Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-02, 06:54
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J3ffbuckley
Den är väl rätt utdaterad och skall uppdateras? Är det värt att köpa den ändå över MacBook 12" som vl rätt nyligen uppdaterades och inte kommer förnyas på ett tag?

Datorerna använder samma mjukvara. Jag kan bara påstå att hårdvaran i Air är grym och billigare.

Bägge datorer är förstås mycket bra.
Citera
2016-09-02, 07:36
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
Hen syftar säkert på att Apple har blivit ett sk vänstermärke
Människor som använder Fjällrävenväskor och manchesterbyxor är överrepresenterade ägare av Appledatorer.
Och dessa människor studerar ofta sociologi och andra mjuka ämnen men aldrig Ekonomi.

Ta en tur förbi HHS (om du bor här) någon vardag så ser du att majoriteten använder Lenovo och Dell.
Skulle uppskatta att minst 80% på Handels har Apple-dator. Det ser nästan komiskt ut när man ser en klass "framifrån" (professorns perspektiv) och det lyser små äpplen precis överallt.

OnT: Jag använder en 13" Macbook Pro Retina från 2013 och den fungerar perfekt för ekonomistudier. Så om du vill spara pengar kan du lätt köpa en något år gammal dator utan problem.
__________________
Senast redigerad av _Baste_ 2016-09-02 kl. 07:38.
Citera
2016-09-02, 14:41
  #15
Medlem
MisterMozzis avatar
Köp inte en Mac, kan inte komma på en enda fördel med det faktist.
Citera
2016-09-02, 15:05
  #16
Medlem
marcellos avatar
Ett tips från någon som hade en Macbook under hela studietiden.

Om du planerar att gå mot redovisning/finans/nationalekonomi eller annan 'hård' inriktning så råder jag dig köpa en PC.

Att sitta med Excel, Powerpoint etc. på mac är bortkastad tid då det råder PC-majoritet hos företagen där ute (om man inte är reklamare eller annat). Visst, du lär dig grunderna och allt men kommer alltid ha ett handikapp mot de andra som kört PC.

Dessutom blir det svårare att hitta kompatibla versioner av eventuella statistik/ekonometri/finans-program om du måste nyttja det under tiden du pluggar.
Citera
2016-09-02, 16:50
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
Hen syftar säkert på att Apple har blivit ett sk vänstermärke
Människor som använder Fjällrävenväskor och manchesterbyxor är överrepresenterade ägare av Appledatorer.
Och dessa människor studerar ofta sociologi och andra mjuka ämnen men aldrig Ekonomi.

Ta en tur förbi HHS (om du bor här) någon vardag så ser du att majoriteten använder Lenovo och Dell.
Ekonomprogrammet i Lund är då i alla fall ökänt för deras hav av macdatorer.
Citera
2016-09-11, 12:46
  #18
Medlem
Redgreys avatar
Även Ekonomikum i Uppsala är komiskt fullt av lysande äpplen.. Jag är själv inte helt övertygad.
Citera
2016-09-11, 15:08
  #19
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yandax
I och med att du ska studera ekonomi passar det bättre med en ASUS.
MacBook används främst till studier inom sociologi eller juridik.

Så kör på en ASUS, gärna med SSD.

Detta! Eller varför inte en HP? Har själv 240 HP (gamla tidens) i ekonomi och körde del då. Nu kör jag en HP och den går som en klocka.

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Skulle uppskatta att minst 80% på Handels har Apple-dator. Det ser nästan komiskt ut när man ser en klass "framifrån" (professorns perspektiv) och det lyser små äpplen precis överallt.

OnT: Jag använder en 13" Macbook Pro Retina från 2013 och den fungerar perfekt för ekonomistudier. Så om du vill spara pengar kan du lätt köpa en något år gammal dator utan problem.

Det är enkom för det närmast desperata behovet att vara "inne". Det är märkligt, då de flesta bokförings- och faktureringsprogram är windowsbaserade. Även Excel, är ett windowsprogram.

Citat:
Ursprungligen postat av Redgrey
Även Ekonomikum i Uppsala är komiskt fullt av lysande äpplen.. Jag är själv inte helt övertygad.

You and me both.

Citat:
Ursprungligen postat av J3ffbuckley
Har börjat studera ekonomi på högskola och är i behov av en dator att använda till studierna, slösurf och att streama musik och film. De två huvudfrågorna jag har är:

1. Räcker prestandan gott och väl till dessa ändamål (främst studierna)?

2. Kommer tangentbordet gå mig på nerverna efter ett tags användning eller vänjer man sig?

Tacksam för synpunkter och svar!

Synpunkt: köp en riktig dator av ett riktigt företag.
Citera
2016-09-11, 15:08
  #20
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yandax
I och med att du ska studera ekonomi passar det bättre med en ASUS.
MacBook används främst till studier inom sociologi eller juridik.

Så kör på en ASUS, gärna med SSD.

Detta! Eller varför inte en HP? Har själv 240 HP (gamla tidens) i ekonomi och körde del då. Nu kör jag en HP och den går som en klocka.

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Skulle uppskatta att minst 80% på Handels har Apple-dator. Det ser nästan komiskt ut när man ser en klass "framifrån" (professorns perspektiv) och det lyser små äpplen precis överallt.

OnT: Jag använder en 13" Macbook Pro Retina från 2013 och den fungerar perfekt för ekonomistudier. Så om du vill spara pengar kan du lätt köpa en något år gammal dator utan problem.

Det är enkom för det närmast desperata behovet att vara "inne". Det är märkligt, då de flesta bokförings- och faktureringsprogram är windowsbaserade. Även Excel, är ett windowsprogram.

Citat:
Ursprungligen postat av Redgrey
Även Ekonomikum i Uppsala är komiskt fullt av lysande äpplen.. Jag är själv inte helt övertygad.

You and me both.

Citat:
Ursprungligen postat av J3ffbuckley
Har börjat studera ekonomi på högskola och är i behov av en dator att använda till studierna, slösurf och att streama musik och film. De två huvudfrågorna jag har är:

1. Räcker prestandan gott och väl till dessa ändamål (främst studierna)?

2. Kommer tangentbordet gå mig på nerverna efter ett tags användning eller vänjer man sig?

Tacksam för synpunkter och svar!

Synpunkt: köp en riktig dator av ett riktigt företag; https://www.dustinhome.se/product/5010891523/250-g4.
Citera
2016-09-11, 15:22
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Det är enkom för det närmast desperata behovet att vara "inne". Det är märkligt, då de flesta bokförings- och faktureringsprogram är windowsbaserade. Även Excel, är ett windowsprogram.
Alltid lika komiskt när andra ska berätta för en varför man har köpt en viss dator. MacBooks bara fungerar. Det gör inte windowsbaserade datorer. Därför köper man inte dem.
Citera
2016-09-11, 15:24
  #22
Medlem
deadhead.s avatar
Köp dig en Macbook Pro istället. Visst den kostar lite mer, men jag lovar dig att du har igen det. Den nya 12" Macbooken sitter på ett mobilchip.
Citera
2016-09-11, 15:47
  #23
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Alltid lika komiskt när andra ska berätta för en varför man har köpt en viss dator. MacBooks bara fungerar. Det gör inte windowsbaserade datorer. Därför köper man inte dem.

Det beror inte på datorn att en windowsbaserad dator inte fungerar - det beror på skit bakom spakarna. Min HP Probook med W7P går som en klocka. Inte ett enda fel på den på tre år. Min DELL Latitude innan dess, gick också som en klocka. Det är fan inte datorns fel att folk inte kan handskas med dem - alltid lika komiskt när folk tror det. Sedan är det så, att en Apple är inte lika känslig för dåligt handhavandeskap som en windowsbaserad dator - det är förvisso sant - men för den sakens skull behöver man inte skulle på datorn, när det inte alls beror på det.
Citera
2016-09-11, 16:23
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Det beror inte på datorn att en windowsbaserad dator inte fungerar - det beror på skit bakom spakarna. Min HP Probook med W7P går som en klocka. Inte ett enda fel på den på tre år. Min DELL Latitude innan dess, gick också som en klocka. Det är fan inte datorns fel att folk inte kan handskas med dem - alltid lika komiskt när folk tror det. Sedan är det så, att en Apple är inte lika känslig för dåligt handhavandeskap som en windowsbaserad dator - det är förvisso sant - men för den sakens skull behöver man inte skulle på datorn, när det inte alls beror på det.
Jag orkar inte ens debattera med dig. Du verkar nöjd med ditt val och jag är nöjd med mitt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback