Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-02, 14:22
  #13
Medlem
Har aldrig varit någon större fantast av singlespeed (Har även kört tidningar med singlespeed och det var väldigt slitsamt i backar, motvind eller när det var extra stor volym.) . Tom på platt underlag vill man gärna kunna växla upp eller ner beroende på medvind, motvind, trafik, och om det är sommar eller vinterväglag mm. För många är det dock säkert värt att pendla med singlespeed då det är ett skit med växlar som går av, hamnar i fel lägen eller krånglar på andra sätt.
Damcykel som redan nämnts tycker jag är oslagbart i stadstrafik där man ofta tvingas till av eller påstigning av cykeln vid överfarter eller behöver få ner fötterna snabbt på en isig väg vintertid.


Jag kör morgontidningar och vi använder cyklar med punkteringsfria (Jag vet faktiskt inte vad vi har. DDet kan vara kevlarförsedda däck också.) däck. Driftsäkerheten är enorm. Punkteringar slipper man i stort sett helt och hållet sånär som på idioter som luftar eller går runt och kör in knivar i däcken. Med en vanlig hoj får du kanske gå upp 10min tidigare varenda morgon för att kolla däcken. De här däcken behöver man inte ens pumpa regelbundet. Räcker med en gång/år.

Den fördelen som finns med 24-växlade hojar är väl att det är enklare att lägga på kedjan om den åker av, men i övrigt vet jag inte om jag tycker att de är så fantastiska för pendling. Har man inte så att det går att ställa in cykeln på jobbet och hemma så blir det bara skit med dom efter vintern. Det blir ofta krångel med drev, kedjor och växlar plus att man bör smörja och göra rent dom hela tiden.

Mitt val skulle alltså vara en treväxlad damcykel som inte är stöldbegärlig med punkteringsfria däck och bakbroms. Vad har ni andra för förslag, favoriter för driftsäker pendling?
Självklart skiljer sig kraven åt beroende på om man är helt beroende av cykeln, det finns kollektivtrafik tillgänglig eller om man har en bil stående i garaget om cykeln står med platta hjul när man kommer upp kl 06.30 på morgonen redo för att åka till jobbet.
__________________
Senast redigerad av BallaRune 2016-11-02 kl. 14:27.
Citera
2016-11-22, 02:02
  #14
Medlem
Ricolas avatar
Hej kommer nog köpa en sån här https://www.bikester.se/539460.html, vad tror ni?
Kommer att använda den till att cykla till och från stan samt kanske längre sträckor ibland men man vill ju kunna leka lite också...?
Citera
2016-11-22, 07:25
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricola
Hej kommer nog köpa en sån här https://www.bikester.se/539460.html, vad tror ni?
Kommer att använda den till att cykla till och från stan samt kanske längre sträckor ibland men man vill ju kunna leka lite också...?

Kan tipsa om bike-discount.com. Bikester är deras affär som marknadsförs till Sverige, Bike-Discount är originalbutiken från Tyskland. Brukar vara billigare på denna. Handlar där regelbundet utan problem, cyklar som tillbehör.
Citera
2016-11-27, 08:19
  #16
Medlem
Ricolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladmannen
Kan tipsa om bike-discount.com. Bikester är deras affär som marknadsförs till Sverige, Bike-Discount är originalbutiken från Tyskland. Brukar vara billigare på denna. Handlar där regelbundet utan problem, cyklar som tillbehör.
Tack för tipset, en tusing billigare var de!
Citera
2016-12-03, 16:15
  #17
Avstängd
Mountainbike är väl skönast att glida på till jobbet tycker jag tex. är en smaksak detta
Citera
2016-12-04, 00:57
  #18
Medlem
therebells avatar
Jag hade valt en hybrid såväl praktisk som pålitlig
Citera
2016-12-04, 11:41
  #19
Avstängd
En hybrid är ett givet val
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback