Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-27, 13:45
  #1
Medlem
Stig-Britts avatar
Det räcker med att man har ett fönster 3cm öppet så kommer det in alla möjliga varelser. Jag hade förstått det om det var kallt ute och insekterna sökte sig till värmen, men nu är det ju lika varmt ute som inne. Det är ungefär lika ljust ute som inne också. Så varför kommer de in? Och varför hittar de aldrig ut?
Citera
2016-08-27, 14:22
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Det räcker med att man har ett fönster 3cm öppet så kommer det in alla möjliga varelser. Jag hade förstått det om det var kallt ute och insekterna sökte sig till värmen, men nu är det ju lika varmt ute som inne. Det är ungefär lika ljust ute som inne också. Så varför kommer de in? Och varför hittar de aldrig ut?

Det är tydligen något som lockar in insekterna. Blodsugare (myggor etc) kan man ju förstå, då de är mer eller mindre "självsökande" på offer de kan suga ut. Känner tydligen av både kroppsvärme och koldioxid. Men övriga insekter kan man ju verkligen undra!?

Jag har en endaste lysrörsarmatur i hela huset, den ser ganska tråkig ut, men den finns i ett ekonomiutrymme, så det spelar ingen roll där. Lysrörsarmaturen är i taket, den kanske är tänd maximalt 5 timmar per år, totalt. Fan och hans moster: Flugor (stora) tar sig in där på något sätt, får årligen plocka ner armaturen och rensa på flugor. Brukar vara typ 20 flugor per år. Men dit ska de, tydligen, hur de "bryter in sig" är en gåta. Armaturen är mer eller mindre tät, mer tät än otät, men ändå dras flugorna in där. Armaturen är IP65, så den ska ju vara tät.
Exempel på "tät" lysrörsarmatur där flugorna tar sig in och dör: http://www.jula.se/catalog/el-och-be...rmatur-424060/

En viss del av insekterna/flugorna tar givetvis in sig felaktigt i bostäder, pga. felnavigering. Men den delen borde vara liten. Håller hög hygien hemma, så den faktorn går bort totalt. Har man dock hushållsavfall etc. länge hemma utan att gå till soptunnan, kan detta givetvis dra åt sig flugor etc. men det har inte jag.
Citera
2016-08-27, 14:22
  #3
Medlem
har jag också undrat, det måste finnas något som drar dem, undrar vad, lukten av mat kanske?
Citera
2016-08-27, 14:41
  #4
Medlem
Är det samma temperatur, vindstilla och lika ljust ute som inne så är det väl helt enkelt så att de irrar sig in för att de saknar förstånd att inse att de passerat en öppen dörr el. fönster

Insekter "dras" till små krypin, en fönsterglipa kan vara ett tryggt ställe, se bara hur så kallade insektshotell ser ut: https://www.google.se/search?q=insek...w=1183&bih=613

Alla flygfän som irrar sig in verkar ha svårt för att flyga mot luftströmmen som uppstår i ett öppet fönster eller dörr. De krockar mot glasrutorna i oändliga försök att hitta ut, de ser uppenbart ljuset men väljer så gott som alltid den yta där minst luftmotstånd finns.
Citera
2016-08-27, 15:13
  #5
Avstängd
Det är såklart LJUSET!
Citera
2016-09-28, 17:32
  #6
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Det är såklart LJUSET!

Vad handlar egentligen ljuset om för insekter?

Inte flyger dem för full kraft mot solen utomhus..
Citera
2016-09-28, 17:36
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeeGeesnose
Vad handlar egentligen ljuset om för insekter?

Inte flyger dem för full kraft mot solen utomhus..
Verkar finnas flera orsaker: http://illvet.se/djur/insekter/varfo...l-sig-insekter
Citera
2016-10-24, 21:22
  #8
Medlem
Gertrud1s avatar
Angående blodsugare har jag hört att de drar sig till koldioxid.
Vad det gäller mal och annat otyg, så tror jag det är våra vita tak?
Citera
2016-10-25, 20:39
  #9
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Det räcker med att man har ett fönster 3cm öppet så kommer det in alla möjliga varelser. Jag hade förstått det om det var kallt ute och insekterna sökte sig till värmen, men nu är det ju lika varmt ute som inne. Det är ungefär lika ljust ute som inne också. Så varför kommer de in? Och varför hittar de aldrig ut?

Jag tror det beror på att insekter helt enkelt scannar av fasaden på hyreshus/villor efter något ätbart. Till slut så uppenbarar sig ett fönster och finns det en öppning så flyger insekterna in.

Att dom inte sedan hittar ut beror på samma sak som gör att fiskar som kryper in i en mjärde inte hittar ut därför att öppningen är för liten.

Den som någonsin fått in en fågel i lägenheten eller huset upplever samma sak...fågeln hittar i princip aldrig ut för egen maskin.

Senast idag flög en fluga in genom ett våra fönster. Vad som då händer är antagligen att flugan dör rätt snabbt eller att den hittar ett krypin och gömmer sig...najas kan nog förklara det här bättre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback