Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-10-21, 06:52
  #37
Medlem
Socker ger en skön kick för de som har de tendenserna, men att skriva beroende är nog väl bra tänker jag i alla fall.

Jag ser genomgående ett behov av att bryta ner beroendebegreppet i flera delar.
Frågan om socker är en del.

Alla kraftfulla förändringar av kost och träning kan skapa visst obehag, att sluta med socker är en sådan sak. Men beror nog inte på socker i sig. Teoretiskt skulle det gå att avgifta med potatismos i så fall.

Vad är ett beroende i verkligheten, sannolikt något som sitter i huvudet, i det flesta fall.
Undantag är Benzo, opiater och i extrema och under mycket kort tid alkohol. Finns säkert annat oxå, men detta är de grejjer man vanligen springer på.

Alkohol i samband med kraftigt beroende men inte karatefylla var dag under många veckor är inte ett fysiskt beroende. Alkisar kan ge fan i att supa när de är panka.
Amfetamin tex, helt och fullt icke beroendeframkallande, THC likaså.
Stimulantia är underbart, oavsett om det är socker eller amfetamin, men inte peroendeskapande på det sättet. Snus är otroligt mycket värre
Citera
2016-10-23, 17:20
  #38
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Är skitmat och godis verkligen så belönande? Jag har aldrig haft sån ångest eller känt mig så dålig som när jag tryckt i mig ett halvkilo lösgodis och en stor kebabrulle. Jag tänker bara att fan va dålig jag är som har sån dålig karaktär. Jag borde äta bra så jag orkar motionera och må bra på jobbet.
Belöningen får du under tiden/direkt efter du äter/ätit. Det är en av anledningarna till att du "trycker" i dig godiset och kebabrullen.
Citera
2016-10-23, 20:15
  #39
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtBurk
Belöningen får du under tiden/direkt efter du äter/ätit. Det är en av anledningarna till att du "trycker" i dig godiset och kebabrullen.

Går det att lära om hjärnan att ge belöningssignaler när jag äter bra istället? Tex ett rejält mål med bulgur,kyckling,dressing på kvarg, samt en fräsch sallad. Eller är det snabba kolisar och onyttigheter som kebabrulle och pizza som alltid kommer ge den största boosten? Eller kommer jag iaf vänja mig av litegrann med skitmatsuget om jag enbart håller mig till ordentlig mat ?
Citera
2016-10-24, 13:04
  #40
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Går det att lära om hjärnan att ge belöningssignaler när jag äter bra istället? Tex ett rejält mål med bulgur,kyckling,dressing på kvarg, samt en fräsch sallad. Eller är det snabba kolisar och onyttigheter som kebabrulle och pizza som alltid kommer ge den största boosten? Eller kommer jag iaf vänja mig av litegrann med skitmatsuget om jag enbart håller mig till ordentlig mat ?
Belöningssystemet är väldigt komplext och påverkas av många olika faktorer men till viss del går det säkert att påverka. Bara det faktum att du vet vad som är bra respektive dålig mat kommer påverka din upplevelse av intaget. Problemet är att du får en positiv respons av faktorer så som konsistens, färg, doft, textur, balans mellan sött, salt och fett, hur likt maten smakar från gång till gång och så vidare. Skitmaten är i regel anpassad efter detta för att du ska äta så mycket som möjligt, till skillnad från maten du gör själv. Det är anledningen till varför skitmaten i regel leder till störst belöning.

Det bästa du kan göra för att minska på suget från skitmaten är att minska antalet tillfällen du utsätter dig för lockelserna och om du ska utsätta dig för lockelserna bör du göra det vid rätt tillfälle. Ha inte skitmat hemma, det är betydligt mindre sannolikhet att du äter skitmat om det är besvärligt att få tag på. Har du det hemma bör du förvara det på ett undangömt ställe så du slipper titta på det flera gånger per dag. Om du ska gå och handla underlättar det om du har bestämt i förväg vad du ska handla, annars är det lätt att du lockas av att köpa skitmaten. Undvik dessutom att handla när du är trött eller hungrig då det också minskar ditt motstånd för frestelserna.
Citera
2016-10-25, 21:03
  #41
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtBurk
Belöningssystemet är väldigt komplext och påverkas av många olika faktorer men till viss del går det säkert att påverka. Bara det faktum att du vet vad som är bra respektive dålig mat kommer påverka din upplevelse av intaget. Problemet är att du får en positiv respons av faktorer så som konsistens, färg, doft, textur, balans mellan sött, salt och fett, hur likt maten smakar från gång till gång och så vidare. Skitmaten är i regel anpassad efter detta för att du ska äta så mycket som möjligt, till skillnad från maten du gör själv. Det är anledningen till varför skitmaten i regel leder till störst belöning.

Det bästa du kan göra för att minska på suget från skitmaten är att minska antalet tillfällen du utsätter dig för lockelserna och om du ska utsätta dig för lockelserna bör du göra det vid rätt tillfälle. Ha inte skitmat hemma, det är betydligt mindre sannolikhet att du äter skitmat om det är besvärligt att få tag på. Har du det hemma bör du förvara det på ett undangömt ställe så du slipper titta på det flera gånger per dag. Om du ska gå och handla underlättar det om du har bestämt i förväg vad du ska handla, annars är det lätt att du lockas av att köpa skitmaten. Undvik dessutom att handla när du är trött eller hungrig då det också minskar ditt motstånd för frestelserna.

Tack för att du tog dig tid att svara.

Om jag läser lite mellan raderna så tror jag att den största självhjälpen att inte utsätta sig för lockelserna är att aldrig bli riktigt hungrig. Om jag är hemma och känner att suget börjar komma så är nog det bästa jag kan göra att steka på 2-3 ägg, det flyttar nog mitt fokus samt att jag tror att ägg mättar hyffsat iaf. Dvs det går snabbt,flyttar fokus,och jag blir inte lika lättpåverkad.

Tack.
Citera
2016-10-25, 22:01
  #42
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Tack för att du tog dig tid att svara.

Om jag läser lite mellan raderna så tror jag att den största självhjälpen att inte utsätta sig för lockelserna är att aldrig bli riktigt hungrig. Om jag är hemma och känner att suget börjar komma så är nog det bästa jag kan göra att steka på 2-3 ägg, det flyttar nog mitt fokus samt att jag tror att ägg mättar hyffsat iaf. Dvs det går snabbt,flyttar fokus,och jag blir inte lika lättpåverkad.

Tack.
Absolut, att steka på några ägg är ett klart bättre alternativ! Sen tycker jag inte du ska vara rädd för att bli hungrig så länge du vet hur du ska hantera hungern, dvs ägg istället för lösgodis.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback