Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-20, 13:25
  #13
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindwave
Jag själv har lite planer på att söka jobb i Kina. Har just nu ett internship och företaget jag jobbar för har en utvecklingsavdelning i Shanghai. Jag trivs väldigt bra här och klart man funderar på att faktiskt söka ett jobb här när utbildningen är klar.

Problemet är dock att jag inte kommer att bli "skickad" av den svenska avdelningen utan måste söka jobbet direkt i Kina, vilket innebär en lön på ca 6000rmb/mån.

Det kostar ett svenskt företag väldigt mycket pengar att skicka ned någon, det måste därför finnas ett syfte, en expertis som inte kineserna har. Detta gör det inte i mitt fall som nyexad maskiningenjör utan jag åker endast för egen del.

Vad du än gör, börja med dina hundår i Sverige så att du sedan kan få ett expatkontrakt till Kina. Vet att Sverige suger, men det är värt att arbeta först i Sverige några år och det kommer gynna din karriär.
Citera
2016-12-21, 12:57
  #14
Medlem
+1 på den. Gjorde själv mina hundår i Sverige och är nu expat i Kina och skillnaden är enorm mot lokalanställning. Även om du är lokalanställd Västerlänning med erfarenhet är det ett stort steg upp till expat. En stor sak som många inte tänker på är att som expat har du bra boende och internationella skolor för barnen och båda sakerna kostar mycket pengar i Kina.

En sak som kan vara bra är dock att göra ett (1) hundår i Kina för att komma in bättre i Sverige under förutsättning att den Svenska branschen värderar Kinaerfarenhet. Då ökar du dina chanser att få göra hundåren som Kinapendlare (ett riktigt skitgöra att pendla) för att sedan efter några år kanske få en chefsbefattning som expat i Kina. Då rullar kulorna in kan jag lova.
Citera
2016-12-25, 21:16
  #15
Medlem
Rätt otroligt att Kina redan kommit ikapp alla Europeiska länder när det kommer till löner. En systemutvecklare i Kinesiska tier 1 städer tjänar betydligt mer pengar än en svensk utvecklare, plus att levnadskostnaderna är mycket lägre. Känner en snubbe som arbetar åt Tencent, kinesisk snubbe, tjänar 700k RMB per år efter skatt och har jobbat där totalt i 3 år. Sådana här löner finns inte i Europa för systemutvecklare, förutom på Google i Zurich typ.

Jag kommer också emigrera till Kina som expat så fort jag har lite mer erfarenhet, fantastiska möjligheter att tjäna och spara bra med pengar till skillnad från skithålet Sverige som numera borde klassificieras som ett utvecklingsland då det kommer till löner för akademiker, ett skämt är det.
Citera
2016-12-26, 08:24
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Vad du än gör, börja med dina hundår i Sverige så att du sedan kan få ett expatkontrakt till Kina. Vet att Sverige suger, men det är värt att arbeta först i Sverige några år och det kommer gynna din karriär.

Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
+1 på den. Gjorde själv mina hundår i Sverige och är nu expat i Kina och skillnaden är enorm mot lokalanställning. Även om du är lokalanställd Västerlänning med erfarenhet är det ett stort steg upp till expat. En stor sak som många inte tänker på är att som expat har du bra boende och internationella skolor för barnen och båda sakerna kostar mycket pengar i Kina.

En sak som kan vara bra är dock att göra ett (1) hundår i Kina för att komma in bättre i Sverige under förutsättning att den Svenska branschen värderar Kinaerfarenhet. Då ökar du dina chanser att få göra hundåren som Kinapendlare (ett riktigt skitgöra att pendla) för att sedan efter några år kanske få en chefsbefattning som expat i Kina. Då rullar kulorna in kan jag lova.


Det är väl detta som blir lite moment 22 för mig. Då jag troligen kommer att jobba för detta företaget efter examen och de uttryckligen sagt att det är svårt att få jobb som svensk i Kina då kostnaderna är för höga och när de väl söker svenskar att skicka, så krävs erfarenhet.
Tanken var väl lite att göra ett eller två hundår i Kina och skaffa mig erfaranhet för att sedan återvända hem. På så sätt känns det som att jag skaffat mig en stor fördel att få komma tillbaka med en svensk anställning och då med högre lön och bättre föreutsättningar.

Jag kan också tänka mig att jag efter två år i Sverige kanske har träffat någon och börjat stadga mig (Hemska tanke). Detta kan ju krångla till en bosättning i Kina också.
Citera
2016-12-27, 04:43
  #17
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOutlaww
Rätt otroligt att Kina redan kommit ikapp alla Europeiska länder när det kommer till löner. En systemutvecklare i Kinesiska tier 1 städer tjänar betydligt mer pengar än en svensk utvecklare, plus att levnadskostnaderna är mycket lägre. Känner en snubbe som arbetar åt Tencent, kinesisk snubbe, tjänar 700k RMB per år efter skatt och har jobbat där totalt i 3 år. Sådana här löner finns inte i Europa för systemutvecklare, förutom på Google i Zurich typ.

Jag kommer också emigrera till Kina som expat så fort jag har lite mer erfarenhet, fantastiska möjligheter att tjäna och spara bra med pengar till skillnad från skithålet Sverige som numera borde klassificieras som ett utvecklingsland då det kommer till löner för akademiker, ett skämt är det.

Mja, inte riktigt. Skillnaden är att lönerna skiljer sig mycket mer i Kina. Du hittar utvecklare utbildade på Stanford på Tencent som går in på silicon valley-löner men samtidigt så finns det förmodligen massa utvecklare som går in på mycket lägre löner. Men sedan så klättrar man nog upp på högre nivåer jämfört med Sverige. En mellanchef kan tjäna runt 1 miljon rmb+ per år i en tier 1 stad, en mellanchef i Sverige ligger väl på runt 50-60k i månaden. Däremot så är lönerna mer jämna i Sverige medan i Kina så kan det skilja väldigt mellan olika företag, städer o.s.v.

Alltså i tier 1 städer så är levnadskostnaderna inte så mycket lägre. Priser på fastigheter ligger på ung. samma priser som i Sverige.

Saken är den att vissa branscher skriker efter kunnigt folk i Kina, typ IT, och då blir lönerna högre.

Precis som du säger. Sverige har faktiskt lägst löner för akademiker i hela OECD enligt the economist. Nu tillhör Kina in OECD, men tier 1 städer i Kina ligger väl på en OECD-nivå när det kommer till deras ekonomier.
Citera
2016-12-31, 18:09
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Mja, inte riktigt. Skillnaden är att lönerna skiljer sig mycket mer i Kina. Du hittar utvecklare utbildade på Stanford på Tencent som går in på silicon valley-löner men samtidigt så finns det förmodligen massa utvecklare som går in på mycket lägre löner. Men sedan så klättrar man nog upp på högre nivåer jämfört med Sverige. En mellanchef kan tjäna runt 1 miljon rmb+ per år i en tier 1 stad, en mellanchef i Sverige ligger väl på runt 50-60k i månaden. Däremot så är lönerna mer jämna i Sverige medan i Kina så kan det skilja väldigt mellan olika företag, städer o.s.v.

Alltså i tier 1 städer så är levnadskostnaderna inte så mycket lägre. Priser på fastigheter ligger på ung. samma priser som i Sverige.

Saken är den att vissa branscher skriker efter kunnigt folk i Kina, typ IT, och då blir lönerna högre.

Precis som du säger. Sverige har faktiskt lägst löner för akademiker i hela OECD enligt the economist. Nu tillhör Kina in OECD, men tier 1 städer i Kina ligger väl på en OECD-nivå när det kommer till deras ekonomier.

Jo, det du säger stämmer! men om du kollar på hyror och mat/transport så är det betydligt billigare även i tier 1 städer. Att tjäna 40k RMB i månaden där är som att tjäna 80-100k RMB i månaden vilket gör skillnaden ännu större när vi tar köpkraft i beaktande. Vilket är jävligt tragiskt för svenska akademiker. Tycker ärligt talat synd om duktiga människor i Sverige som tjänar mindre än kineser som tagit examen från låtsas högskolor som ger ut examen till alla oavsett prestation. Sverige och Europa kommer bara hamna ännu längre efter Kina. Känner ingen utvecklare i Kina som tjänar mindre än 15k RMB och en del av dem sov sig igenom högskolan i Kina och lärde sig inte ett piss, men har ändå högre levnadsstandard än någon utvecklare i Sverige. Ska man skratta eller gråta?

Du verkar ha bra koll på det här förresten, arbetar du själv som utvecklare i Kina? Det är mitt mål att ta mig dit (eller till USA). Aldrig att jag stannar inom EU och tjänar lika mycket som lastbilschaufförer.
Citera
2017-01-03, 16:01
  #19
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOutlaww
Jo, det du säger stämmer! men om du kollar på hyror och mat/transport så är det betydligt billigare även i tier 1 städer. Att tjäna 40k RMB i månaden där är som att tjäna 80-100k RMB i månaden vilket gör skillnaden ännu större när vi tar köpkraft i beaktande. Vilket är jävligt tragiskt för svenska akademiker. Tycker ärligt talat synd om duktiga människor i Sverige som tjänar mindre än kineser som tagit examen från låtsas högskolor som ger ut examen till alla oavsett prestation. Sverige och Europa kommer bara hamna ännu längre efter Kina. Känner ingen utvecklare i Kina som tjänar mindre än 15k RMB och en del av dem sov sig igenom högskolan i Kina och lärde sig inte ett piss, men har ändå högre levnadsstandard än någon utvecklare i Sverige. Ska man skratta eller gråta?

Du verkar ha bra koll på det här förresten, arbetar du själv som utvecklare i Kina? Det är mitt mål att ta mig dit (eller till USA). Aldrig att jag stannar inom EU och tjänar lika mycket som lastbilschaufförer.

Ja, med en 40k RMB lön så har men betydligt högre köpkraft när det kommer till olika typer av tjänster.

Alltså hyror är inte så billigare i first tier städer. Speciellt inte om du vill hitta något som håller en bra kvalitet/standard. Säkert billigare än STHLMs innerstad. Men jämför du med andra städer så är det inte direkt billigare om du vill ha god standard.

Vilken stad pratar du om där de inte tjänar mindre än 15k rmb? Räkna med att det finns många utvecklare i mindre städer, typ 2nd och 3rd tier städer som tjänar under det.

Alltså med en 15k rmb lön har du inte en bättre levnadsstandard i Kina. Ska du få högkvalitativ vård, skola o.s.v. får du punga ut. Bilar av utländska märken är dyrare i Kina. Priserna har gått upp i Kina den senaste tiden. I Sverige får du ju räkna in att du även betalar in bra med pengar in i olika försäkringssystem och pensioner när du jobbar. Så är inte fallet riktigt i Kina där välfärdsstaten är väldigt liten och snål. Men är du ung och singel så är väl 15k rmb en hygglig lön i 2nd och 3rd tier städer i Kina.

Dessutom så har man enorma problem med smog, föroreingar och ohyggiensik mat som man borde räkna in i sin kalkyl när man snackar om "levnadsstandard". Detta är faktorer som inte påverkar dig om du bor i Kina en kortare tid, men, i det långa loppet så kommer det gnaga på livskaliteten.

USA är nog ett bättre val än Kina om du vill göra en hygglig och stabil karriär. I Kina är du som utlänning temporär. Om du ser din flytt som temporär så kör på Kina. Men om du vill skapa dig ett liv och emigrera någonstans, välj då USA där du kan bli citizen.

I USA lär du garanterat ha en bättre work-enviroment o.s.v.
Citera
2017-12-05, 12:06
  #20
Medlem
feemaxxxs avatar
Att som nyexaminerad söka jobb i Kina är inte lätt/slavlön. Skaffa dig ett jobb i Sverige och ett linkedin konto med bra profil. Gå med i linkedin grupper som har med kina att göra och head hunters kommer att hitta dig snart. Hade en interjuv på plats, begärde 1.000.000 RMB/år efter skatt plus bil, bostad och två hemresor per år De blinkade inte ens och sa "no problem".. tog doch ej jobbet.
Citera
2017-12-06, 14:32
  #21
Medlem
Länkar till att sidor där man söker jobb/utbildning?
Citera
2018-05-02, 15:27
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raxxorz
Hej, fick planer på att flytta till Kina och skaffa jobb där.
Jag har cirka 100 000 SEK, rätt välfyllt CV inom industri och projekt management, har gedigen kunskap inom batteriproduktion och elteknik samt installation. Vad för jobb kan man söka med det?

Tacksam för svar!

Har du kollat in Job51? :https://www.51job.com/default-e.php Där kan du hitta en hel del om inte på den engelska varianten så går det att hitta på kinesiska versionen.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2757047

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback