Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-26, 00:50
  #1
Medlem
Någon här som vet om blanka pistoler går under någon sorts vapenlag och vad för straff man skulle kunna få för att bära en? Seriösa svar tack...

Beställde nyss en glock kopia från aceros hispania och undrar om någon har beställt något från hemsidan tidigare, dom förklarar inte hur frakten funkar för mig så jag fattar, kommer de till dörren eller närmaste postkontor?
Ätack för seriösa svar på förhand
Mod kan görna flytta om jag postat under fel!
Citera
2016-08-26, 00:54
  #2
Avstängd
Är det ett pluggat replika vapen du köpt?
Citera
2016-08-26, 00:58
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mallows
Någon här som vet om blanka pistoler går under någon sorts vapenlag och vad för straff man skulle kunna få för att bära en? Seriösa svar tack...

Beställde nyss en glock kopia från aceros hispania och undrar om någon har beställt något från hemsidan tidigare, dom förklarar inte hur frakten funkar för mig så jag fattar, kommer de till dörren eller närmaste postkontor?
Ätack för seriösa svar på förhand
Mod kan görna flytta om jag postat under fel!

Är det en replica på ett vapen så är det nog inga problem. Jämför med knallpulverpistolerna som leksaksaffärer säljer till barn. Eller jämför med soft airguns som ser ut som "exakta" kopior på exempelvis Glock. Dessa får ju säljas fritt i Sverige, åtminstone till folk över 18.
Att gå omkring med en leksakspistol är nog inte olagligt så länge du inte viftar med den på gator och torg. Då får du garanterat problem. (Polisen kanske skjuter dig i värsta fall)
Citera
2016-08-26, 01:01
  #4
Medlem
RolfPeterAnderssons avatar
Hade något liknande tidigare, en glock 17 bruni nånting tror jag, tror inte den är olaglig
Citera
2016-08-26, 09:55
  #5
Medlem
Du beställde från en av dom sämsta sidorna tyvärr. Den kommer med största sannolikhet att fastna i tullen. Det är vapenbrott & smuggling

Finns många exempel om du googlar på startpistol vapenbrott

http://www.hn.se/nyheter/halland/fem...rott-1.1800963
__________________
Senast redigerad av Killyourself 2016-08-26 kl. 10:03.
Citera
2016-08-26, 11:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mallows
Någon här som vet om blanka pistoler går under någon sorts vapenlag och vad för straff man skulle kunna få för att bära en? Seriösa svar tack...

kommer de till dörren eller närmaste postkontor?

De kommer nästan helt säkert till närmsta postkontor.

Det är ett licenspliktigt vapen du köpt och de lär väl bli brott mot vapenlagen om du åker fast med den, även om du bara har den hemma på din privata mark. Vet att de va uppe på tapeten nyligen och tror dem skärpte lagen kring gamla deaktiverade vapen och startpistoler.

(edit; de va i slovakien man skärpte lagen kring startpistoler osv. vilket tullen påstår ska ha halverat införslen av vapen till Sverige)

Du kan nog förvänta dig samma straff som personen i denna artikeln, dagsböter altså. Om du nu är tidigare ostraffad dvs.

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsv...taden-1.546269

Citat:
Ursprungligen postat av Killyourself
Du beställde från en av dom sämsta sidorna tyvärr. Den kommer med största sannolikhet att fastna i tullen. Det är vapenbrott & smuggling

Finns många exempel om du googlar på startpistol vapenbrott

http://www.hn.se/nyheter/halland/fem...rott-1.1800963

Haha nej det är väldigt liten risk att de fastnar i tullen, speciellt om man beställer från ett EU-land.


Skulle de mot förmodan fastna i tullen så ska du bara blåneka och påstå att du inte har någon aning om vem som skulle kunna ha skickat de till dig, den enda påföljden lär bli att dem beslagtar och förstör vapnet.
__________________
Senast redigerad av ageton 2016-08-26 kl. 11:39.
Citera
2016-08-26, 11:51
  #7
Medlem
Problemet är bara att den där firman är välkänd av tullen. Dom skickar inte diskret om vi säger så. Eller gjorde då inte det till en bekant åtminstone. Betalning via PayPal eller kort. Det syns på ditt konto. Folk har blivit åtalade för mindre. Men visst man kan naturligtvis klara sig

Får önska TS lycka till iaf!
Citera
2016-08-26, 15:49
  #8
Medlem
tzjs avatar
Jakt, fiske och vildmark --> Vapen och militär
/Moderator
Citera
2016-08-27, 09:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killyourself
Problemet är bara att den där firman är välkänd av tullen. Dom skickar inte diskret om vi säger så. Eller gjorde då inte det till en bekant åtminstone. Betalning via PayPal eller kort. Det syns på ditt konto. Folk har blivit åtalade för mindre. Men visst man kan naturligtvis klara sig

Får önska TS lycka till iaf!

Haha vad syns på ditt konto menar du?

De enda dem kan se är att du gjort en betalning till ett utländskt företag.

Folk har kommit undan med betydligt värre saker genom att blåneka, det är inte olagligt att få saker skickade till sig vettu.
__________________
Senast redigerad av ageton 2016-08-27 kl. 09:38.
Citera
2016-08-27, 12:15
  #10
Medlem
ia015s avatar
Jag har ett par modeller som skjuter 9mm PAK. Använder dom dock inte längre så det blir väl att sälja dom.
Citera
2016-09-03, 03:29
  #11
Medlem
Kom fram nu återstår ju bara frågan hur lagen lyder? Man vill ju inte kliva i skiten, införskaffade den just för att kunna ha hemma ifall något skulle hända då det hänt mig och folk runt mig konstiga och hemska saker på senaste tiden, är inte "grabben" som glider runt och skjuter tomma hylsor och tror jag är gangster, vill kunna ha skiten tills de växer mossa på den i en skokartong eller något om den ej behöver användas, men hur lyder lagen om de tar en blank pistol hemma hos en? Hade ärligt INGEN aning om att de var olagligt som någon tidigare nämt i en artikell om perssonen som hade en startpistol hemma. De jag läst och hört hitills är att man behöver license ja men att de är under brott mot knivlagen men eftersom den är hemma och inte utomhus eller på mig är det några problem då?
Citera
2016-09-03, 03:32
  #12
Medlem
Ja den är både pluggad och jängor i mynningen för nödrakets behållare osv och kollar man ser man att utgångshålet är sjukt litet, tack för svaren allihoo!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback