• 2
  • 3
2016-09-01, 10:51
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Nej, jag tycker inte kapitalförstöring är skoj. Då skulle inte min bil blivit 31 år gammal. Det enda jag byter
i förebyggande syfte är kamremmen. Jag vill inte ha krokiga ventiler.

Att byta en så enkel och trivial sak som ett bränslefilter i "förebyggande" syfte tycker jag är lika idiotisk
som att byta en lampa innan den slocknar.

Byter olja var 750 mil. Oljefiltret får hänga med 3000 mil. Allt övrigt i vätskeform byts vart tredje år.
Rostskyddar med spillolja, det har jag gott om, varje år. När jag en gång får skrota bilen beror det på
brist på reservdelar. Inte att den är utsliten eller sönderrostad.

Någon nämnde kapitalförstöring.
Du är ju uppenbarligen dum i huvudet.
Att du tycker det är ok på din 31 år gamla bil är helt upp till dig. Trådskaparens bil är däremot nyare, vilket i det här fallet innebär känsligare, bil. Den har inte ens i närheten av samma toleranser för hur skötsel och service ska göras som en äldre bil från 80-talet. Att det funkar för dig betyder inte att det funkar för någon annan. Volvo S40 T4 -01 har fasta intervaller för byte av bränslefilter, och det på goda grunder.

Eftersom du är en idiot tänker jag inte förklara det här mer ingående för dig, det kommer nämligen inte hjälpa ett dugg. Däremot kanske någon annan rådvill stackare har nytta av resonemanget, vilket är enda anledningen till att jag alls skrev det här inlägget.
Citera
2016-09-01, 20:46
Medlem
Var till volvo idag och dom påstod att kopplingen inte kunde köpas lös, utan att hela bränsleslangen till motorn behövde bytas. 500kr+2000kr arbete. HELL NO!!

Men efter lite googlingar idag hittade jag precis vad jag behövde! http://www.streetpower.se/snabbkoppl...em-ror-90.html

Lyckades att ta bort den gamla kopplingen genom att göra ett "snitt" och lirka ut den. http://www.ladda-upp.se/bilder/tytkkpejhvnhrp/

Tänker att jag nu behöver något att tätamed där "snittet" är och runt om. Kemisk metall? Silikon? Epoxy lim? Tar gärna emot tips. Efter att jag tätat med något tar jag någon stark tejp något varv, och avslutar med en slangklämma runt om. Visst låter det som en bra och hållbar lösning?

En liten sidofråga. http://www.ladda-upp.se/bilder/uvzfcjpvtcvand/ Vad heter dessa små rackare? Används för att hålla plastskyddet på plats som skyddar filtret.
Citera
2016-09-02, 21:31
Medlem
killawifes avatar
De små plupparna brukar heta "karossplugg" eller nåt liknande. Du kan köpa dom på märkesverkstaden för 15:- styck eller köper du en påse med 100 st för 29:- på Ebay.

Tyvärr är jag inte säker på att din lösning funkar då det är rätt högt tryck i bränsleslangen. Det är nog bättre att försöka hitta en slang på skroten.
Citera
2016-09-03, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Du är ju uppenbarligen dum i huvudet.
Att du tycker det är ok på din 31 år gamla bil är helt upp till dig. Trådskaparens bil är däremot nyare, vilket i det här fallet innebär känsligare, bil. Den har inte ens i närheten av samma toleranser för hur skötsel och service ska göras som en äldre bil från 80-talet. Att det funkar för dig betyder inte att det funkar för någon annan. Volvo S40 T4 -01 har fasta intervaller för byte av bränslefilter, och det på goda grunder.

Eftersom du är en idiot tänker jag inte förklara det här mer ingående för dig, det kommer nämligen inte hjälpa ett dugg. Däremot kanske någon annan rådvill stackare har nytta av resonemanget, vilket är enda anledningen till att jag alls skrev det här inlägget.

Filtret sitter där för att skydda bränslesystemet mot föroreningar. Det begriper även en idiot som jag.
Vad du däremot inte förstår är att filtret är dimensionerat för att klara bilens livslängd vid normaldrift.
Flertalet japanska biltillverkare har inte filtret i seviceprogrammet. Tror inte deras filter är av högre
kvalitet än de som sitter i en Volvo.

Att då ge sig på att byta filtret i preventivt syfte gynnar kanske servicenäringen. Inte bilägaren.
Något ts har fått erfara.
Citera
2016-09-03, 14:43
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloman123
Var till volvo idag och dom påstod att kopplingen inte kunde köpas lös, utan att hela bränsleslangen till motorn behövde bytas. 500kr+2000kr arbete. HELL NO!!

Men efter lite googlingar idag hittade jag precis vad jag behövde! http://www.streetpower.se/snabbkoppl...em-ror-90.html

Lyckades att ta bort den gamla kopplingen genom att göra ett "snitt" och lirka ut den. http://www.ladda-upp.se/bilder/tytkkpejhvnhrp/

Tänker att jag nu behöver något att tätamed där "snittet" är och runt om. Kemisk metall? Silikon? Epoxy lim? Tar gärna emot tips. Efter att jag tätat med något tar jag någon stark tejp något varv, och avslutar med en slangklämma runt om. Visst låter det som en bra och hållbar lösning?

En liten sidofråga. http://www.ladda-upp.se/bilder/uvzfcjpvtcvand/ Vad heter dessa små rackare? Används för att hålla plastskyddet på plats som skyddar filtret.
I första inlägget skriver du att det var problem med slangen bakåt, varför ska då slangen till motorn bytas?

Hur som, det där får du inte hållbart. Vill du göra en tattarlösning så behöver du en bit 8 mm bensinslang och tre slangklämmor. Kapa plaströret så du får bort skadad del, skala av isoleringen, dra på slangen på röret, säkra med två slangklämmor, andra änden på filtret, säkra med en slangklämma.
Citera
2016-09-03, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
De små plupparna brukar heta "karossplugg" eller nåt liknande. Du kan köpa dom på märkesverkstaden för 15:- styck eller köper du en påse med 100 st för 29:- på Ebay.

Tyvärr är jag inte säker på att din lösning funkar då det är rätt högt tryck i bränsleslangen. Det är nog bättre att försöka hitta en slang på skroten.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
I första inlägget skriver du att det var problem med slangen bakåt, varför ska då slangen till motorn bytas?

Hur som, det där får du inte hållbart. Vill du göra en tattarlösning så behöver du en bit 8 mm bensinslang och tre slangklämmor. Kapa plaströret så du får bort skadad del, skala av isoleringen, dra på slangen på röret, säkra med två slangklämmor, andra änden på filtret, säkra med en slangklämma.

Tror jag har varit lite otydlig nu. Har beställt en ny snabbkoppling. Den har rätt dimension för att passa utloppet på filtret. Det jag funderar över är hur jag på bästa sättet ska få bensinslangen att sitta fast i andra änden av snabbkopplingen. Det jag tänkte är att skala bort lite av slangen, trä den över snabbkopplingen, använda något för att det ska sitta fast/vara tätt, och avslutningsvis en slangklämma.

Vulkaniserande tejp såg bra ut, kanske kan vara något?
Senast redigerad av bloman123 2016-09-03 kl. 15:12.
Citera
2016-09-03, 16:37
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Tror jag har varit lite otydlig nu. Har beställt en ny snabbkoppling. Den har rätt dimension för att passa utloppet på filtret. Det jag funderar över är hur jag på bästa sättet ska få bensinslangen att sitta fast i andra änden av snabbkopplingen. Det jag tänkte är att skala bort lite av slangen, trä den över snabbkopplingen, använda något för att det ska sitta fast/vara tätt, och avslutningsvis en slangklämma.

Ja, du var otydlig med varför verkstan sa att hela slangen till motorn behövde bytas när du enligt trådstarten har problem med slangen till tanken. I övrigt var det inte otydligt, jag gav dig en alternativ lösning som jag anser vara både bättre ock enklare. Det tar en kvart att fixa, så du borde vara klar vid det här laget.
Citera
2016-09-03, 18:37
Medlem
killawifes avatar
Citat:

Du kan inte få kopplingen att sitta fast utan specialutrustning. Dessa slangar görs färdiga och änden på plaströret pressas på plats inuti kopplingen. Man kanske kan hitta på nåt sätt att göra det på med en press och värme men det är en ganska osäker lösning.
Citera
2016-09-03, 19:04
Medlem
Citat:

Hade du inte förstört den hårda plastslangen kanske det skulle kunna gått att fixa. Att täta ditt snitt kan du glömma.
Som någon skrev så skulle man kanske kunna trä på en slang utanpå plastslangen och ett par klämmor. Kanske kona plastslangen något innan. Många bensinslangar kan svälla rätt ordentligt, beror väl lite på hur högt tryck det är antar jag. Kanske en stålomspunnen bensinslang skulle vara att föredra.
Det andra alternativet som kanske fungerar är att köpa något liknande detta: https://www.youtube.com/watch?v=4OlXFcViIJc

Lycka till.
Citera
2016-09-03, 23:14
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
På den tiden saab existerade son bilmärke fanns det ett specialverktyg för att pressa i nya nipplar i bränsleledningen vid bränslepumpen, det är mig veterligen enda sättet att montera något i en sådan ledning. Att värma funkar iallafall inte
Det hade varit smartare om du tryckt sönder gamla anslutningen med en polygrip och plockat ut den i delar ur gamla ledningen, då kanske du haft en chans att pressa i nåt i den "vana" ledningen. Nu måste du ju kapa fram en fräsh bit ledning som inte är uttöjd.

Finns dock mässingshylsor att pressa in i ändan på plastledningar för att de skall klara av trycket från klamman om man monterar en slang utanpå, du kanske kan få tag på en sån i rätt dimension.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in