Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-27, 16:44
  #1
Medlem
Hej! jag har fått hem ett brev från creditsafe gällande att sunfleet (bilpools / biluthyrning) tagit en kreditprövning på mig för ett par dagar sen. Detta har jag aldrig gjort! Någon annan som gjort detta. Jag har sen tidigare UC ID skydd som skall rapportera ifall det sker någon förändring i min kredit men när jag loggar in på min uc så hittar jag inget angående att credisafe skall ha gjort en upplysning på mig.

hjälp? har dom skickat fel eller varför syns det inte på min uc? Syns inte alla kreditprövningar där eller?
Citera
2016-08-27, 17:59
  #2
Medlem
UC (Upplysningscentralen) och Creditsafe är två olika företag. En kreditupplysning som görs hos Creditsafe syns inte hos UC.
__________________
Senast redigerad av CoreDump 2016-08-27 kl. 18:03.
Citera
2016-08-27, 18:57
  #3
Medlem
nedboys avatar
Är det verkligen värt att ha sånt där ID-skydd? Du får väl slå en signal till bolaget som tagit en upplysning på dig och fråga varför.
Citera
2016-08-27, 19:23
  #4
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Är det verkligen värt att ha sånt där ID-skydd? Du får väl slå en signal till bolaget som tagit en upplysning på dig och fråga varför.

Som du ser, så är det inte det. Då det finns flera företag.
Citera
2016-08-27, 19:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Som du ser, så är det inte det. Då det finns flera företag.

Nu är jag ingen förespråkare av "Indentitetsskydd" men det har ju inte för avsikt att hindra företag att ta kreditupplysningar på ev. kunder. Utan snarare att förhindra/förebygga indentitetsstöld - något som TS inte blivit utsatt för vad jag förstår.

Vem som helst kan ju ta en kreditupplysning och dom är väl enligt lag (eller är det god branschpraxis?) så meddelar dom alltid Vem som frågat och Vad dom berättat för frågeställaren.

Vill man veta varför en biluthyrare ställt en fråga så bör man väl vända sig till biluthyraren isåfall.
Citera
2016-08-27, 19:50
  #6
Medlem
Gretzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Är det verkligen värt att ha sånt där ID-skydd? Du får väl slå en signal till bolaget som tagit en upplysning på dig och fråga varför.

Nej det är ganska värdelöst skydd UC hade ett tidigare som var gratis, men såklart kom de snikna jävlarna på att man kunde ta betalt för detta.

Alltså ta betalt för att de har gjort en upplysning på dig till någon kund! man vill spy på de grisarna.
Citera
2016-08-27, 20:11
  #7
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretzz
Nej det är ganska värdelöst skydd UC hade ett tidigare som var gratis, men såklart kom de snikna jävlarna på att man kunde ta betalt för detta.

Alltså ta betalt för att de har gjort en upplysning på dig till någon kund! man vill spy på de grisarna.

Största problemet med idstöld är att det inte går att göra något innan det hänt.

Jag vill ha en spärr som är aktiv tills den dag jag själv vill öppna upp. Det är flera år sedan ett företag behövde ta en upplysning på mig.
Citera
2016-08-27, 21:17
  #8
Medlem
godboys avatar
Tycker du ska ringa Sunfleet och fråga. Är du inte med i Sunfleet eller sökt medlemskap är det nåt udda. Men det kan ju också vara så att Sunfleets handläggare knappat in fel siffror när det skulle kolla nån annan.

Egentligen tycker jag du ska ringa Sunfleet omgående och be dem kolla om du finns där som nyregistrerad kund. Gör du det så säg åt dem att spärra dig bums och vidtag lämpliga åtgärder.
Citera
2016-08-28, 04:48
  #9
Medlem
Ringde sunfleet, de bad mig kontakta huvudkontoret på måndag. Men jag bad henne kolla upp mitt personnummer och ingen hade bokat en bil på mig. Så jag fattar inte var denna kreditupplysning kommer ifrån. Mkt märkligt!
Citera
2016-08-28, 10:39
  #10
Medlem
Gretzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Största problemet med idstöld är att det inte går att göra något innan det hänt.

Jag vill ha en spärr som är aktiv tills den dag jag själv vill öppna upp. Det är flera år sedan ett företag behövde ta en upplysning på mig.

Ja en sådan spärr vore säkert önskvärd för många, vad jag vet så finns den inte ännu i varje fall, samma som dig så var det åratal sedan ett företag haft behov av att hämta hem en upplysning på mig.
Citera
2016-08-29, 09:49
  #11
Medlem
Japp, rörde sig om en id kapning här. Så nu skall jag polisanmäla detta och se till att de stänger av mig så att inga kreditprövningar kan göras på mig nåt mer. De hade hittat på ett hittepå namn och telefonnummer och tagit reda på mina uppgifter via instagram. Som sagt, var försiktiga när ni lägger ut skit på er själva.
Citera
2016-08-29, 10:18
  #12
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretzz
Ja en sådan spärr vore säkert önskvärd för många, vad jag vet så finns den inte ännu i varje fall, samma som dig så var det åratal sedan ett företag haft behov av att hämta hem en upplysning på mig.

Det ligger definitivt i konsumenternas intresse men däremot inte i upplysningsföretagens, de lever ju på att sälja just kreditupplysningar...

Citat:
Ursprungligen postat av Spark7
Japp, rörde sig om en id kapning här. Så nu skall jag polisanmäla detta och se till att de stänger av mig så att inga kreditprövningar kan göras på mig nåt mer. De hade hittat på ett hittepå namn och telefonnummer och tagit reda på mina uppgifter via instagram. Som sagt, var försiktiga när ni lägger ut skit på er själva.

Aj då, tur att du agerade direkt. Med tanke på hur lätt det är att fingera någons identitet och hur oerhört lätt det är att få ut uppgifter avråder jag alla från att lägga ut personlig information på nätet.

Fuck facebook, insta, twitter m.fl. Jag har inga sådana konton och en googling på mitt ganska ovanliga namn ger nästan noll resultat trots nästan 20 år på nätet - tyvärr är det nog det enda sättet att skydda sig
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback