Citat:
Ursprungligen postat av
pajkaslusk
Nej, jag tycker inte kapitalförstöring är skoj. Då skulle inte min bil blivit 31 år gammal. Det enda jag byter
i förebyggande syfte är kamremmen. Jag vill inte ha krokiga ventiler.
Att byta en så enkel och trivial sak som ett bränslefilter i "förebyggande" syfte tycker jag är lika idiotisk
som att byta en lampa innan den slocknar.
Byter olja var 750 mil. Oljefiltret får hänga med 3000 mil. Allt övrigt i vätskeform byts vart tredje år.
Rostskyddar med spillolja, det har jag gott om, varje år. När jag en gång får skrota bilen beror det på
brist på reservdelar. Inte att den är utsliten eller sönderrostad.
Någon nämnde kapitalförstöring.
Du är ju uppenbarligen dum i huvudet.
Att du tycker det är ok på din 31 år gamla bil är helt upp till dig. Trådskaparens bil är däremot nyare, vilket i det här fallet innebär känsligare, bil. Den har inte ens i närheten av samma toleranser för hur skötsel och service ska göras som en äldre bil från 80-talet. Att det funkar för dig betyder inte att det funkar för någon annan. Volvo S40 T4 -01 har fasta intervaller för byte av bränslefilter, och det på goda grunder.
Eftersom du är en idiot tänker jag inte förklara det här mer ingående för dig, det kommer nämligen inte hjälpa ett dugg. Däremot kanske någon annan rådvill stackare har nytta av resonemanget, vilket är enda anledningen till att jag alls skrev det här inlägget.