Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-08-29, 00:53
  #25
Medlem
Som en Svensk som tjänar över medel så tycker jag 400-500k cash räcker gott o väl.
När jag nått de målet så kommer jag sluta spara och leva upp varje krona. Ett mål jag når om 1-1.5 år.

De saker jag vill köpa som kostar extremt mycket pengar är inget jag skulle få för mig att spara till. De är något jag köper om jag vinner på lotto eller börjar tjäna riktigt mycket. Men med en inkomst på 50-60tkr så ser jag ingen mening med att spara mer.
Citera
2016-08-29, 07:26
  #26
Medlem
osamahcoders avatar
Jätte bra inlägg asså .. fullt me nyttiga information!
Citera
2016-08-29, 12:11
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Mycket bra inlägg.

Så du planerar att spara hårt i 11 år totalt för att nå ditt mål. Vilket belopp och avkastning på detta räknar du med när du är framme? 2 miljoner i kapital gissar jag på?
Jag siktar på att få ihop runt 2,5 miljoner kr i kapital som ska ge mig ca. 7000 kr/månad efter skatt i utdelningar.
När detta är uppnått så hoppar jag av löneslaveriet.
Därefter kommer jag fortsätta öka min förmögenhet på 2 sätt:
1. Dels genom kortsiktig handel på börsen med en liten del av kapitalet.
2. Men främst genom att mitt IT-bolag fortsätter växa och generera pengar. Idag är det något jag gör vid sidan av mitt vanliga jobb. Även om det är litet nu så är trenden tydligt uppåt.
Citera
2016-08-29, 18:20
  #28
Medlem
osamahcoders avatar
Efter alla era inlägg börjar jag tänka .. ska jag tänka ba på att spara .. eller få dem och växa också ?
Citera
2016-08-29, 20:28
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osamahcoder
Efter alla era inlägg börjar jag tänka .. ska jag tänka ba på att spara .. eller få dem och växa också ?
Det är bara du själv som kan svara på den frågan.

Just nu sparar du pengarna på banken.
Avkastningen på ett sparkonto är låg, men stabil.
Avkastningen på börsen är oftast högre, men då ökar också risken du tar.

Risk och belöning är sammanlänkade. Det är bara så det är.

Om jag ska komma med generella råd så skulle jag be dig att undvika enskilda aktier och istället köpa indexfonder. Anledningen är att aktiefonder innehåller många aktier och skulle en eller ett fåtal bolag gå dåligt så dämpar de andra bolagen nedgången.
Att hålla på med enskilda aktier är svårt och inget för nybörjare.

Avanza Zero är en gratis aktieindexfond. Den är populär.
Om man vill kan man även skaffa en global aktiefond om man vill ha placeringar utanför Sverige.

Frågan du måste ställa dig är följande:
Anta att du har 100.000-tals kronor investerade på börsen. Anta därefter att det blir en börskrasch och dina besparingar blir halverade.
Hur tror du att du reagerar?
Tror du att du blir förbannad eller kommer du fortsätta spara som vanligt?
Om du tror du blir förbannad, hur mycket skulle du istället ha investerat på börsen och hur mycket på banken.
Kanske 50% av pengarna på börsen och 50% på banken?

Bara du vet svaret på detta.
Citera
2016-08-30, 14:10
  #30
Medlem
osamahcoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superskurk
Det är bara du själv som kan svara på den frågan.

Just nu sparar du pengarna på banken.
Avkastningen på ett sparkonto är låg, men stabil.
Avkastningen på börsen är oftast högre, men då ökar också risken du tar.

Risk och belöning är sammanlänkade. Det är bara så det är.

Om jag ska komma med generella råd så skulle jag be dig att undvika enskilda aktier och istället köpa indexfonder. Anledningen är att aktiefonder innehåller många aktier och skulle en eller ett fåtal bolag gå dåligt så dämpar de andra bolagen nedgången.
Att hålla på med enskilda aktier är svårt och inget för nybörjare.

Avanza Zero är en gratis aktieindexfond. Den är populär.
Om man vill kan man även skaffa en global aktiefond om man vill ha placeringar utanför Sverige.

Frågan du måste ställa dig är följande:
Anta att du har 100.000-tals kronor investerade på börsen. Anta därefter att det blir en börskrasch och dina besparingar blir halverade.
Hur tror du att du reagerar?
Tror du att du blir förbannad eller kommer du fortsätta spara som vanligt?
Om du tror du blir förbannad, hur mycket skulle du istället ha investerat på börsen och hur mycket på banken.
Kanske 50% av pengarna på börsen och 50% på banken?

Bara du vet svaret på detta.

Tack så mycket för tiden du la ner för att berätta det.
Citera
2016-08-30, 14:31
  #31
Medlem
osamahcoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superskurk
Det är bara du själv som kan svara på den frågan.

Just nu sparar du pengarna på banken.
Avkastningen på ett sparkonto är låg, men stabil.
Avkastningen på börsen är oftast högre, men då ökar också risken du tar.

Risk och belöning är sammanlänkade. Det är bara så det är.

Om jag ska komma med generella råd så skulle jag be dig att undvika enskilda aktier och istället köpa indexfonder. Anledningen är att aktiefonder innehåller många aktier och skulle en eller ett fåtal bolag gå dåligt så dämpar de andra bolagen nedgången.
Att hålla på med enskilda aktier är svårt och inget för nybörjare.

Avanza Zero är en gratis aktieindexfond. Den är populär.
Om man vill kan man även skaffa en global aktiefond om man vill ha placeringar utanför Sverige.

Frågan du måste ställa dig är följande:
Anta att du har 100.000-tals kronor investerade på börsen. Anta därefter att det blir en börskrasch och dina besparingar blir halverade.
Hur tror du att du reagerar?
Tror du att du blir förbannad eller kommer du fortsätta spara som vanligt?
Om du tror du blir förbannad, hur mycket skulle du istället ha investerat på börsen och hur mycket på banken.
Kanske 50% av pengarna på börsen och 50% på banken?

Bara du vet svaret på detta.

Tack så mycket för tiden du la ner för att berätta det. Jätte bra tips!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback