Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-31, 20:39
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://www.sciencedaily.com/release...0127082535.htm

Det är allmänt känt att många laktosintoleranta kan äta en liten mängd mjölk utan att känna av besvär. Fet mjölk, mindre än en dl. tål jag själv (vilket är mindre än normalvärdet hos laktosintoleranta) utan att få besvär men efter att ha varit intolerant i många år så vet jag att äter/dricker jag små mängder dagligen så brakar helvetet lös. Jag ser inte vitsen med att plåga mig själv för att eventuellt bygga upp en aningen större tolerans. Enzymproduktionen avtar och kan återhämta sig för vissa, för andra avtar den mer eller mindre helt.
Har även ätit medicin några år som innehöll laktos, det borde ju enligt din länk varit en tolerant dos för att bygga upp en bättre laktasproduktion men det kan jag lova dig att så skedde inte för mig.

Plågar man tarmen med att inta mjölk så kan tarmluddet skadas. Skadas tarmluddet i tunntarmen får man problem med näringsupptag och självklart blir man även än mer känsligare då enzymet ska bildas i tunntarmen.
Citat:
Om kroppen saknar eller har för lite av enzymet bryts inte allt laktos man får i sig med maten ner i tunntarmen. Det stannar då kvar i tarmen och drar till sig vatten både i tunntarmen och i tjocktarmen. Om för mycket laktos kommer ner till tjocktarmen kan det göra att man får diarré eller lös avföring. I tjocktarmen angrips laktoset av tarmbakterier och det bildas gaser.
Slut citat.
http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-o...tosintolerans/

Kommer ihåg en artikel för något år sedan där det påstods att många dricker laktosfri mjölk i onödan eftersom det ofta är så att man kan tåla en liten mängd vanlig fet mjölk men det är en sanning med modifikation, det jag beskrev om dagligt minimalt intag för mig personligen ledde till ökat besvär. Laktasenzymproduktionen är ju heller inte "helt av eller helt på" alla är olika känsliga och har olika förutsättningar och många är olika känslig i olika perioder.

Det finns tre olika varianter av laktosintolerans, *primär-minskad produktion, *sekundär-tillfällig och *medfödd-icke fungerande.

Det är främst sekundär laktosintolerans som leder till alla missförstånd, typ artiklar som påstår att folk intar laktosfria produkter i onödan osv.
Citera
2016-09-07, 17:10
  #50
Medlem
Sqeptisks avatar
Drickmjölk är för spädbarn! Svenskar är väl i stort sett de enda folkslaget i världen som dricker mjölk (och, faktiskt, äter godis???) i vuxen ålder. Slutade själv att dricka mjölk innan 1 års ålder
Citera
2016-09-07, 17:10
  #51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Drickmjölk är för spädbarn! Svenskar är väl i stort sett de enda folkslaget i världen som dricker mjölk (och, faktiskt, äter godis???) i vuxen ålder. Slutade själv att dricka mjölk innan 1 års ålder
Dricks mjölk i alla länder oavsett ålder.
Citera
2016-09-07, 21:17
  #52
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Drickmjölk är för spädbarn! Svenskar är väl i stort sett de enda folkslaget i världen som dricker mjölk (och, faktiskt, äter godis???) i vuxen ålder.
Det är inget argument mot mjölkdrickande.
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Slutade själv att dricka mjölk innan 1 års ålder
Ok, kul för dig.
Citera
2016-09-07, 21:45
  #53
Medlem
Sittkissares avatar
Mjölk försurar kroppens pH. Detta leder till att kroppen skapar en motreaktion. Kalcium är utmärkt neutraliseringsmedel. Kalcium förvaras mest i skelettet, så kalciumet i vårt skelett används till att neutralisera syran som skapas av mjölk. Detta kalcium lämnar sedan kroppen via urin. Så när man dricker mjölk blir man alltså av med mer kalcium än man får i sig.

Detta gör att de länder som konsumerar mest mjölk är också de länder som drabbas mest av benskörhet, frakturer osv.

Det finns förövrigt andra nackdelar med mjölk också, som jag inte orkar skriva nu. Det räcker med att läsa på lite själva om ni är intresserade.

Jag undrar varför vuxna människor endast dricker mjölk från en ko. Varför inte från hästar, grisar, hundar, elefanter, älgar osv?

Prova att dricka vatten eller te istället? Om du nu vill dricka mjölk så finns det en mängd hälsosammare alternativ. Sojamjölk, rismjölk, mandelmjölk, kokosmjölk, cashewmjölk, havremjölk mm.
Citera
2016-09-07, 21:56
  #54
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare
Mjölk försurar kroppens pH. Detta leder till att kroppen skapar en motreaktion. Kalcium är utmärkt neutraliseringsmedel. Kalcium förvaras mest i skelettet, så kalciumet i vårt skelett används till att neutralisera syran som skapas av mjölk. Detta kalcium lämnar sedan kroppen via urin. Så när man dricker mjölk blir man alltså av med mer kalcium än man får i sig.

Detta gör att de länder som konsumerar mest mjölk är också de länder som drabbas mest av benskörhet, frakturer osv.

Det finns förövrigt andra nackdelar med mjölk också, som jag inte orkar skriva nu. Det räcker med att läsa på lite själva om ni är intresserade.

Jag undrar varför vuxna människor endast dricker mjölk från en ko. Varför inte från hästar, grisar, hundar, elefanter, älgar osv?

Prova att dricka vatten eller te istället? Om du nu vill dricka mjölk så finns det en mängd hälsosammare alternativ. Sojamjölk, rismjölk, mandelmjölk, kokosmjölk, cashewmjölk, havremjölk mm.

Kommer du med påståenden så får du vara beredd att backa upp det med studier som stödjer det. Det är inte vår uppgift att hitta något som stödjer det du påstår, det är din uppgift.
Citera
2016-09-07, 22:08
  #55
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare
Mjölk försurar kroppens pH. Detta leder till att kroppen skapar en motreaktion. Kalcium är utmärkt neutraliseringsmedel. Kalcium förvaras mest i skelettet, så kalciumet i vårt skelett används till att neutralisera syran som skapas av mjölk. Detta kalcium lämnar sedan kroppen via urin. Så när man dricker mjölk blir man alltså av med mer kalcium än man får i sig.

Detta gör att de länder som konsumerar mest mjölk är också de länder som drabbas mest av benskörhet, frakturer osv.

Det finns förövrigt andra nackdelar med mjölk också, som jag inte orkar skriva nu. Det räcker med att läsa på lite själva om ni är intresserade.

Jag undrar varför vuxna människor endast dricker mjölk från en ko. Varför inte från hästar, grisar, hundar, elefanter, älgar osv?

Prova att dricka vatten eller te istället? Om du nu vill dricka mjölk så finns det en mängd hälsosammare alternativ. Sojamjölk, rismjölk, mandelmjölk, kokosmjölk, cashewmjölk, havremjölk mm.

Det gör nomader i Mongoliet..Man dricker också får och get mjölk...Tror du måste studera lite mera

Människan har druckit mjölk i mera än tusen år, så våra kroppar har anpassat sig i generationer...Att folk får benskörhet, skylles i almen, att de äter för lite eller fel näring...Jag dricker själv mjölk värja dag, utan problem..
Citera
2016-09-07, 22:20
  #56
Medlem
Sittkissares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Kommer du med påståenden så får du vara beredd att backa upp det med studier som stödjer det. Det är inte vår uppgift att hitta något som stödjer det du påstår, det är din uppgift.

http://nutritionstudies.org/12-frightening-facts-milk/

https://www.youtube.com/watch?v=rxnBDDqXSjk

http://www.pcrm.org/health/diets/veg...dairy-products
__________________
Senast redigerad av Sittkissare 2016-09-07 kl. 22:27.
Citera
2016-09-07, 23:16
  #57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wema
Minimjölk. <0,1 % fett.
Det är bäst att inte använda beteckningar som gul, röd, blå osv. här eftersom färgsystemen skiljer mellan olika mejerier och därför kan missuppfattas. Bättre att skriva minimjölk, standardmjölk osv i klartext.
Halten mjölksocker är samma i allt från gammaldags mjöl till minimjölk. Det är ju hur mycket fett man har kvar i mjölken som skiljer. Laktoshalten skiljer sig inte.
Citera
2016-09-08, 20:37
  #58
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chfno
Håll er råttgiftsdiskussion nån annanstans.

Om jag dricker laktosfri mjölk, slipper man sockret då? Allt socker i mjölken är väl laktos? Laktosintolerant är jag inte vad jag vet, men det skadar väl inte att dricka laktosfritt eller?

Nej! Laktos är en disackarid bestående av glukos och galaktos.
Citera
2016-09-08, 23:03
  #59
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Nej! Laktos är en disackarid bestående av glukos och galaktos.
Och i laktosfri mjölk har man tillsatt laktasensym som spjälkat laktosen i separat glukos och separat galaktos så sockerhalten bör vara oförändrad men den laktosfria mjölken borde få högre GI eftersom magen inte behöver göra jobbet att spjälka mjölksockret utan det kan tas upp direkt så du får högre GI och högre blodsockerstegring och dessutom är laktosfri mjölk dyrare så vad är vitsen att dricka laktosfritt om man inte är laktosintolerant?
Citera
2016-12-07, 03:56
  #60
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av queerish
Kan du nämna ett annat däggdjur i naturen som dricker ett annat djurs di, dvs mjölk som är till för nyfödda ungar? Komjölk är till för växande kalvar, inte människor.
Kan du nämna ett annat däggdjur på jorden som tillverkar satelliter, bygger flygplan och kärnkraftverk? Människor dricker mjölken för att dom kan det och dom har gjort det i tusentals år.
Vi använder även mjölken för att tillverka goda ostar som avnjutes med en fin flaska vin och en svettig hora, om du även hade missat det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback