2016-08-26, 21:07
Medlem
Karembeus avatar
I mitt flöde på Facebook så nås jag av en varningstext att det befinner sig en blottare/tafsare vid Grängesbergs stationshus. Läser man kommentarerna på sidan som är öppen på facebook så har folk tydligen fotat mannen i fråga (en asylant så klart) och ringt till polisen åtskilliga gånger under hela dagen. Dock har de mötts av svaret att det inte finns några resurser lediga att skicka ut. Några timmar senare dyker det upp en artikel i Dalarnas Tidningar om en misshandel vid Grängesbergs stationshus där 2 män har gett sig på den påstådda tafsaren och sett till att han nu får åka ambulans till Falu Lasarett. Tydligen gick det att skrapa fram en polisbil till slut...

Var det rätt handlat? Kommer folk att ta lagen i egna händer allt mer nu när det saknas polisiära resurser samtidigt som det verkar följa en tsunami av sexbrottslingar med den våg av "flyktingar" som tagit sig till Sverige?

Facebookgruppen --> https://www.facebook.com/groups/1018...50077/?fref=ts

Artikel i DT.se --> http://www.dt.se/blaljus/brott/larm-...-i-grangesberg
Citera
2016-08-26, 21:16
Medlem
Truchosthlms avatar
Helt rätt, samhällskontraktet har brutits för länge sen.
Citera
2016-08-26, 21:18
Medlem
Man kan inte ta lagen i egna händer. Det är polisen som har våldsmonopol.
Citera
2016-08-26, 21:19
Medlem
Truchosthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback

En gång i tiden så hade polisen det. Inte längre.
Citera
2016-08-26, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
I mitt flöde på Facebook så nås jag av en varningstext att det befinner sig en blottare/tafsare vid Grängesbergs stationshus. Läser man kommentarerna på sidan som är öppen på facebook så har folk tydligen fotat mannen i fråga (en asylant så klart) och ringt till polisen åtskilliga gånger under hela dagen. Dock har de mötts av svaret att det inte finns några resurser lediga att skicka ut. Några timmar senare dyker det upp en artikel i Dalarnas Tidningar om en misshandel vid Grängesbergs stationshus där 2 män har gett sig på den påstådda tafsaren och sett till att han nu får åka ambulans till Falu Lasarett. Tydligen gick det att skrapa fram en polisbil till slut...

Var det rätt handlat? Kommer folk att ta lagen i egna händer allt mer nu när det saknas polisiära resurser samtidigt som det verkar följa en tsunami av sexbrottslingar med den våg av "flyktingar" som tagit sig till Sverige?

Bilden på blottaren har jag sett tidigare. Säkert för någon vecka sedan. Är det verkligen han?
Citera
2016-08-26, 21:21
Medlem
Jag läste nånstans att polisen, någonstans i Sverige, gått över till s.k. "säkerhetsläge". Vilket tydligen innebär att de inte ens har ambitionen att svara på larm och serva samhället, utan att de gått över till att enbart skydda sig själva och klara av sin egen säkerhet.
Citera
2016-08-26, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Bilden på blottaren har jag sett tidigare. Säkert för någon vecka sedan. Är det verkligen han?

Är inte mannen på bilden den så kallade Rättvik-runkaren?
Citera
2016-08-26, 21:23
Medlem
freeworldTVs avatar
Självklart ej rätt. Men när, som det påpekas ovan, samhällskontraktet inte längre upprätthålls av polisen, vad ges då medborgarna för val? Det handlar om en plikt från statens sida att upprätthålla lag och ordning, vilket man kapitulerat inför genom en radda dåliga beslut, feghet, inkompetens, etc.

I ett sådant läge är förvisso sådant här bara att beklaga, men ingen bör vara överraskad. De som egentligen är skyldiga är dels politikerna men också de journalister som i åratal gett upp sitt uppdrag att granska makten och i stället med alla medel sökt att bistå makten i stället.
Citera
2016-08-26, 21:31
Medlem
OvissFramtids avatar
Ingen överraskning direkt att det utvecklar sig såhär. Rättsväsendet har ju sedan urminnes tider skitat på befolkningen och brottsoffren i Sverige.
Citera
2016-08-26, 21:35
Avstängd
Citat:

Vadå kan inte? Har man inte redan i det här fallet gjort det?

Enligt mig är det bara rätt och korrekt, såvida man verkligen ertappar blottaren på bar gärning så att säga, och inte bara tror att "det var han". Samhällskontraktet är som sagt brutet, och vi bör utgå ifrån att nuvarande stat och dess myndigheter inte har vårt bästa i sikte.
Citera
2016-08-26, 21:38
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu

Mitt svar är att det hela beror på hur polisen väljer att agera i det här fallet.

Väljer de att börja jaga ner svenskar som tar lagen i egna händer, så är det helt klart korkat att göra så. Men om inte, så finns det så klart inga praktiska problem med det.

Sedan rent moraliskt kan man ju ifrågasätta beteendet. Men som andra tidigare påpekat, bryts samhällskontraktet, så är anarki inte långt ifrån.

Jag skulle dock rekommendera dessa herrar som tar lagen i egna händer att se till att de tar rätt tafsare/förövare. Tar de fel person så finner jag inget moraliskt sätt att försvara deras agerande. Dessutom kan det även bädda för andra problem och ännu större konflikter kan triggas igång i samhället.
Citera
2016-08-26, 21:40
Avstängd
Cougarss avatar
Citat:

Som dom inte använder mot vissa grupper pga rädsla för upplopp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback