Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-26, 23:08
  #1
Medlem
Böcker har den fantastiska egenskapen att behålla sitt värde oavsett hur länge sedan boken skrevs. Med andra ord, folk kommer alltid att köpa böcker, det finns inget bäst före datum. Vad mer förutom böcker har den egenskapen. Musik till viss mån, finns det fler??
Citera
2016-08-26, 23:30
  #2
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergioB16
Böcker har den fantastiska egenskapen att behålla sitt värde oavsett hur länge sedan boken skrevs. Med andra ord, folk kommer alltid att köpa böcker, det finns inget bäst före datum. Vad mer förutom böcker har den egenskapen. Musik till viss mån, finns det fler??

Det har de väl inte alls (och inte musik heller)?

Böcker åldras och tappar sin läsekrets. Mängder av böcker är stendöda efter 10-20 år och saknar då vare sig innehållsligt eller ekonomiskt värde.

Man kan ju tycka att en bok är en bok, det som står skrivet är beständigt, men det är en idealistisk tanke som saknar förankring i verkligheten. Innehållet förlorar aktualitet och relevans, papperet multnar, e-boken går inte att läsa när tekniken blivit omodern.
Citera
2016-08-26, 23:31
  #3
Medlem
Dissociatives avatar
Musik, som du redan nämnt. Vi lyssnar ju fortfarande på Beethoven, Bach, Vivaldi, Wagner. Bara för att nämna några. Men även film tycker jag. Gamla klassiker som Citizen Kane och Metropolis kommer nog alltod att vara hyllade, tror jag.

Gamla bilar (rätt sort förstås) kan ju ha ett otroligt värde idag om de är gott bevarade.

Konst lär nog aldrig falla i värde. Inte de målade av "rätt" artister iallafall. Har svårt att tänka mig att Mona Lisa inte uppskattas och värderas otroligt högt om 200 år.

Arkitektur. Sixtinska Kapellet lär nog aldrig sluta värderas högt.

Men jag håller med dig, böcker är ett mycket bra exempel. Kanske det bästa.
Citera
2016-08-26, 23:34
  #4
Medlem
Fosterlands avatar
Mark, skulle jag säga. Bra mark är ytterst begränsad och värdefull. Lär aldrig sjunka i värde utan snarare bara öka med tiden och befolkningsmängden.
Citera
2016-08-26, 23:37
  #5
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Det har de väl inte alls (och inte musik heller)?

Böcker åldras och tappar sin läsekrets. Mängder av böcker är stendöda efter 10-20 år och saknar då vare sig innehållsligt eller ekonomiskt värde.

Man kan ju tycka att en bok är en bok, det som står skrivet är beständigt, men det är en idealistisk tanke som saknar förankring i verkligheten. Innehållet förlorar aktualitet och relevans, papperet multnar, e-boken går inte att läsa när tekniken blivit omodern.

Nu pratar vi ju dock inte om "Fifty Shades Of Grey". Tror TS mer syftar på böcker som Divinia Commedia, Paradise Lost, Codex Gigas, eller för tusan, Bibeln. Finns många, många fler exempel på i stort sett odödliga böcker som levt i århundraden, om inte årtusenden. Dock så är böcker inte riktigt mitt område. Men tänk att folk fortfarande läser Platon och Homeros.
Citera
2016-08-26, 23:40
  #6
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Nu pratar vi ju dock inte om "Fifty Shades Of Grey". Tror TS mer syftar på böcker som Divinia Commedia, Paradise Lost, Codex Gigas, eller för tusan, Bibeln. Finns många, många fler exempel på i stort sett odödliga böcker som levt i århundraden, om inte årtusenden. Dock så är böcker inte riktigt mitt område. Men tänk att folk fortfarande läser Platon och Homeros.

TS skrev bara att böcker behåller sitt värde. Generellt sett gör de inte det.

Klassiker är givetvis en helt annan sak.
Citera
2016-08-27, 00:36
  #7
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Nu pratar vi ju dock inte om "Fifty Shades Of Grey". Tror TS mer syftar på böcker som Divinia Commedia, Paradise Lost, Codex Gigas, eller för tusan, Bibeln. Finns många, många fler exempel på i stort sett odödliga böcker som levt i århundraden, om inte årtusenden. Dock så är böcker inte riktigt mitt område. Men tänk att folk fortfarande läser Platon och Homeros.

Bibeln kommer definitivt en dag att räknas som död. Givetvis som kommer exempel att förvaras på museum. Men i stort så kommer ingen att vilja ha den eller tro på den.

När du exempelvis talar om Platon så dalar läsekretsen sakta men säkert. Många modernare texter finns med Platons tankar och idéer och en dag så kommer nog folk generellt inte att veta vem Platon var.

Tänk att idag så talas det om Hitler och tyskarna som något av det värsta som hänt i historien. Ingen tror att vi någonsin kommer glömma av det och många jobbar hårt för tanken att vi aldrig får glömma av det. Tänk vad mycket du och dina vänner, föräldrar, syskon kan om händelsen.

Om tusen år så är det inte mycket större än när Sverige gick över isarna i Danmark. Folk kan normalt inte mycket om det. Förmodligen ytterst lite kan de flesta och frågar du tonåringar idag så är det nog en rätt stor del som inte har någon aning om vad du snackar om.

Om 10 tusen år så kommer nog bara enstaka tala om det och generellt så kommer nog inte folk att känna till det alls.

Allt är förgängligt. Inte bara alla fysiska saker. Utan även tankar, ord och världshändelser. En dag så finns inte ens jorden kvar. Hela jorden kommer att sväljas av solens eld. Vad tror du händer med Homeros då?
Citera
2016-08-27, 09:35
  #8
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Allt är förgängligt. Inte bara alla fysiska saker. Utan även tankar, ord och världshändelser. En dag så finns inte ens jorden kvar. Hela jorden kommer att sväljas av solens eld. Vad tror du händer med Homeros då?

Ett resonemang som inte är relevant för tråden. Det handlar om vad som fortfarande i sig har ett värde för människor även över lång tid. Naturligtvis är allt förgängligt och då kommer saker falla i glömska eller helt förstöras men syftet med tråden är vilka saker som har potential att ge människor ett positivt utbyte trots att hundratals år passerat. Och även när en religiös eller filosofisk bok blir irrelevant i det dagliga livet kommer de skattas högt eftersom de var del i att bygga civilisationer.

Jag tror vidare att mycket mer kommer att bevaras och kommas ihåg från vår tid eftersom vi är så mycket bättre än tidigare civilisationer på att spara allt. Nuförtiden inte ens i ett format utan i flera olika. Tidigare har mycket förlorats när civilisationen försvunnit, t.ex. när deras kunskap och kultur burits genom muntlig tradition. Men dagens värld bevarar allt. Det svåra i framtiden kan kanske vara att plocka ut det som ansetts vara det viktiga snarare än att finna fragment av något alls.
Citera
2016-08-27, 12:14
  #9
Medlem
På första riktiga sidan i en bok står ju vilket år den är tryckt. De flesta läsare är nog inte dummare än att de kollar tryckår om de hittar något i boken som verkar vara inaktuellt.
Citera
2016-08-27, 12:22
  #10
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Ett resonemang som inte är relevant för tråden. Det handlar om vad som fortfarande i sig har ett värde för människor även över lång tid. Naturligtvis är allt förgängligt och då kommer saker falla i glömska eller helt förstöras men syftet med tråden är vilka saker som har potential att ge människor ett positivt utbyte trots att hundratals år passerat. Och även när en religiös eller filosofisk bok blir irrelevant i det dagliga livet kommer de skattas högt eftersom de var del i att bygga civilisationer.

Jag tror vidare att mycket mer kommer att bevaras och kommas ihåg från vår tid eftersom vi är så mycket bättre än tidigare civilisationer på att spara allt. Nuförtiden inte ens i ett format utan i flera olika. Tidigare har mycket förlorats när civilisationen försvunnit, t.ex. när deras kunskap och kultur burits genom muntlig tradition. Men dagens värld bevarar allt. Det svåra i framtiden kan kanske vara att plocka ut det som ansetts vara det viktiga snarare än att finna fragment av något alls.

Läser man topic så är det relevant.

När det gäller religiösa böcker så tror inte jag att de kommer skattas högt då man med sunda glasögon kommer inse att dessa böcker förstörde så oerhört mycket av utvecklingen i bygget av civilisationerna?

Att vi sparar mer och har enklare för att spara idag håller jag med om. Dock så tror jag ändå att tankar och idéer kommer falla i glömska eftersom människor förlorar kopplingen till den här tiden och människorna.

Fast även om det är så att vi är mer engagerade idag över att spara på saker så är det inte så enkelt som man tror. CD/DVD-skivor räknas inte hålla mer än ca 20-30 år. Allt fler serverhallar byggs för att spara på saker digitalt. Men vi inser redan nu att vi kommer få problem att klara av att spara all den information som dagligen produceras av människorna. Vår miljö kommer förmodligen förändras och göra det mycket dyrare att fortsätta bygga och hålla med alla dessa serverhallarna.

Se framåt i 1000 år så kan du ge dig fan på att ett och annat riktigt storkrig drabbat jorden. Det kan också radera ut massor av information, böcker mm som här anses värdefullt.

Men som sagt så tror jag att människors framtida koppling till oss som lever nu kommer göra så värdet på det vi skriver i böcker nu kommer anses ointressant?
Citera
2016-08-27, 15:31
  #11
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Litteratur --> Kultur: allmänt
/Moderator
Citera
2016-08-27, 15:43
  #12
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Läser man topic så är det relevant.

När det gäller religiösa böcker så tror inte jag att de kommer skattas högt då man med sunda glasögon kommer inse att dessa böcker förstörde så oerhört mycket av utvecklingen i bygget av civilisationerna?

Förstört absolut men också byggt upp hela civilisationer. Och helt oavsett vad vi anser om innehållet kommer vi alltid uppskatta dess enorma påverkan på hela världsdelar. Helt oavsett vad vi anser om dokumentationen som finns från gamla Egypten, religionen är död sedan länge, uppskattar vi dess påverkan på den civilisationens fundament. På samma sätt kan du aldrig se tillbaka på vår civilisation utan att ta Bibeln i beaktande. Eller för den delen Platon och Aristoteles.

Citat:
Se framåt i 1000 år så kan du ge dig fan på att ett och annat riktigt storkrig drabbat jorden. Det kan också radera ut massor av information, böcker mm som här anses värdefullt.

Men som sagt så tror jag att människors framtida koppling till oss som lever nu kommer göra så värdet på det vi skriver i böcker nu kommer anses ointressant?

Ja, det är klart att saker kan förstöras av olika orsaker. Det har hänt massor av gånger tidigare och kommer att ske igen. Det har ingen inverkan på att om det överlever rent fysiskt så skulle det kunna uppskattas och därför, för människor, inte har något bäst före datum. Det handlar alltså inte om en enskild sak som kan överleva en atombombsexplosition som någon form av en supertålig pryl som aldrig går sönder. Utan ett innehåll som kan uppskattas av människor även när tiderna har förändrats. I fallet musik kan alla skivor i världen förstöras men en och samma melodislinga kan uppskattas så länge som det finns människor som kan spela och höra den.

Homeros Illiaden hade med lätthet kunnat förstörts rent fysiskt men eftersom den bevarats kan vi också se att dess innehåll 2700 år senare har en relevans för oss på ett eller annats sätt. Inte på samma sätt som för samtida Greker naturligtvis men det finns ett stort värde fortfarande. Eller Rigveda som överlevt i 3500 år. Fortfarande uppskattad och fortfarande relevant. Det är exempel på vad TS är ute efter.

F.ö. indikerar frågetecken i skriftspråket att det som skrivits framför det är en fråga. Du verkar ha missförstått dess betydelse.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback