Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-25, 17:41
  #1
Medlem
Hej, är det någon som vet hur man ska göra när man går över från dagtid (månadslinser) till att även ha linser på natten (dygnetruntlinser, PureVision 2)?

Jag gissar att man bör sova i dem vartannan natt, sen två nätter i sträck, sen tre nätter etc tills man vant in sig? Eller? Är det någon som vet? Min optiker är en värdelös liten flicka som inte kan nånting så jag frågar er.

PS: Ett bra tips jag upptäckt när era linser blir torra vid lång användning: Se på romantiska filmer och gråt så blir linserna mjuka igen.
Citera
2016-08-25, 19:16
  #2
Medlem
Blir du lätt torr i ögonen av att använda linser? Om inte så sov på med dem, men i annat fall skulle jag använda dem som ett par vanliga månadslinser och ta ur dem under nätterna. Skillnaden i att göra detta från att använda vanliga månadslinser är att det är lättare att bära dygnet-runt linser för personer med torra ögon.
Citera
2016-08-25, 21:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker90
Blir du lätt torr i ögonen av att använda linser? Om inte så sov på med dem, men i annat fall skulle jag använda dem som ett par vanliga månadslinser och ta ur dem under nätterna. Skillnaden i att göra detta från att använda vanliga månadslinser är att det är lättare att bära dygnet-runt linser för personer med torra ögon.

Tack Sverker!

Jag har inte generellt sett torra ögon men det känns torrt vissa dagar, kanske pga min milda pollenallergi.

Tipset om att använda dem som månadslinser och ta ut dem på nätterna är definitivt en bra grej. Det kanske blir så. Jag ska pröva första natten nu med dessa PureVision 2. De är extremt mycket tunnare än mina tidigare månadslinser och känns så mycket bättre. Fast risken är att jag ändå vaknar med igenklistrade ögon. Vi får se! Blir rapport imorgon.
Citera
2016-08-26, 10:22
  #4
Medlem
Första natten gick superbt, det var inga problem med var i ögonen. När jag tidigare provade att sova en natt i månadslinser (mycket tjockare) så var de äckliga på morgonen. Dessa PureVision 2 är superbra.

Enda problemet var att jag (mjukt) gnuggat ena ögat och därför råkat sova med ena linsen vikt i ögonvrån, så nu är den linsen helt grumlig av vecket och allt ser dubbelt ut med det ögat... försöker låta den återfå formen genom att lägga linsen i linsvätska ett par timmar. Där har vi ytterligare en nackdel med att sova med linser.
__________________
Senast redigerad av dextrodammit 2016-08-26 kl. 10:29.
Citera
2016-08-27, 19:20
  #5
Medlem
Okej linsen gick att rädda. 24 timmar i linsvätska fick den att återfå rätt form, och jag gnuggade den mjukt med linsvätska två gånger för att snabba på processen.

Nu vet jag varför den vek sig: När linserna är torra mot kvällen, så gnugga inte ögonen. För när de är torra så är det enkelt att de viker sig.

Blir nytt experiment med att sova med dem nu. Inget gnuggande.
Citera
2016-08-29, 13:49
  #6
Medlem
Två dagar och två nätter nu och inga problem i ögonen när jag vaknar. Bra!
Citera
2016-08-29, 14:35
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Hej, är det någon som vet hur man ska göra när man går över från dagtid (månadslinser) till att även ha linser på natten (dygnetruntlinser, PureVision 2)?

Jag gissar att man bör sova i dem vartannan natt, sen två nätter i sträck, sen tre nätter etc tills man vant in sig? Eller? Är det någon som vet? Min optiker är en värdelös liten flicka som inte kan nånting så jag frågar er.

PS: Ett bra tips jag upptäckt när era linser blir torra vid lång användning: Se på romantiska filmer och gråt så blir linserna mjuka igen.

Älskar när man förolämpar sakkunniga med deras personliga egenskaper.

Varför har du dygnetruntlinser? Kan du inte enkelt sätta in nya linser på morgonen alternativt ha månadslinser? Biofilmen som hamnar på linsen kan ju knappast vara trevlig samt att det kan inte direkt hjälpa dina pollenbesvär. Att tvätta händerna och torka dom på lite papper, sen sätta i linserna kan knappast ta mycket tid. Tar mig cirka 10 minuter ur min morgon och då är jag extra försiktig med min "renlighet" för att ytterligare minska risken för konsekvenser av dålig användning.
Citera
2016-08-29, 22:45
  #8
Medlem
Optikerna här ser ut som skolflickor allihopa.

Proteinansamlingarna tänker jag rengöra en gång i veckan eller vartannan vecka. Än så länge är det inga faktiskt. Jag ser hur klart som helst efter 3 dagar och 3 nätter i dem. Om det blir lite grumligt så tar man ut dem, rengör och sätter in igen.

Det känns lite grusigt i ungefär två minuter när man vaknar, tills man blinkat och mjukat upp ögonen, sen känns linserna helt som vanligt. Skönt att vakna med skarp syn direkt.

Sure, det var rätt enkelt att ta ut och sätta i dem varje kväll och morgon som vanligt, men jag vill vara fri från att tänka på linser. Dygnetrunslinser löser det. Bara sätt in ett par repeating events i din kalender som påminner att byta en gång per månad och rengöra varje/vartannan vecka så sköter allt sig själv utan att man behöver tänka på det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback