Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-26, 12:46
  #1
Medlem
Hallå! Jag lider av ovan nämnda besvär, har varit hos VC och akuten flertalet gånger utan något vidare resultat så jag testar min lycka här. Kanske sitter någon som har/haft liknande besvär?! Kopierar mallen för enkelhetens skull.

26 år gammal man

2. Symptom
Tung andning, andfåddhet, litet tryck på halsen i halsgropen (nästan som en klump i halsen), hjärtklappning samt att hjärtat ofta rusar iväg i puls. Blir även helt slut av något så enkelt som att gå 500m.
b) När började symptomen?
De började i Mars 2016.
c) Har symptomen förändrats sedan de började?
Det känns lite bättre allt eftersom tiden har gått, säkert för jag vant mig och så vitt jag vet är det inte något farligt.
d) Har du haft någon liknande episod av symptom tidigare i livet?
Inte alls.
e) Finns det någon faktor som ökar symptomen?
När mitt hjärta rusar kan jag bli orolig, då ökar pulsen och även trycket på halsen kan öka. (Jag har gjort diverse undersökningar och inget fysiskt tryck finns)
f) Finns det någon faktor som minskar symptomen?
Det är Hydroxizin, lugnande, men det är ganska självklart då oron minskar. Oron bidrar givetvis till att symptomen förvärras.
g) Feber?
Inte haft någon feber.
h) Har någon i din närhet (haft) liknande symptom?
Nej.

3. Har du några kända sjukdomar?

Nej.

4. Har du tidigare haft några sjukdomar? Skador? Operationer?

Ryggbesvär, fick ett ryggskott förra året på grund av dåliga lyft på jobbet.

5. Tar du några läkemedel (inkl. receptfria)? Eller kosttillskott?

Tar Hydroxizin då och då endast för oron.

6. Röker du? (Framförallt om symptom från luftvägar eller hjärta-kärl.)
Ibland, snusar även.

7. Allergier?
Nej.

8. Något övrigt som du tror kan vara viktigt?
Jag kan berätta vad för undersökningar som har gjorts:
DT på halsen
Flertalet EKG
Infektionsprov
Borreliaprov
TWARprov (Gjort 2 sådana, första visade på TWAR-infektion, fick antibiotika och det hade läkt ut till andra provet)
Ultraljud på hjärtat
Lungröntgen
Kameraundersökning i halsen
Lungfunktions-test
Syreupptagningsförmåga
Eventuella proppar
Varit hos psykolog också för en koll ifall det kan röra sig om psykiska problem. Efter samtalet sa psykologen att hon inte tror det är stress, oro eller panikångest som orsakar det eftersom det för henne var lite för få och lindriga besvär. Jag är dock inte övertygad, klart kan det vara något psykiskt tror jag.

Inga av dessa undersökningar har visat några felaktigheter, utom TWAR då.
Citera
2016-08-26, 17:54
  #2
Medlem
Nicke08s avatar
Hur ser din situation ut?
Jobb
Familj
Vänner
Sömn
Aptit
Intiativförmåga
Citera
2016-08-26, 18:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Hur ser din situation ut?
Jobb
Familj
Vänner
Sömn
Aptit
Intiativförmåga
Jag har ett fast jobb och bra jobb som jag är välkommen tillbaka till när jag blir frisk. Tanken är att jag snart ska börja arbetsträna, sitta vid en dator och jobba går utmärkt.
Väldigt bra relation till familj och vänner, en bra sambo som hjälpt mig oerhört mycket när jag varit ordentligt nere.
Sover gott om nätterna, inga problem att somna och sover tillräckligt varje natt.
Aptiten är det inga fel på, äter normalt varje dag men håller inte direkt någon rutin på matintag (vad gäller tider osv).
Initiativförmågan var oerhört låg i början av sjukskrivningen (mars) men allt eftersom jag lärt mig leva med besvären började jag hitta saker i vardagen som gör att jag glömmer bort besvären. Kommer bort så att säga. Även om jag inte direkt orkar göra saker så försöker jag ändå att aktivera mig.

Ursäkta att jag skriver som en kratta, jag är nästan ständigt trött om dagarna. (även fast jag sover bra)
Citera
2016-08-26, 19:03
  #4
Medlem
Nicke08s avatar
Jag skriver som en piasavakvast så det duger alldeles gott 👍
Kanske Fatigue Syndrom, Utmattningssyndrom dvs utbränd.
När man en gång har gått in i väggen, så är det sannolikt att man gör det igen och igen. Tröskeln blir lägre för den drabbade.

Man har en gång "bränt bort" alla skyddsmekanismer och det är svårt att fixa tillbaka det igen. Men långt ifrån omöjligt.

Du tycks ha mkt bra miljö vilket är en enorm tillgång och jättebra förutsättning för att komma tillbaka igen.

Lägg upp fasta rutiner. Långa promenader. Ät regelbundet. Gör bara det som gör dig glad.

Varför inte passa på att hitta nya intressen nu, medan du är från jobbet?

Målning, musik, språk eller annat? Men ha en Laidback inställning för att undvika ev misslyckande.
Citera
2016-08-26, 19:35
  #5
Medlem
Tankarna har ju gått om att det kan vara utbrändhet så det utesluter jag inte.

Försöker så gott det går att sysselsätta mig med saker som ger mig glädje. Jag är mycket för datorspel som turligt nog fungerar bra med min nuvarande hälsa.
Även börjat plinka gitarr efter att ha sett en bluegrass-artist på Youtube, fruktansvärt roligt!
Som sagt så har jag en underbar sambo som är väldigt förstående och underlättar mycket tryck jag annars absorberat.

Tackar ödmjukast för visat intresse och råd! Jag håller modet uppe och siktar på en väg ut ur mitt egna lilla helvete
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback