Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-26, 13:52
  #1
Medlem
slaskbaks avatar
En uppfriskande artikel med ett sorgligt men inte alls oväntat innehåll.
Skönt att veta att det är någon som tar sitt uppdrag på allvar och ser till statens bästa och inte bara individens.

"Migrationsverket brottas med ökad ineffektivitet. Det beror på att asylbesluten fattas av "curlade 80-talister" som har svårt att ta obekväma avgöranden. De känner sig osedda på jobbet och behöver ofta stödsamtal vid företagshälsovården."

http://www.sydsvenskan.se/2016-08-26...de-80-talister
2016-08-26, 20:04
  #2
Medlem
Det har väl alltid varit slödder, som jobbat pa Mig-verket . Och hur ska de kunna rekrytera kompetent folk? Vill nagon vettig person arbeta med asylsökande? Jag skulle inte tro det.
2016-08-26, 20:09
  #3
Medlem
Frixys avatar
Oj, wow Sådana ordalag i en rapport framtagen av en så stor myndighet!? Det var synnerligen anmärkningsvärt. Hen som skrev det måste ha varit riktigt ilsken. Och inte född på 80-talet får man förmoda.
2016-08-26, 20:33
  #4
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Det är ju de som lider med flyktingarna som vill jobba där...

Logiska personer => objektivitet, känslopersoner => godtycklighet

Precis de som brinner för värdegrund... Exakt de som nu absolut inte ska få jobba med såpass viktigt där det är klara regler vad som faktiskt gäller. Inte undra på att det sattes rekord i juli med 9000 pers som fick asyl...

Det man skulle hoppas på är att likt nu en asylsökande som fått ja skulle det finnas möjlighet för vanligt folk att ifrågasätta besluten på samma sätt genom då prövning för att se om nu det faktiskt fanns asylskäl enligt gällande svensk lag eller om det handlade om "värdegrund" och annat trams. Det är hela vår framtid på spel här så folket borde kunna göra detta och då även få bort dessa som nu inte följer lagen från MI.
2016-08-26, 20:49
  #5
Medlem
OvissFramtids avatar
De som jobbar på migrationsverket borde få sparken rent ut sagt. Bli en handläggare bara för att ge varenda ärende man får upp på bordet uppehållstillstånd? Herregud då kan migverket lika gärna ge mig en post där, jag har inte utbildningen som krävs, inte erfarenheten men kan likväl ge samma knasiga beslut som någon som har en 5-årig juridikexamen Dessa svin fattar väl inte vilken jävla sits de sätter Sveriges befolkning i. Och hur de lockar halva världen att komma hit och resa över medelhavet. Genom att dela ut uppehållstillstånd likt nån dålig gratisreklam slutar det med att allt fler tar farliga vägar för att komma hit. De som inte har asylskäl ska inte få uppehållstillstånd, det är en tydlig signal man måste skicka ut för att världen ska bli bättre och färre dra från sina länder som råkar ha sämre förhållanden än Sverige. Kan dessa curlade handläggare inte sköta sin uppgift måste de omedelbart lämna sin post!
2016-08-26, 20:53
  #6
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Dagens vänster består till mycket stor del av curlingbarn. Över och medelklassungdomar som får allt de pekar på och som är vänster. Veganer, hbtq-pedofiler mm. Ju mer naiv och jubelidiot desto mer "humanistisk". Naiv jubelidioti är dygden.
2016-08-26, 20:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
De som jobbar på migrationsverket borde få sparken rent ut sagt. Bli en handläggare bara för att ge varenda ärende man får upp på bordet uppehållstillstånd? Herregud då kan migverket lika gärna ge mig en post där, jag har inte utbildningen som krävs, inte erfarenheten men kan likväl ge samma knasiga beslut som någon som har en 5-årig juridikexamen Dessa svin fattar väl inte vilken jävla sits de sätter Sveriges befolkning i. Och hur de lockar halva världen att komma hit och resa över medelhavet. Genom att dela ut uppehållstillstånd likt nån dålig gratisreklam slutar det med att allt fler tar farliga vägar för att komma hit. De som inte har asylskäl ska inte få uppehållstillstånd, det är en tydlig signal man måste skicka ut för att världen ska bli bättre och färre dra från sina länder som råkar ha sämre förhållanden än Sverige. Kan dessa curlade handläggare inte sköta sin uppgift måste de omedelbart lämna sin post!

Två år på socionomprogrammet, om dom ens har så "hög" utbildning.
2016-08-26, 21:00
  #8
Medlem
Detta får mig ännu mer att känna att det viktigaste är att hålla migranterna utanför Sveriges gränser.

Har de väl kommit hit kan de spela på "ömmande hjärtan" och lyckas de inte första gången kan de överklaga. Vår godhetsapostlar bryr sig inte om Sverige som land utan "människovärde". För övrigt hatar jag inte handläggarna, det är ofta unga tjejer som vill hjälpa folk. Det får man acceptera.

Att utvisa flyktingarna/migranterna går inte heller. Det är inga problem att hålla sig dold, eller så vill deras länder inte ta emot dem. Ibland blir de utvisade och dyker upp igen veckan efter.
Håller de sig undan i några år kan de ofta söka asyl av humanitära skäl -- de har nu anknytning till Sverige.

Allt som oftast sker en flyktingamnesti.

Man kan läsa mer om "miggornas" (migrationshandläggares) situation och utbildning på f.d. MiV handläggarens Putilovs blogg:

Citat:
Numera finns det inga krav på en fullgod juridisk examen för en anställning som asylhandläggare. Bristen på jurister som vill jobba på verket har lett till att socionomer, statsvetare och även folk utan någon akademisk utbildning får jobb som handläggare.

Sedan Anders Danielsson tillträdde som generaldirektör på Migrationsverket 2012 har man infört nya riktlinjer vid nyanställningar. Att ha en tidigare arbetserfarenhet på RäddaBarnen, Amnesti eller Röda Korset – organisationer med en stark politisk och ideologisk agenda – har blivit en merit eftersom det anses ge värdefull erfarenhet av att arbeta med ”utsatta människor”. Allt detta i sammanhanget har lett till att väldigt många människor som aldrig borde jobba på Migrationsverket fått anställning på myndigheten med allvarliga konsekvenser för hur Utlänningslagen tillämpades.

En asylhandläggare har en enorm makt. [..] Därför stoltserar Migrationsverket med att Sverige har en ordning med så kallade ”tvåmanna-beslut”. [..] Detta skulle ha gett hanteringen en nödvändig nivå av rättssäkerhet och skydd mot godtyckliga beslut.

Sanningen är dock att varje asylhandläggare är fri att bestämma till vilken beslutsfattare den ska gå till. Och det är allmänt känt på enheter vilka beslutsfattare är ”snälla” och vilka är ”hårda”. Med andra ord är det lätt för en asylhandläggare att få igenom beslutet smidigt om den har bestämt att det blir ett avslag eller ett bifall.

https://putilov.org/2016/07/05/ratts...ander-avundas/

"Synnerligen ömmande omständigheter" (som jag tror har döpts om senaste månaden eller ändrats som grund för asyl) gör också att migranter kan få PUT av en handläggare på godtyckliga skäl:

Citat:
Synnerligen ömmande omständigheter används även som ett redskap för att få igenom godtyckliga bifall. Rättare sagt – om en asylhandläggare gillade en asylsökande eller av någon annan anledning ville ge denne bifall men några asylskäl saknas. Det är lätt att föreställa sig vilka möjligheter för missbruk öppnas om man som asylhandläggare kan i princip ge bifall till vem som helst på denna grund.

[..]
I det här fallet var det en 17-årig kille från Albanien med drogmissbruk som fick PUT på synnerligen ömmande omständigheter. [Jag ringde] till den asylhandläggare som fattat beslutet och sa att jag inte ”förstår” det.

– Han har det lite kämpigt i familjen med sin mor… och så drogmissbruket också…

I den nya temporära asyllagen var synnerligen ömmande omständigheter inte med från början. Vid ett senare skede återinfördes de dock på inrådan av Migrationsverket – eftersom denna grund ”behövs”, enligt verkets ledning.
https://putilov.org/2016/08/11/synne...mstandigheter/
2016-08-26, 21:01
  #9
Medlem
Migrationsverkets kostnader för migration och integration uppgick till drygt 20,4 miljarder kronor under första halvåret i år – nästan fyra gånger mer än under samma period i fjol.

Migrationsverkets kostnader för personal, lokaler och övriga driftkostnader har ökat med 96 procent.

Andelen bifall i Migrationsverkets asylbeslut har ökat successivt under 2016, från 38 procent i januari till 71 procent i juli.

Antalet anställda inom asylprövningen har successivt ökat, från 347 personer 2007, till 586 år 2011, till 1456 i fjol och till 1905 personer i juni i år.
__________________
Senast redigerad av The13 2016-08-26 kl. 21:05.
2016-08-26, 21:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Detta får mig ännu mer att känna att det viktigaste är att hålla migranterna utanför Sveriges gränser.

Det här är inte så mycket flyktingars fel som arbetare på Mig-verkets, man släpper igenom utlänningar som inte är berättigade till flyktinghjälp, människor som inte uppfyller flyktingkraven.
2016-08-26, 21:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
Oj, wow Sådana ordalag i en rapport framtagen av en så stor myndighet!? Det var synnerligen anmärkningsvärt. Hen som skrev det måste ha varit riktigt ilsken. Och inte född på 80-talet får man förmoda.
Precis min tanke - riktigt irriterad & ilsk, trodde faktiskt att jag läste fel, får massmedia verkligen gå ut med detta?
2016-08-26, 21:05
  #12
Medlem
Desto större anledning att riva upp ALLA former av UT, medborgarskap osv utfärdade senaste 30 åren och låta folk resa hem och göra om processen.

Det kommer bli tuffa papper i framtiden. Det finns inga andra alternativ.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback