Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-26, 08:24
  #1
Medlem
Tja! Går sista året på gymnasiet inriktning juridik,och nu är det dags för gymnasiearbete, vi ska ha valt ett ämne för gymnasiearbetet inom en vecka, kan jag få tips på vad man kan skriva om? Jag är intresserad av brott osv så jag tänkte något inom det, men alla tips uppskattas! Vad skrev ni om när ni gick i gymnasiet?
Citera
2016-08-26, 09:46
  #2
Medlem
Jag skrev om våld inom nära relationer. Fanns mycket info på nätet, dessutom hade biblioteket två-tre böcker som bara handlade om detta. Enkelt. Lycka till!
Citera
2016-08-26, 10:40
  #3
Medlem
Nalixs avatar
Skrev om risk och krishantering på alla nivåer inom kommunen jag bodde i, läste också ekonomi - juridik i gymnasiet
Citera
2016-08-26, 15:05
  #4
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maplewood
Tja! Går sista året på gymnasiet inriktning juridik,och nu är det dags för gymnasiearbete, vi ska ha valt ett ämne för gymnasiearbetet inom en vecka, kan jag få tips på vad man kan skriva om? Jag är intresserad av brott osv så jag tänkte något inom det, men alla tips uppskattas! Vad skrev ni om när ni gick i gymnasiet?

* Villkorlig frigivning
* Artbrott
* Oaktsamhet vid våldtäkt?
* Har Sverige låga straff?
* Bör det vara lagligt att köpa sex?
* Legalisera marijuana?
* Tiggeri (är det redan olagligt/kan polisen köra iväg tiggare?)
* Yttrandefrihet. Får en präst säga att homosexuella är en cancersvulst? Får man bära hakkors öppet?
* Förtal. Varför kan det vara olagligt att sprida sanna uppgifter om någon?
* Flashback och yttrandefrihet
* Hur mycket nödvärn får man använda?
* Hur ser den organiserade brottsligheten ut? Varifrån kommer knarket?
* Varför har Sverige långa häktningstider?
* Utvisning av dömda
* Tidsbestämning av livstidsstraff (hur långt är ett livstidsstraff?)
* Mörkertal och statistik om brott. Ökar brottsligheten i Sverige?
* Döms invandrare/män/miljöpartister hårdare än andra?
* Varför döms unga till lägre straff? Är det bra?
* Hedersbrott
* Terrorism, syrienresor, terrorfinansiering
* Bidragsbrott
* Månggifte. Sker det i Sverige? Kan det vara lagligt?

Kolla också flashbacks juridikforum.
__________________
Senast redigerad av Sobofied 2016-08-26 kl. 15:07.
Citera
2016-08-26, 16:09
  #5
Medlem
Skriv om lisa holm fallet och kopiera fladhback tråden. Enkelt
Citera
2017-05-20, 18:21
  #6
Medlem
jannesvansloss avatar
Tycker personligen att dubbel bestraffning är av intresse.

Bl.a. finns massvis med fall där folk tycker att de blivit dubbelt bestraffade. Där kan du vrida och vända på det en del. Exempelvis när en person blir av med körkortet, detta kan i vissa fall anses som dubbelbestraffning då du blir av med körkortet och om du samtidigt är t.ex. budbilsförare så kan du ju torska ditt jobb samtidigt.

Finns fler omständigheter också, bara att googla på så hittar du massvis med rättsfall.
Citera
2021-10-06, 14:36
  #7
Medlem
vrf valde jag att skriva mitt arbete? behöver hjälp till introduktion, vad är syftet med arbetet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback