Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-25, 14:18
  #1
Avstängd
Jag började koda webbsidor sen år 2002, det var till mig själv och lite till salu genom kontakter. Jag byggde inga stora jätte avancerade hemsidor. Slutade med det år 2007.

Nu vill jag alltså börja igen när jag insett marknaden ser bättre ut än vad det gjorde när jag började o slutade.

Jag har uppdaterat mig vad som hänt och är nytt sen när jag slutade.

Nu är tanken att jag ska genom min nuvarande kunskap inom HTML, CSS, JavaScript och Photoshop bygga hemsidor och tjäna pengar på det. Hur och var börjar jag nånstans för att hitta kunder? Nu när det finns så många konkurrenter vad bör man tänka på?

Har tänkt öppna en egen hemsida och marknadsföra mig själv också så att jag syns.
Citera
2016-08-25, 14:45
  #2
Medlem
nedboys avatar
Du gör exakt som alla andra. Du tar fram ett erbjudande (din produkt/tjänst). Sen kommer du på varför någon ska välja dig som leverantör före någon av dina konkurrenter.

Är du unik på något sätt så letar du reda på de som eventuellt kan vara intresserade av din unika produkt.

Det viktigaste av allt är att eventuella kunder vet att du finns och vad du erbjuder.
Citera
2016-08-25, 17:03
  #3
Medlem
Om jag skulle bygga hemsidor idag så hade jag fokuserat på utveckling för Wordpress. De flesta mindre kunder har inte behov av några webbsidor som är helt custom för det blir för svårt och dyrt att hantera på sikt. Bättre att ge kunden det som den faktiskt behöver och inte pracka på dem dyra ohanterliga lösningar.
Kanske sälja kompletta lösningar med Wordpress, hosting, administration, anpassningar, uppdateringar och custom-teman.
Designa egna teman som du tillhandahåller gratis med premiumfunktioner och kundanpassning mot avgift. Om du har kunskapen och intresset så bygg även plugins med premiumfunktioner.
Citera
2016-08-25, 18:22
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Om jag skulle bygga hemsidor idag så hade jag fokuserat på utveckling för Wordpress. De flesta mindre kunder har inte behov av några webbsidor som är helt custom för det blir för svårt och dyrt att hantera på sikt. Bättre att ge kunden det som den faktiskt behöver och inte pracka på dem dyra ohanterliga lösningar.
Kanske sälja kompletta lösningar med Wordpress, hosting, administration, anpassningar, uppdateringar och custom-teman.
Designa egna teman som du tillhandahåller gratis med premiumfunktioner och kundanpassning mot avgift. Om du har kunskapen och intresset så bygg även plugins med premiumfunktioner.

Låter intressant, så du menar alltså jag ska ta Wordpress och göra egna design och tema av det samt sälja det vidare?

vad skulle en premiumfuntion vara i Wordpress som exempel? Eller när du säger plugins har du nåra exempel på det ?
Citera
2016-08-26, 10:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dropeit
Låter intressant, så du menar alltså jag ska ta Wordpress och göra egna design och tema av det samt sälja det vidare?

vad skulle en premiumfuntion vara i Wordpress som exempel? Eller när du säger plugins har du nåra exempel på det ?
Det finns redan idag mängder med företag och privatpersoner som gör just det här.
Installera Wordpress och kika runt lite så kommer du stöta på premiumfunktioner överallt.

För teman och plugins så brukar premiumfunktioner vara att man kan konfigurera mer eller att vissa avancerade funktioner eller integrationer aktiveras.
Ett färskt exempel från mig själv var att jag skulle göra ett beställningsformulär på min företagssida och den plugin jag tyckte var bra tillät bara 15 komponenter gratis.
Citera
2016-08-27, 19:58
  #6
Avstängd
Om en kund väljer att man ska uppdatera deras hemsida då och då vid behov hur tar man då betalt för detta? För vissa gånger kan det handla om en liten till medelstor uppdatering, borde man typ erbjuda nåt slags fastpris som abonemang där de betalar en fastpris varje år? eller har ni några idéer?
Citera
2016-08-27, 20:20
  #7
Medlem
Uber0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dropeit
Om en kund väljer att man ska uppdatera deras hemsida då och då vid behov hur tar man då betalt för detta? För vissa gånger kan det handla om en liten till medelstor uppdatering, borde man typ erbjuda nåt slags fastpris som abonemang där de betalar en fastpris varje år? eller har ni några idéer?
Fast abonnemangsavgift låter väldigt riskabelt för dig - nyutveckling kan ju ta hur pass lite eller mycket tid som helst. Bättre i sådana fall att ge en offert per önskad uppdatering. Du vill ju vara säker på att få en skälig timlön, inte sant?
Citera
2016-08-27, 21:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dropeit
Om en kund väljer att man ska uppdatera deras hemsida då och då vid behov hur tar man då betalt för detta? För vissa gånger kan det handla om en liten till medelstor uppdatering, borde man typ erbjuda nåt slags fastpris som abonemang där de betalar en fastpris varje år? eller har ni några idéer?
Ett alternativ kan vara att ha ett abonnemang eller fastpris och då speca vad som ingår i det.
Ändringar utöver det blir på löpande räkning eller efter offert.
Citera
2016-08-27, 21:28
  #9
Medlem
Jag hade nog testat använda mig av Themeforest etc. Du gör en sida en gång (oftast wordpress som säljer bäst) sen kan du tjäna många gånger på samma sida. Har du dessutom ett par sidor som säljs löpande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback