Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-26, 12:12
  #1
Medlem
franges avatar
Kom över subben till ett Logitech Z-5500 för en vecka sedan via en granne som skulle flytta - problemet är att den saknar både satellithögtalare och kontrollenheten/poden vilket var delvis varför han skulle slänga den. Han har redan kastat alla grejerna så de går icke att återfinna.

Jag har redan ett hyfsat hemmabiosystem med, dock med en ganska klen sub, så funderade på om det inte gick att på något vänster koppla Z5500-subben till min hemmabio?

Har en NAD T748 reciever som driver befintlig aktiv sub via RCA-kablar, men Z5500n saknar ju den typen av ingångar på baksidan, det finns enbart högtalarutgångar för satelliterna, och en anslutning för kontrollenheten att utgå ifrån.
Citera
2016-08-26, 17:36
  #2
Medlem
Du kan väl göra en McGyver och driva den nya subben med den gamla. Det enda du behöver göra då är att öppna subben och hitta kablarna som går från (jag antar det inbyggda) slutsteget och dra den kabeln till högtalaranslutningen på den nya. Att du sen har två lådor stående men bara en som fungerar är väl en smaksak. Annars kan du ju slakta slutsteg, strömförsörjning etc från den gamla och montera det på baksidan av den nya subben. Inte inuti för då ändrar du lådvolymen och då blir det fel avstämning på både låda och basport. Alternativ 2 är inget att rekommendera i närheten av barn och husdjur.
Citera
2016-08-26, 19:24
  #3
Medlem
Micawbers avatar
Z5500 bas är IMO överdimensionerad & är bara bra på att bullra. Sälj den till en 16-åring & köp en riktig sub istället för att tjuvkoppla som tidigare föreslog
Citera
2016-08-26, 20:21
  #4
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Kom över subben till ett Logitech Z-5500 för en vecka sedan via en granne som skulle flytta - problemet är att den saknar både satellithögtalare och kontrollenheten/poden vilket var delvis varför han skulle slänga den. Han har redan kastat alla grejerna så de går icke att återfinna.

Jag har redan ett hyfsat hemmabiosystem med, dock med en ganska klen sub, så funderade på om det inte gick att på något vänster koppla Z5500-subben till min hemmabio?

Har en NAD T748 reciever som driver befintlig aktiv sub via RCA-kablar, men Z5500n saknar ju den typen av ingångar på baksidan, det finns enbart högtalarutgångar för satelliterna, och en anslutning för kontrollenheten att utgå ifrån.

Satsa på en ny sub aktiv istället. Har du redan ett hyfsat system hemma så behöver du en riktig sub. Logitech...njae...det är mest för datorsnubbarna.
Citera
2016-08-26, 22:06
  #5
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Satsa på en ny sub aktiv istället. Har du redan ett hyfsat system hemma så behöver du en riktig sub. Logitech...njae...det är mest för datorsnubbarna.

Aktiv sub skall det vara...
Citera
2016-12-25, 12:18
  #6
Medlem
franges avatar
Nu hittade jag den där Z5500-suben i förrådet igen är den stod och skräpade. Och jag kommer inte ifrån att jag tycker det är synd att slänga den! Dessutom har jag ledigt i en månad nu och behöver något att pillra och skruva med...

Har läst runt det är lite, och vad jag förstått så är förstärkardelen i Z5500'n kodad - så den går inte att använda utan pod/kontrollgrejen. Därför tittar jag nu på att byta ut den, att skaffa tag på någon mindre/mellanstor sobförstärkare, lämpligen en lådmonterad.

De flesta som inte är bögsmå kostar 2-3K uppåt i Sverige, så snokade upp några kinabutiker som säljer motsvarande storlekar på inbyggnads-monosteg för $50 och uppåt. Ett (påstått) Klass D 200w monosteg som fått goda recensioner av köparna landar på $105 med fri frakt, så...

http://www.parts-express.com/yung-sd...boost--301-504

Men, frågan är vad man kan anta att orginalförstärkaren levererar till högtalarelementet?
Vad jag kan hitta om Z5500 så ska total uteffekt vara 505w, men det är till satelliter och subelement tillsammans.
Och, sedan har ju många datorhögtalare en herrejävlarns effekt som sätter dem i klass med Cerwin Vega Strokers - på pappret...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback