Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-28, 13:07
  #13
Avstängd
Daftdarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Ta det lugnt å kolla Wikipedia..
En ökning på 10db ger en ökning med 10ggr ljudstyrkan dvs det är en jääävla skillnad på exvis 120 och 160db.

Finns en finfin formel där oxo där du kan beräkna hur mycket ljudet minskar beroende på avståndet

Jaha massa snömos. Tell me something new
Citera
2016-08-28, 13:20
  #14
Avstängd
Daftdarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Ok din tramspelle tramsa vidare då.

Hur hög decibel vid inslaget (impact) skapar thunder?

Väldigt enkel och konkret fråga.

Hittade en tabell där det stod "thunder", men det var nog något krigsfartyg för de talade om full power och dylikt. De talade dock om 210decibel!!!!!!!!
Citera
2016-08-28, 14:28
  #15
Medlem
Friheters avatar
tror det är chill, blixten slog ner 10 meter från mig en gång och jag hör inte sämre för det, tror jag iallafall, många decibel vare vill jag lova :>
Citera
2016-08-28, 15:20
  #16
Medlem
MartinStLouiss avatar
Vänta ett par dagar o se om det går över.
Citera
2016-08-28, 17:17
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daftdark
Kommer börja överväga att alltid ha fönstret stängt på natten vilket är ett jävla otyg då det blir så jävla instängt.. Om jag var en rik man skulle jag helt klart skaffat aircondition.

Inte bara för att det föreligger åskrisk utan också för att det ibland huserar ligister som springar runt och vill kvalificera sig för att tillhöra socialgrupp lägre genom att smälla fyrverkerier

Ugh. Vad du ska tramsa dig i tråden. Vill du ha ett seriöst svar så ska du inte förolämpa människor i din egen tråd. Det framkallar inte direkt ett seriöst svar från kunniga. Och social gruppering? Really? Trodde vi hade gått förbi den där tiden vi väldigt strikt såg ner på andra socioekonomiska klasser, men vad vet jag.

Vanligtvis så är nära en ett blixtslag så är det 120 decibel som är den uppmätta mängden Enligt NSLI.
Enligt NIOSH så är den tillåtna tiden för ljudnivån 120 decibel på en arbetsplats cirka 1 sekund. Det, tillsammans med att du var inomhus som defintivt sänker den decibel dina öron utsattes för avsevärt så är risken av permanent hörselskada låg. Tänk istället på när du utsätter dig för höga ljudnivåer dagligen, exempelvis hög musik i hörlurar eller när du klipper gräsmattan som ger betydligt större hörselskador på sikt än att du utsätter öronen för skadliga decibel en gång.
Citera
2016-08-28, 18:25
  #18
Medlem
zocus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daftdark
Hur hög decibel vid inslaget (impact) skapar thunder?

Väldigt enkel och konkret fråga.

Ja men jag tror inte att det finns ett så enkelt svar som du hoppas på.

Jag tror det varierar från nedslag till nedslag (kanske beroende på hur stor urladdningen är).

Så din fråga är nog lika enkel att svara på som den lika enkla och konkreta frågan: "Hur långt är ett snöre?"
Citera
2016-08-28, 18:46
  #19
Avstängd
Daftdarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zocu
Ja men jag tror inte att det finns ett så enkelt svar som du hoppas på.

Jag tror det varierar från nedslag till nedslag (kanske beroende på hur stor urladdningen är).

Så din fråga är nog lika enkel att svara på som den lika enkla och konkreta frågan: "Hur långt är ett snöre?"

Givetvis men något så mycket bättre än 120 i närheten borde det gå att skapa
Citera
2016-08-28, 19:22
  #20
Moderator
Tystnads avatar
Gevärsskott och granater är dokumenterat ge hörselskador, dvs snabba ljudbangar (Jägare yrkesmilitärer hade förr ofta hörselskador) Åska är ju en form av snabb ljudbang så det är inte otänkbart att du fått en skada.
Tyvärr kan du inte göra ett dugg åt det , tiden får utvisa om du får hörselnedsättning.
Citera
2016-08-28, 20:15
  #21
Avstängd
Daftdarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Gevärsskott och granater är dokumenterat ge hörselskador, dvs snabba ljudbangar (Jägare yrkesmilitärer hade förr ofta hörselskador) Åska är ju en form av snabb ljudbang så det är inte otänkbart att du fått en skada.
Tyvärr kan du inte göra ett dugg åt det , tiden får utvisa om du får hörselnedsättning.

No shit. Gevär och dylikt 140-150 decibel och då står man mitt i härligheten.

ALltså allting beror på decibel. Är den bara tillräckligt hög kan det ge skada, sedan att det är värre att vistas längre tid än en kort säger sig själv..

Utgår från att det var 190 i härligheten och 140 där jag låg. Vilket mycket väl kan ge skada.
Fan jag som alltid är så försiktig så får man ändå utstå det lägre stående bara borde få utstå
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback