält så att det låg direkt på asfalten så hjälpte inte varken clas ohlsons jättetjocka slangar eler biltemas slangar med tätande guck i.
Däck med ett lager kevlar i minskade däremot punkteringsfrekvernsen från ca 3-4 gånger i veckan till 3-4 gånger om året.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback