Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-31, 09:21
  #145
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lewis-Black
Det gör det liksom inte bättre. Eko är bara ett sämre och mindre effektivare sätt att odla mat på. Har mer med effektiv marknadsföring att göra. Du betalar mycket mer för samma sak.
Hur kan ett mindre effektivt sätt att odla mat vara sämre?

Det mesta som medger effektivare matproduktion har ju hittills visat sig sänka kvaliteten på maten.
Citera
2016-08-31, 13:27
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Det där är också korkat. Vadå gift? Ekologisk odling använder också bekämpningsmedel,

Inte mina ekologiska odlingar, och ja... jag är nästan självförsörjande på grönsaker, rotfrukter och frukt nu.

(Bor i Skåne, så lång odlingssäsong).

Det jag inte odlar själv beställer jag från http://www.arstiderna.com/
__________________
Senast redigerad av EmeraldForest 2016-08-31 kl. 13:30.
Citera
2016-08-31, 16:04
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Han köpte nog sin frukt i USA. Och det mesta där verkar vara GMO. Om man ska diskutera det dumma antagandet.

Låter helt otroligt att han dog ändå. Trodde jag inte att folk gjorde idag.

GMO kräver mindre gift inte mer. Som jag skrev tidigare i tråden så görs klassisk växtfördling genom utrval av "rätt" gener i tusen genarationer eller så tar man en genväg och manipulerar med radioaktivitet, hur fan är det bättre än att skräddarsy genen direkt om nu resultatet blir det samma? GMO-motstånd är i min värld pseudoreligiös moralpanik..
__________________
Senast redigerad av Friskytt 2016-08-31 kl. 16:27.
Citera
2016-08-31, 16:26
  #148
Medlem
Som jag har skrivit tidigare i tråden så gör du 99,9 % av hälsovinsterna av att äta frukt o grönt, kanske någon tiondelsprocent extra via ekologiskt. Dock så har man 50%-ig avkastning. Vill man ha mycket och giftfri mat är det GMO all the way.
Men man kan ju dock ha en mer pragmatiskt inställning till verkligheten, hur som helst så kommer inte ekologiskt rädda världen, om nu planen inte är att svälta ut människor eller inför en global ettbarnspolitik.

Och vad fan är det egentligen som säger att all den växtförädling vi gjort fram tills nu det är precis exakt lagom, mycket naturligt och helt ofarligt, men GMO är ett steg för långt? Är ni Gönsaks-Amish eller?


Ekologiskt kött och ägg är straight up rapparkalja.

T ex Ekologiska frigående höns går 3000 individer intryckta en hangar, när naturliga flockar är 20-30 individer, det blir en onaturlig hackordning och höns pickas ihjäl samtidigt som de går runt och äter varandras bajs så att alla går konstant på antibiotika. Köp dessa ägg och känn er som hjältar!

Och vem fan bryr sig om att kossan hade en halv kvadratmeter mer under sitt korta liv? Det stora övergrppet är att föda upp djuren som får leva sitt korta onaturliga liv i en industri, allt annat är hyrklyveri.
__________________
Senast redigerad av Friskytt 2016-08-31 kl. 16:29.
Citera
2016-08-31, 16:40
  #149
Medlem
Ekologisk bullshit
Alla djur bör behandlas likvärdigt

Citat:
Kons naturliga beteende

Kon är ett socialt flockdjur som behöver röra sig fritt för att t ex inrätta sig i flockens rangordning. Kor måste därför kunna gå ut på bete åtminstone under sommarhalvåret och kunna gå ut och röra på sig även på vintern. När kalven föds vill kon slicka den torr och skydda den och både ko och kalv mår bra av att kalven diar. Kalvar på en KRAV-certifierade gård får dia under minst ett dygn.

Våra ekologiska kossor får iallafall vara med sina kalvar i ett dygn WOHOOOOOO!
Vafan hur är det för icke ekologiska kalvar... japp nu är kalven renslickad nu skiljer vi er återgå till arbete.

Till minst 12 veckors ålder får den fortsätta att dricka riktig komjölk genom att dia en amko eller suga på en konstgjord spene.

Tycker verkligen vi ska låta människo-barn få en ekologisk omgång se hur friska dom blir som vuxna individer.
Lite ilska såhär men alltså när man läser "oj vad knas ekologiskt är" hallå ja det verkar ju vara minimi-kraven som uppfylls då iallafall.
Citera
2016-08-31, 21:12
  #150
Medlem
Är inte EKO endast ett sätt för att få bönderna/odlarna att höja sina marginaler på en produkt?? Kostar det verkligen så mycket mer att producera EKO?
Citera
2016-09-01, 10:09
  #151
Medlem
Sorglig läsning. Jag ger upp
Citera
2016-09-02, 02:03
  #152
Medlem
raxmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmMotala
Nej, tyvärr. Hade gärna haft det om min ekonomi tillät det.


så folk kan köpa dina redan köpta aktier... I KNOW YOU BOBSURPLUS
Citera
2016-09-03, 14:09
  #153
Medlem
En av de absolut största konsumentblåsningarna i vår tid, som jag ser det. Självklart finns det riktig ekologisk mat men till största del är eko-märkningarna som man ser på t.ex. ICA bara marknadsföring.

Det fungerar dock för säljarna för att många svenskar lider av duktig flicka-syndromet och tror att de är "miljövänliga" och hälsosamma när de äter "ekologiskt".
Citera
2016-09-03, 15:26
  #154
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friskytt
Som jag har skrivit tidigare i tråden så gör du 99,9 % av hälsovinsterna av att äta frukt o grönt, kanske någon tiondelsprocent extra via ekologiskt.

Knappast, många icke-eko frukter är hårt besprutade (bananer så pass att giftet tränger igenom skalet till fruktköttet) och innehåller inte så mycket nyttigheter och mer socker än folk tror, så om du kör icke-eko: hoppa över frukten! Grönsaker är mycket bra, men många grönsaker har GMOats sönder för bättre hållbarhet och är inte like näringsrika som förut.

Citat:
Ursprungligen postat av Friskytt
Dock så har man 50%-ig avkastning. Vill man ha mycket och giftfri mat är det GMO all the way.

Nä, tyvärr. GMO används mycket till hållbarhet och även till att göra så att växterna inte dör av allt gift. DU har dock inte GMOats för att klara gifterna.


Citat:
Ursprungligen postat av Friskytt

Men man kan ju dock ha en mer pragmatiskt inställning till verkligheten, hur som helst så kommer inte ekologiskt rädda världen, om nu planen inte är att svälta ut människor eller inför en global ettbarnspolitik.

Ok så alla åtgärder som inte direkt räddar världen är inte värt'et? Det där med att arealen inte skulle räcka till odlingen är dessutom nys.

Citat:
Ursprungligen postat av Friskytt

Och vad fan är det egentligen som säger att all den växtförädling vi gjort fram tills nu det är precis exakt lagom, mycket naturligt och helt ofarligt, men GMO är ett steg för långt? Är ni Gönsaks-Amish eller?

Fair Point, men jag tycker att när vi modifierar maten för att klara regn av gifter så har det gått för långt.

Citat:
Ursprungligen postat av Friskytt

Ekologiskt kött och ägg är straight up rapparkalja.

T ex Ekologiska frigående höns går 3000 individer intryckta en hangar, när naturliga flockar är 20-30 individer, det blir en onaturlig hackordning och höns pickas ihjäl samtidigt som de går runt och äter varandras bajs så att alla går konstant på antibiotika. Köp dessa ägg och känn er som hjältar!

Och vem fan bryr sig om att kossan hade en halv kvadratmeter mer under sitt korta liv? Det stora övergrppet är att föda upp djuren som får leva sitt korta onaturliga liv i en industri, allt annat är hyrklyveri.


Men lite mer yta och lite mer möjligheter till naturligt beteende är väl bättre än mindre, eller? Eller är det inte värt'et om inte varenda höna får en egen liten hage och klomassage på söndagar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback