Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-27, 12:53
  #1
Medlem
Vad ska jag använda till att rengöra en flexkabel? Alltså jag behöver rengöra en av kablarna som skickar ut bild på en skärm (det finns två kablar). Jag får flimrande sträck på en sidan av datorn/tvn och det är denna kabel jag skriver om som är boven. Sett något youtube-klipp där man använder suddgummi.. Ska man köra på det eller ska man köra på något annat? Vad tror ni? Har isopropanol och medicinsk bensin hemma...

Är en sån här jag skriver om: https://en.wikipedia.org/wiki/Flexible_flat_cable
Citera
2016-08-27, 13:24
  #2
Medlem
x12s avatar
Kontaktytorna går rengöra med spritdoppade topz, men om det sprakar i en bandkabel är det ofta en av ledningsbanorna som gått av pga man dragit snett i kabeln eller böjt/vikt den alltför tvärt och då bör den bytas.
Citera
2016-08-27, 19:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Kontaktytorna går rengöra med spritdoppade topz, men om det sprakar i en bandkabel är det ofta en av ledningsbanorna som gått av pga man dragit snett i kabeln eller böjt/vikt den alltför tvärt och då bör den bytas.

Det sprakar inget. Tror det är lite smuts eller att kabeln är glapp. Petar/trycker man på kabeln så blir bilden bra. Så tänkte pröva att göra rent och se hur det går med det. Då borde isopropanolen på en topz fungera?
Citera
2016-08-29, 03:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoffinho17
Det sprakar inget. Tror det är lite smuts eller att kabeln är glapp. Petar/trycker man på kabeln så blir bilden bra. Så tänkte pröva att göra rent och se hur det går med det. Då borde isopropanolen på en topz fungera?

Nja, kan ju helt enkelt vara så att när du tar i kabeln så böjs den tillfälligt till och får anslutning igen, därav bättre bild.
Sedan tror jag inte han menade flimret på skärmen som "sprakande"

Men men, kan ju vara smuts också.
Inga problem att köra på det viset du vill, men var försiktig så du inte löser upp någonting på kabeln bara.
En polare gjorde det förr då han vräkte på för mycket "alkohol", kabeln "sprätte" upp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback