Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-25, 23:03
  #1
Medlem
Jag är en 36-årig kvinna. Jag jobbade som materialingenjör tidigare, men nu vill jag byta jobb. Det finns två alternativ, en som förskollärare och den andra som programmerare. Jag undrar vilket är mer lämpade för min nuvarande situation.

Om jag väljer det förskollärarprogrammet, kan jag börja det just nu. Om jag väljer det programmet i datateknik på KTH, kan jag börja om ett år, eftersom jag måste lära mig Fysik 2 samt Kemi 1 för att uppfylla kraven. Jag personligen föredrar att bli programmerare. Jag är bra på matematik (nivå 4 samt betyg B), men inte bra på svenska språk (Jag är en invandrare). Om jag väljer bli programmerare, när jag tar examen efter utbildningen och söker jobb, kommer jag att bli 40 år! Jag är mycket förvirrad/orolig om det blir för sent för en nybörjare i programmering. Är det en stor utmaning på energi och intelligens för mig som är 40 år samt har två barn? Gärna höra era åsikter. Tusen tack på förhand!
Citera
2016-08-25, 23:06
  #2
Medlem
321js avatar
Satsa på att bli programmerare, det kommer att gå bra.

http://www.dn.se/ekonomi/it-bransche...st-pa-kvinnor/
Citera
2016-08-25, 23:08
  #3
Medlem
FetDudes avatar
Har du någon IT-bakgrund? Är du intresserad av teknik? Kan vara bra att testa programmera lite själv först, dra ner eclipse och sök upp någon java tutorial (ex bucky). Se hur det går och hur det känns :-) Lycka till
Citera
2016-08-25, 23:09
  #4
Medlem
Pellejonsons avatar
Det är mycket svårt för äldre utan erfarenhet att komma in i IT branschen. Satsa på förskolelärare istället.
Citera
2016-08-25, 23:13
  #5
Medlem
Ett alternativ är att bara börja programmera, då ser du direkt om du har fallenhet och tallang för det.

Jag kommer aldrig kunna förstå varför folk envisas med att tro man måste gå i skolan för att lära sig saker.
Det fanns inget universitet/högskola i världen som ville ta in mig när jag var 12 år så jag fick själv lära mig programmera. Detta var dessutom ett bra tag före datorernas breda intåg. Mina första program fick jag skriva på papper innan jag kom över en dator.

Citat:
Ursprungligen postat av Pellejonson
Det är mycket svårt för äldre utan erfarenhet att komma in i IT branschen. Satsa på förskolelärare istället.

Hon är ju kvinna, redan där har hon ett rejält försprång i rekryteringsprocessen tyvärr.
Det är iallafall min uppfattning som bygger på års erfarenhet i IT-branschen.
Citera
2016-08-25, 23:17
  #6
Medlem
Svenskares avatar
Baskat jag som hoppats på att du hade varit man, jag tänkte säga:

Jaaaaaaaaa, du kan bli allt vad du vill gulleplutten!

Men nu får det räcka med:

Ja.
Citera
2016-08-25, 23:23
  #7
Medlem
Kvinnliga programmerare är hett eftertraktade inom IT. Testa programmering innan så får du reda på om det är något för dig.
Citera
2016-08-26, 00:12
  #8
Medlem
bithaxs avatar
Det senare är fett tråkigt, men det är bra pengar.
Citera
2016-08-26, 07:19
  #9
Avstängd
chemistry-sbs avatar
har du ingen erfarenhet av programmering skulle jag inte rekommendera det. Men du ska inte lyssna så mycket vad folk rekommendera på Flashback utan själv göra det du vill göra.
Citera
2016-08-26, 08:22
  #10
Medlem
Tycker du ska satsa på Programmering om du känner att du vill det.
Har jobbat på ett företag på utvecklar diverse mjukvara, de flesta programmerarna där hade ingen som helst datorförståelse i övrigt(jag är inte utvecklare/programmerare), vissa så illa så dem knappt visste var powerknappen på datorn var. Men kunde likt förbannat programmera endå.
Så är du orolig för att du har för lite bakgrund innom området behöver du inte vara det alls.

Dessutom är lönen för en programmerare rätt mycket högre än för en förskolelärare.
Citera
2016-08-26, 09:37
  #11
Medlem
Programmering är inte svårt om man förstår det
Det är som matematik. Antingen förstår man hur det hänger ihop eller så måste man råplugga för att klara av det. Programmering är som matematik med mycket logik. Det handlar mycket om att strukturera saker, dela upp i små lätthanterliga delar, abstrakt tänkande och mycket fantasi eftersom man kan lösa saker på oändligt många olika sätt.

Mitt råd är att du testar att programmera lite. Det finns mängder med tutorials på nätet.
https://www.codecademy.com kan man få prova på olika språk och lära sig en hel del basal programmering. Javascript-kursen kan vara något att starta med. PHP och Python var inte så dåliga heller har jag för mig. Java-kursen är däremot ett skämt. Kanske är bättre om man köper Pro, men det har inte jag gjort.

Att koda är kul.
Citera
2016-08-29, 09:54
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Satsa på att bli programmerare, det kommer att gå bra.

http://www.dn.se/ekonomi/it-bransche...st-pa-kvinnor/
Tack så mycket för din snälla svar! Jag vet att kvinnor är brist inom it. Men mitt problem är att jag kommer att bli 40 år efter utbildningen. Jag vet inte om det är svårt att få ett jobb för en äldre kvinna som har inga erfarenheter
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback