Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-08-26, 14:26
Medlem
japanskbruds avatar
Köpte nyss en stor påse kvisttomater på netto för 12kr/kg.. normalpris i andra affärer är 29,90 . Dom smakar fan, ungefär dom dom har legat i lastrummet på en fiskebåt. Men är ovanligt väldigt vacka och estetiskt tilltalande. Går det göra ngt med dom ändå ? Ngn typ av maträtt där själva tomatsmaken har underordnad betydelse
Och vet någon var man kan köpa tomater med liknande smak som dom man oldar på balkongen ? dom är alltid bättre än affärens
Citera
2016-08-26, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
Och vet någon var man kan köpa tomater med liknande smak som dom man oldar på balkongen ? dom är alltid bättre än affärens

Det vill jag också veta, tycker alla tomater är smaklösa och vattniga. Det spelar ingen roll om dom är svenska eller importerade.
Citera
2016-08-26, 14:44
Medlem
Strychnos avatar
Ja vad hade du väntat dig för det priset? Är det billigt som fan så är det ju något som är fel med dom.
Gör en chiligryta som du kan dumpa "tomaterna" i tillsammans med massa chili och kryddor.
Citera
2016-08-26, 14:51
Medlem
zepofans avatar
Små plommontomater på kvist tycker jag är bäst. Kostar visserligen lite mer än 12 kr/kg, men då smakar det också tomat.
Citera
2016-08-26, 14:52
Medlem
skippers avatar
Citat:
Köpte nyss en stor påse kvisttomater på netto för 12kr/kg.. normalpris i andra affärer är 29,90 . Dom smakar fan, ungefär dom dom har legat i lastrummet på en fiskebåt. Men är ovanligt väldigt vacka och estetiskt tilltalande. Går det göra ngt med dom ändå ? Ngn typ av maträtt där själva tomatsmaken har underordnad betydelse

Du kan testa att dela dom, fyll med lite basilica och parmesan och rosta i ugnen.

Annars kan du säkert koka tomatsås på rubbet
Citera
2016-08-26, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cougars
Det vill jag också veta, tycker alla tomater är smaklösa och vattniga. Det spelar ingen roll om dom är svenska eller importerade.

Odla egna! Har du ingen trädgård kanske du har en balkong? Eller ett fönster i söderläge?

Jag har odlat sorten Mei Wei (körsbärstomater) i mitt uterum denna sommar, och de är så sjukt goda! Godaste tomaten jag ätit någonsin, och kan absolut inte jämföras med de tomater jag köpt i handeln hittills.

Jag köpte mina fröer här, men de finns säkert på massor av andra ställen.
http://www.runabergsfroer.se/?p=423

"Tidig, högväxande sort från Kina med den bästa smaken enligt många. Vi fick lite frön av en trädgårdsjournalist efter en resa till Kina kring 1990 och provade den här. Den trivs utmärkt i vårt klimat. "

(Jag testade en annan sort förra sommaren, men de var inte alls lika goda).
Senast redigerad av EmeraldForest 2016-08-26 kl. 15:18.
Citera
2016-08-26, 15:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmeraldForest
Odla egna! Har du ingen trädgård kanske du har en balkong? Eller ett fönster i söderläge?

Jag har odlat sorten Mei Wei (körsbärstomater) i mitt uterum denna sommar, och de är så sjukt goda! Godaste tomaten jag ätit någonsin, och kan absolut inte jämföras med de tomater jag köpt i handeln hittills.

Jag köpte mina fröer här, men de finns säkert på massor av andra ställen.
http://www.runabergsfroer.se/?p=423

"Tidig, högväxande sort från Kina med den bästa smaken enligt många. Vi fick lite frön av en trädgårdsjournalist efter en resa till Kina kring 1990 och provade den här. Den trivs utmärkt i vårt klimat. "

(Jag testade en annan sort förra sommaren, men de var inte alls lika goda).
Odla ja, det blir en skillnad, då man plockar tomaten först efter den mognat.

Netto är alltid en gamling, ibland är det tokbra nästa gång värdelöst.
Citera
2016-08-26, 17:30
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Små plommontomater på kvist tycker jag är bäst. Kostar visserligen lite mer än 12 kr/kg, men då smakar det också tomat.
Håller med, dessa är de enda som "smakar tomat". Man gråter nästan när man åker ner till Spanien och äter stora, mogna bifftomater som fått ligga och växa i solen. Allt smakar bättre. Jordgubbar, lök (spec silverlök) och druvorna ser ut som runda plommon!

Skiten vi importerar plockas innan mognad för att klara transporten.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2016-08-26 kl. 17:33.
Citera
2016-08-26, 18:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Håller med, dessa är de enda som "smakar tomat". Man gråter nästan när man åker ner till Spanien och äter stora, mogna bifftomater som fått ligga och växa i solen. Allt smakar bättre. Jordgubbar, lök (spec silverlök) och druvorna ser ut som runda plommon!

Jo, det är ett aber att man plockar tomaterna omogna.
Och sen skickar dom till respektive land.
Sen kan jag tycka konsistensen är illa på dessa tomater där de får mogna på plantan.
Men uppväger smaken de har alla dar i veckan.
Och har man den konsistensen på tomater i Sverige, och utan den goda smaken.
Så är det äckligt, och sällan använder äckligt om råvaror som inte är dåliga.
Citera
2016-08-26, 19:19
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:

Romantica på kvist, finns på ICA och Lidl eller Fantastica som säljs på Coop.
Dessa är väl det närmaste du kan komma hemodlade när det gäller de större kedjorna.
Citera
2016-08-26, 19:29
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

Ja det är en fröjd att äta grönsaker som fått solmogna. Till och med gurka smakar ofantligt mycket bättre. För att inte snacka om solmogen banan, mango och papaya i ett tropiskt land.

Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Romantica på kvist, finns på ICA och Lidl eller Fantastica som säljs på Coop.
Dessa är väl det närmaste du kan komma hemodlade när det gäller de större kedjorna.

Håller med om att Romantica är bra - i alla fall jämfört med andra "svenskköpta" tomater. För övrigt finns de även på Hemköp.
Citera
2016-08-26, 20:10
Medlem
psflaxs avatar
Citat:

Dela tomaterna och lägg dom i en ugnsfast form med snittytan uppåt.
Ringla över olivolja, salta och svartpeppra.
Strö på torkad timjan och en halv nypa strösocker på varje halva.
1 timma i ugn på 125-150 grader.

Slutprodukten kan du ha som tillbehör till grillat kött, grund till en tomatsås etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in